Mida Mida
848
BLOG

Wielkie przedsięwzięcie z perspektywy małego człowieczka

Mida Mida Osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 32

Nie wiem, czy tylko mi się to zdarzało, czy też jest to powszechny objaw panien na wydaniu, ale czasami sobie próbowałam wyobrazić, jak to będzie na moim ślubie. I weselu. Mijały kolejne lata i kolejne imprezy, na których byłam gościem. Obserwowałam różne szczegóły, myśląc: "o nie, u mnie tak nie będzie", "a to bym zrobiła tak a tak", "a to nawet niezły pomysł, trzeba zapamiętać". Wydawało mi się, że właściwie większość imprezy zdążyłam obmyśleć, zaplanować i doprowadzenie tego do skutku we właściwym momencie to nie będzie jakiś problem. Ludzie nie takie rzeczy robią.

Nic bardziej mylnego.

Okazało się, po pierwsze: że moje wypracowane pomysły są strasznie drogie (fajerwerki ;), ale to marzenie z cielęcych lat, czy TEN zespół muzyczny) albo z różnych innych powodów niewykonalne. Po drugie, że bardzo wielu rzeczy nie wzięłam pod uwagę i nie przemyślałam w ogóle. Po trzecie, że organizując wszystkie konieczne rzeczy bardzo szybko dochodzi się do wniosku, iż jest tego stanowczo za dużo i niech już ktokolwiek zrobi to jakkolwiek, byleby było zrobione. Naprawdę, biorąc udział w weselu jako gość nie da się uświadomić sobie, jakie to jest gigantyczne przedsięwzięcie i że właściwie cudem się udało, bo tyle rzeczy mogło się po drodze wywalić (a nieraz faktycznie się wywaliło i trzeba było ratować), że skrajne zdenerwowanie państwa młodych oraz wyczyszczenie kieszeni ich rodziców to w sumie niewielkie skutki uboczne.

Nic dziwnego także, że ludzie zajmujący się organizacją wesel zawodowo, na zasadzie "zapłać, powiedz, co chcesz mieć, przyjdź na gotowe" biorą za to "grube hajsy". Ja to robię sama (z Narzeczonym oczywiście), korzystając z pomocy morza ludzi, jestem może w połowie przygotowań i... naprawdę mam dość...

A tu trzeba:
- zaklepać termin w kościele, załatwić formalności w kościele i urzędzie, odbyć kurs przedmałżeński
- wymyślić i dogadać świadków
- zaplanować oprawę Mszy, rodzaj pieśni, czy będzie ktoś grał na strunach serc zgromadzonych Ave Maria, który Marsz Weselny, czy rzucamy konfetti, dogadać się, kto celebruje Mszę
- zaklepać salę, która będzie miała odpowiednią pojemność (oraz szereg innych cech, a wszystko trzeba sprawdzić, o wszystko dopytać) i zespół w tym samym terminie, ustalić menu (a czasami załatwić zewnętrzny katering, jeśli sala nie jest restauracją i nie ma własnego), zamówić tort, załatwić noclegi, załatwić dekoracje sali, stoły, krzesła, obrusy, zastawę, sztućce, alkohole... Sprawdzić dokładnie, co oferuje lokal, w jakim to jest stanie, czy pasuje do koncepcji całości
- właśnie, trzeba mieć jakąś koncepcję stylu imprezy, przebiegu choć z grubsza, stylizacji, dekoracji
- stworzyć listę gości, projekt zaproszeń, wydrukować, wypisać, rozesłać, rozwieźć po rodzinie, przedstawiając miliony ciotek, kuzynów i siostrzenic to Narzeczonemu, to Narzeczonej
- przypomnieć sobie wszystkich od lat nie widzianych kuzynów, babcie, ciotki, przyjaciół rodziców, znajomych
- znaleźć i zarezerwować korzystne noclegi dla rodziny przyjeżdżającej z całej Polski, a może i z zagranicy
- rozważyć, jakie mają być piosenki oraz zabawy na weselu (ja to rozstrzygnęłam prosto: żadnych głupawych zabaw)
- zatrudnić filmowca, fotografa i innych, u nas to będzie barman i prawdopodobnie klaun albo animatorka zabaw dla dzieci. A z tym fotografem to jeszcze ustalić kwestię sesji przed, poślubnych...
- znaleźć i zakupić / zaprojektować, uszyć i zakupić suknię ślubną, do niej welon, a może wianek, a jakie pantofle, a jaki makijaż, a jaka fryzura? Facet z garniturem ma chyba mniej zachodu... ale fryzjera też musi ogarnąć, a co. A wiecie, że przyszła panna młoda musi zrobić próbne czesanie i próbny makijaż? Ja nie wiedziałam...
- ułożyć listę prezentów, która wcale nie jest wymysłem rozpieszczonych dzieci, tylko zwykle uzupełnieniem potrzeb nowopowstającego gospodarstwa i musi być przemyślana. Oraz udostępniona dopytującym się gościom
- zaprosić ustnie/telefonicznie tych, których by się chciało zobaczyć, ale nie są na tyle ważni, żeby robić dla nich zaproszenia ;) (ja na przykład jestem gotowa zaprosić na ślub cały świat)
- wybrać piosenkę na pierwszy taniec i nauczyć się do niej tańczyć...
- zacząć się powoli przeprowadzać (ostatecznie, to wiadomo - PO ŚLUBIE, ale część rzeczy można przewieźć, szczególnie że przeprowadzka jest z Gdańska do Warszawy... kawałeczek), wyposażyć mieszkanie w niezbędne sprzęty
- dzwonić i potwierdzać, kto z gości będzie, kto nie, kto chce nocleg, zapraszać następne osoby na zwalniające się miejsca na liście gości weselnych; wydrukować winietki z imionami i nazwiskami gości, rozplanować, jak posadzić gości przy stołach, żeby się ze sobą dobrze czuli oraz żeby się zmieścili w sali
- rozważyć dojazd gości na wesele (wynająć bus) oraz powrót i rozlokowanie po noclegach
- spotkać się ze wszystkimi, których się od lat nie widziało, a akurat by się chciało, wysłuchać wszystkich historii, które się przez te lata wydarzyły, opowiedzieć swoją historię pięć tysięcy razy
- a do tego jeszcze poprawiny i wcześniej wieczór kawalerski/panieński
- wymyślić, jak to wszystko zrobić, żeby wyjść z tego żywym

To niby wszystko jest oczywiste, a przecież zebrane razem zaczyna być ponad siły zwykłego człowieka. Wobec tego naprawdę zaczyna być obojętne, czy w sali będą fruwały baloniki, jaki będzie kolor serwetek, czy cioci nie zrobi się odcisk i jaki w ogóle będzie ten tort weselny. Chciałabym pójść spać i obudzić się po wszystkim... Bo dla mnie najważniejsze jest, żeby zostać Żoną tego tam mojego Jedynego. Reszta to okoliczności dla rodziny, żeby było o czym opowiadać. Musi być impreza stulecia (której na początku w ogóle nie planowałam). Mam zaklepany wymarzony zespół, więc mam gwarancję znakomitej zabawy tanecznej. Mam obiecane "moje" pieśni na Mszy Ślubnej. Mam projekt absolutnie wyjątkowej, wspaniałej sukni ślubnej, której jakoś nigdy sobie nie wymarzyłam. Chyba nigdy nie miałam dość odwagi. Mam też zaplanowaną i przyklepaną masę rzeczy, których nie wymyśliłabym, w których pomogli mi inni, a było to tak wiele osób, że budzi to we mnie szok i podziw. I niekończącą się wdzięczność. Wychodzi na to, że jak się organizuje ślub i wesele w niewiele ponad pół roku, to ludzie wokół w czynie społecznym rzucają się rozwiązywać problemy, wobec których samemu się stanęło bezradnie.

Nie wiem jeszcze, co z tego wyjdzie. Dziś już miałam koszmary na temat tego, że jakieś jedzenie na moim weselu okazało się beznadziejne. A jeszcze trzy miesiące... Bez trzech dni.

Ratunku...

;)

Mida
O mnie Mida

30-latka z rodziny wielodzietnej, z otwartym umysłem i sercem, magister Nauk o rodzinie z licencjatem z jęz. niemieckiego. Żona, matka córeczki. Mam stały światopogląd i konserwatywne zasady. Interesuję się pisaniem różnych dziwnych rzeczy, w tym pamiętnika, wierszy, piosenek i opowiadań; uwielbiam rysować i śpiewać. Od nostalgii ratuje mnie wrodzony rozsądek i poczucie humoru. Kontakt: na FB do wyszukania też pod nickiem by Katrine *** My jesteśmy prawdziwe damy, bo przy jedzeniu nie mlaskamy, grzecznie dygamy i się słuchamy mamy Nic nie wiemy, nic nie znamy za to ładnie wyglądamy Kiedy trzeba zrobić dyg My zrobimy go jak nikt Na sukienkach żadnej plamy Przy jedzeniu nie mlaskamy Dama z damą, ty i ja Mama z nas pociechę ma Dama mamie nie nakłamie Wierszyk powie, zna na pamięć Dama grzeczna jest jak nikt No i pięknie robi dyg *** Zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną Na klombach mych myśli sadzone za młodu Pod słońcem, co dało mi duszę błękitną I które mi świeci bez trosk i zachodu. Obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety Rozdaję wokoło i jestem radosną Wichurą zachwytu i szczęścia poety, Co zamiast człowiekiem, powinien być wiosną. (Kazimierz Wierzyński) *** Każdy twój wyrok przyjmę twardy Przed mocą twoją się ukorzę Ale chroń mnie Panie od pogardy Od nienawiści strzeż mnie Boże Wszak tyś jest niezmierzone dobro Którego nie wyrażą słowa Więc mnie od nienawiści obroń I od pogardy mnie zachowaj Co postanowisz niech się ziści Niechaj się wola twoja stanie Ale zbaw mnie od nienawiści Ocal mnie od pogardy Panie (N. Tenenbaum, J. Kaczmarski "Modlitwa o wschodzie słońca") *** Śnić sen, najpiękniejszy ze snów, Iść w bój, w imię cierpień i krzywd I nieść ciężar swój ponad siły, Iść tam, gdzie nie dotarłby nikt. To nic, że mocniejszy jest wróg, Że twierdz obległ setki i miast, Lecz bić, bić się aż do mogiły. Iść wciąż, aby sięgnąć do gwiazd To jest mój cel - dosięgnąć chcę gwiazd, Choć tak beznadziejnie daleki ich blask. By zdobyć swój cel i do piekła bym mógł Pod sztandarem swym iść, Gdyby chciał w tym dopomóc mi Bóg! Właśnie to posłannictwa jest sens, Więc ślubuję tu dziś Mężnym być i nie skalać się łzą, Gdy na śmierć przyjdzie iść. I nasz świat lepszy stanie się, niż Dawniej był, nim rycerski swój kask Wdział i ten, co ślubował niezłomnie Wciąż iść, aby sięgnąć do gwiazd! The Impossible Dream, Joe Darion THE VERY BEST OF Bajka. Co się wydarzyło pod sklepem z lampami - bajka dziewczynce Kasi i dżinie Flinie Coś głupiego (o studiach) - o wierze w siebie O III urodzinach Salonu24 Sierotka Mida na wakacjach - o wakacyjnych wojażach Bajka wakacyjna - o elfach Walcząc w słusznej sprawie - o moich poglądach Przypomina Ciebie mi... Część 5. Pola, las i droga Niejasne bajdurzenie o dorosłości Matura. Krótkie studium poznawcze Pasja odkrywania - wspomnienia z dzieciństwa Wierszyk. Dla odmiany - o królewnie Przypomina Ciebie mi... Część 4. Wiatr O moim pisaniu - właśnie Naiwna. Głupia - o zaufaniu Przypomina Ciebie mi... Część 2. Osiemnastka Przypomina Ciebie mi... Część 1. Dom. Rodzina Urok staroci - tylko koni żal... - o domu na wsi. Wspomnienia Dni Powstania - Warszawa 1944 - o wystawie Kraków inaczej - o wyprawie do Krakowa "Tam skarb Twój..." - o domu na wsi. Przyjazd Oto właśnie ta Noc - o Passze Historia pewnego cudu - o moich narodzinach Okruchy życia - o mnie Starsza Siostra - o siostrze :) Uwielbiam wiatr w każdej postaci - o wietrze. Wiersz Pamiętnik - po co to właściwie? - o pamiętniku Zagiąć psora - o nauczycielach Zwykła ludzka życzliwość - o ludziach

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości