po miedzy po miedzy
246
BLOG

Siły na zamiary czy zamiar podług sił? Wypisy z lektur szkolnych.

po miedzy po miedzy Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

W zeszłym felietonie  nawiązywałem do zrujnowanego mostka w Ojcowskim Parku Narodowym, jako pewnego symbolu niemożności - części pokazującej większą całość problemu, maleńkiego lusterka, soczewki, które jakimś cudem nauki (optyka to nauka) pokazuje obraz całości, w szerszym planie. 

Rządzący od kilku lat roztaczają bardzo śmiałe i kuszące wizje: Centralny Port Komunikacyjny, Przekop Mierzei Wiślanej – te inwestycje idą, choć zdania ekspertów są różne zwłaszcza, co do huba lotniczego w obliczu pandemicznych zmian w modelach podróży lotniczych.

 LOT z tego chyba powodu wycofał się kupna niemieckiego Condora. Za to Orlen powoli kontynuuje ekspansję w krajach sąsiednich. Zawsze to miło, gdy w Niemczech, Słowacji czy Czechach przywita nas orła cień, to znaczy raczej jego profil (logotyp ORLENU).

Pewne projekty uległy zmianie. Nowy blok elektrowni Ostrołęka jednak będzie dawał prąd w oparciu o gaz a nie węgiel. To chyba dobra zmiana, choć przyniesie dodatkowe koszty, które oczywiście mogą się zwrócić przy nowej polityce energetycznej

Inne projekty jak milion elektrycznych samochodów, prom ( miał być wybudowany przez stocznię.. remontową, bez projektu), odbudowa zamków kazimierzowskich raczej padły i budzę złośliwą satysfakcję wśród przeciwników rządu. Ja mam uczucia mieszane, z jednej strony to Rzeczpospolita zapłaci (czyli my) za prace przygotowawcze a Schadenfreude nie jest ładnym uczuciem z drugiej zaś cieszę się, że w tych rozchwianych czasach pewne nasze, odwieczne powiedzenia, porzekadła czy przysłowia znajdują swe ponadczasowe potwierdzenie. 

Przy okazji jednak muszę coś sprostować: „mierz siły na zamiary” ta przestroga powszechnie jest odbierana, jako ekwiwalent „nie porywaj się z motyką na słońce”. Podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Ten okrzyk ( z Pieśni Filaretów Mickiewicza! Okres Ody do Młodości) oznacza wezwanie do wytyczania sobie celów ambitnych, trudnych do osiągnięcia (przy czym jednak wezwanie dotyczy bardziej indywidualnej psychologii niż społecznej):

Cyrkla, wagi i miary

Do martwych użyj brył;

Mierz siłę na zamiary,

Nie zamiar podług sił.

(Dojrzały Mickiewicz jednak był bardziej sceptyczny: „Szlachta na koń wsiędzie, ja z synowcem na czele i jakoś to będzie” – Pan Tadeusz) 

Jak wiadomo po okresie romantyzmu (mam tu na myśli nie tylko prądy literackie, ale i formacje myślowe), po tragicznych powstaniach narodowych przyszedł pozytywizm z jego pracą organiczną i u podstaw.

I tu też znajduję pewne trwałe struktury, które można napotkać w dzisiejszych czasach. Obok budzącego liczne protesty ambitnego i strategicznego (żegluga, ale i zagranie na nosie Rosji) planu przekopu Mierzei mamy plan uczynienia naszych rzek spławnymi. Transport wodny ma być ekologiczną (!) alternatywą dla autostrad i kolei. A protestują właśnie ekolodzy, że zniszczy się nasze dzikie rzeki. Dodatkowo wobec nadchodzącej klęski suszy, regulacja rzek, przyspieszenie odpływu wody będzie te susze pogłębiać.

Wielkie projekty, budzą emocje.Wytyczone cele mają zjednoczyć naród, prace publiczne dać miejsca pracy w czasie koronowirusowej recesji.  Argumenty merytoryczne wobec śmiałych wizji schodzą na drugi plan.  

I tu inna lektura szkolna: „Ostatnia nawet sesja wiosenna była poświęcona kwestii statków śrubowych na Wiśle, przy czym bardzo wyraźnie zarysowały się trzy stronnictwa. Pierwsze, złożone z księcia i jego osobistych przyjaciół, koniecznie domagało się śrubowców, drugie zaś, mieszczańskie, uznając w zasadzie piękność projektu, uważało go jednak za przedwczesny i nie chciało dać na ten cel pieniędzy.

Trzecie stronnictwo składało się tylko z dwu osób: pewnego technika, który twierdził, że śrubowce nie mogą pływać po Wiśle, i pewnego głuchego magnata, który na wszystkie odezwy, skierowane do jego kieszeni, stale odpowiadał: - Proszę trochę głośniej, bo nic nie słychać.” (B.Prus Lalka).

Premier z Prezydentem ostatnio pokazują się wspólnie i starają się wzbudzić entuzjazm pozyskać i zjednoczyć elektorat hasłami, które przypominają zaklęcia gierkowskie, że „Polak potrafi”, zbudujemy druga Polskę” i jesteśmy „dziesiąta potęgą gospodarczą świata. Wcześniej jeszcze – „Naprzód walki o plan 6-letni”.

Dziś jeszcze dodatkowo na paskach w TVP pojawiają się dumne informacje, że Niemcy ausgerechnet nam zazdroszczą i są spanikowani, bo nikt nie przyjechał zbierać szparagów.

Trąci to manią wielkości wyrastającą z… kompleksu niższości. To niełatwe sprawy, bo rzeczywiście w świecie trzeba się bić o swoje i nie kierować się zasadą „siedź w kącie – znajdą cię i poklepią po plecach Jednak nachalna promocja – śmieszy ( i prowadzi do nadużyć finansowych na styku państwowa fundacja-agencja reklamowa ).

Na koniec jeszcze jeden autor, który właśnie wyśmiewał nasze „natężanie się”, które ma rzekomo pokonywać wszelkie przeszkody (Sławomir Mrożek o Polaku we Włoszech):

„Wtedy przyszło mi do głowy,‭ ‬że przecież musi być jakiś sposób.‭ ‬Natężyłem się, więc okropnie,‭ ‬ile miałem sił.‭ ‬I stało się:‭ ‬zaśpiewałem.‭ ‬Ale nie tak zwyczajnie,‭ ‬jak to sobie człowiek czasem podśpiewuje.‭ ‬Zaśpiewałem pięknie,‭ ‬głosem niespodziewanym,‭ ‬głębokim,‭ ‬cudnym,‭ ‬wibrującym.‭ ‬Głowę odrzuciłem do tyłu,‭ ‬nogę założyłem na nogę i łokciem wsparłem się o kontuar. ‭ ‬Piosenka była włoska,‭ ‬O sole mio.‭ ‬Wszyscy spojrzeli na mnie z najwyższym zdumieniem. Nikt nie wiedział,‭ ‬że ja umiem tak śpiewać,‭ ‬ja także nie.‭ ‬Ja zaś śpiewałem lekko,‭ ‬swobodnie (...).‭ ‬ 

Słyszę,‭ ‬mówi coś do mnie i czeka,‭ ‬żebym mu odpowiedział. Mnie wszystko w głowie zawirowało,‭ ‬bo nie umiem po angielsku.‭ ‬Ale jakże tu pokazać,‭ ‬że nie umiem‭?  - Ale jakże tu pokazać,‭ ‬że nie umiem‭? Więc natężyłem się. Nie pierwszy to już raz w życiu natężyłem się.‭ ‬... ‎Pani‭ — ‬powiedziałem swobodną angielszczyzną.‭ — ‬Jest mi niezmiernie przykro,‭ ‬że mój kapelusz stał się przyczyną tego zajścia.‭ ‬Proszę przyjąć wyrazy ubolewania.‭ ‬Niemniej jednak,‭ ‬jeżeli zdejmę kapelusz,‭ ‬to nie przed koniem,‭ ‬ale przed panią,‭ ‬w hołdzie dla jej piękności. To mówiąc,‭ ‬obnażyłem głowę i skłoniłem się. Pani zaśmiała się i zaczerwieniła lekko. (...) ” 

Taaa… Cała Europa się czerwieni ze wstydu, że ją przeganiamy…


P.S. Istnieje też opowiadanie Mrożka pt. Słoń (1957.) o ambitnym ZOO, któremu w końcu przydzielono słonia. Z braku funduszy słoń był ... nadmuchiwany (tak!). I stało się, że słoń odfrunął z powiewem. I to na oczach dzieci z wycieczki szkolnej. Skutkiem tego oszustwa mali obywatele wykoleili się i już trudno im w coś uwierzyć. 

Kurczę, jak bym przy tym był…


JTŻ

--------------------------------

napisane dla https://abecadlo.com


po miedzy
O mnie po miedzy

Mężczyzna, hetero (jak do tej pory), Kraków, wiek społeczno-kulturowy 18-29 lat. Sierota po blogach TOK FM - męczennik rozpięty pomiędzy modernizacją a rechrystianizacją. Blogosfora... biada, "biada potężnym istotom gdy wchodzą pomiędzy ostrza podrzędnych rycerzy!" (cytat niedokładny). Nigdy nie mam 100% racji. Bo prawda nie leży pośrodku tylko - "po między". MISJA: pisać, pisać;  charakteryzuje mnie łatwość wypowiedzi, szczególnie gdy się na czymś nie znam. Bo bloger nie musi się znać. Jedyne co musi - to pisać, pisać, pisać. Piszę głupawo ale za to rzadko. To moja jeszcze jedna zaleta.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo