Michał Jaworski Michał Jaworski
1208
BLOG

Macierewicz lokiem, Macierewicz ślizgiem

Michał Jaworski Michał Jaworski Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 89

Podkomisja byłego Macierewicza przedstawiła nowe stare dzieła. Można je posumować krótko - od momentu pokazania rok temu strasznego filmu wiedzą jeszcze mniej, a że rok temu nie wiedzieli nic musiało być tragicznie.

LOKI

image

Takie same wywinięcia spowodowało uderzenie skrzydła w brzozę i uderzenie garnka Biniendy w płytę. Wdzięk, z jakim Szerloki Antoniego zaprzeczają sobie musi sam w sobie budzić podziw. Jeszcze do niedawna brakowało im krateru po upadku samolotu w miękkie błoto a teraz okazuje się, że drzwi muszą być w ten grunt wstrzelone wybuchem.

image

ŚLIZG
Powtórzono bzdurę wesołego badacza betonu masywnego o możliwości powstrzymania obrotu.

image

W opracowaniu WAT o obliczeniach CFD jest po prostu błąd.

image
Wykres niebieski - dla wariantu 4 - w punkcie alfa = 0 na lewym rysunku powinien przybierać taką samą wartość jak w punkcie beta = 0 na prawym rysunku. Lepiej widać to na mojej rekonstrukcji. 

image


Prawy wykres jest do góry nogami a poprawny wygląda jak poniżej - występuje jedynie przesunięcie o zaklinowany kąt natarcia, która to niejednoznaczność zdarza się niestety jeszcze na innych wykresach.  

image
Tyle wynika z samej wiedzy, że oba wykresy są przekrojami powierzchni Cl(alfa,beta) płaszczyznami beta = 0 oraz alfa = 0. Ale ma to oczywiście fizyczne przyczyny.
Poniżej
 widok z góry na tupolewa z urwanym skrzydłem lecącego z takim ślizgiem, jak kąt beta, dla którego Cl(beta) = 0.

image

Przy takim ślizgu powietrze "widzi" mniej więcej takiej samej długości skrzydła. Kiedy kąt jest mniejszy widać "dłuższe" skrzydło prawe a "krótsze" lewe a kiedy zwiększy jest odwrotnie. Kiedy powietrze "widzi" więcej skrzydła prawego samolot chce się obracać w lewo. To jest tłumaczenie maksymalnie uproszczone. Wyniki obliczeń lub badań tunelowych będą zależały na przykład od tego czy samolot ma skrzydła anhedralne (opadające jak Tu-154) czy dihedralne (wznoszące jak badany przez Shaha B727).
W Smoleńsku wychylenie steru kierunku w prawo pogłębiało obrót w lewo.

Ps I. Wieść gminna niesie, że  opracowania WAT ukazały się już drukiem. Źle by było, gdyby ten  błąd pozostał ale i tak jest źle, że autorzy nie informowali zleceniodawców zaraz kiedy się zorientowali.

Ps II. Warto też dodać, iż wesolutki aerodynamik betonu masywnego swoje aerodynamiczne credo zaczerpnął od maskirowczyka A-Tema czyli wracamy do źródeł.
image


Bardzo były fizyk teoretyk, do 1982 pracownik naukowy. Autor referatu na I Konferencji Smoleńskiej. Dzisiaj sam zdziwiony, skąd w tym temacie i miejscu się znalazł. Archiwalne notki: http://mjaworski50.blogspot.com/ Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności ale też podejrzany o przynależność do niedorżniętej watahy współpracowników gestapo.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka