Cloudy Sky at Mamaia, Romania, author: Alexandru Panoiu, źródło:  https://bit.ly/35PFOYE
Cloudy Sky at Mamaia, Romania, author: Alexandru Panoiu, źródło: https://bit.ly/35PFOYE
takdzwiedz takdzwiedz
235
BLOG

Proszenie

takdzwiedz takdzwiedz Społeczeństwo Obserwuj notkę 1

Poznałem trzy podstawowe przeszkody w proszeniu o pomoc: 

  1. Utrata wizerunku.

    “Jeżeli poproszę o pomoc, wyjdzie na jaw, kim naprawdę jestem. 
    Dowiedzą się, że nie wiem. Zobaczą, że nie umiem. Odkryją, że sobie nie radzę.  
    Prośba to uszczerbek na wizerunku - rysa, czasem pęknięcia, a innym razem całkowity rozpad - to zawsze wielkie ryzyko. 
    Poprosić kogoś o pomoc, to jak podłożyć dynamit, pod wszystko, co z takim poświęceniem kreuję na zewnątrz. Włożyłam w to przecież tyle energii, tyle temu podporządkowałem. Nie, nie poproszę, przeczekam, jestem silny, poradzę sobie sam…” 

    Przy tej postawie, prędzej, czy później, coś skończy się bezpowrotnie.
    Czy to czego bronisz warte jest tego, co możesz zyskać? 

    Idź i poproś. Wysadź w powietrze skorupę pozorów, która oddziela Cię od ludzkiej życzliwość. Świat jest jej pełen. 

  2. Jeżeli poproszę o pomoc i ją dostanę, to wejdę w zależność.

    Jeżeli poproszę o coś i to dostanę, znajdę się w garści tego, który mi to dał. Będzie mnie miał, będzie mógł ode mnie czegoś żądać. Koszmar! Będę musiał się za to jakoś odwdzięczyć. Znam ten smak. Smak zależności, przed którą nie potrafię się obronić. Za wszelką cenę pozostanę niezależny. Skoro mi pomoże, to od razu się czymś zrewanżuję, oddam ten niewidzialny dług.“ 

    Obawa, przed popadnięciem w zależność, to drugi typ postawy opartej na doświadczenia relacji, w której było się przedmiotem manipulacji. Udzielone na prośbę wsparcie było jak zaciągnięcie długu. Tymczasem zdecydowana większość ludzi na tej planecie chętnie udzieli pomocy, jeśli się o nią zwrócimy. Mało tego, będzie miała wielką frajdę robiąc to bezinteresownie. Chcąc się usilnie “zrewanżować”psujemy komuś radość dawania.

    Idź i poproś. Pozwól sobie pomóc i spraw, że ktoś poczuje się potrzebny.

  3. Jeśli poproszę, na pewno tego nie dostanę.

     ”Jeżeli o coś poproszę, to nie tylko ujawnię swoją słabość, ale dodatkowo spotkam się z odmową. Nie dostanę, a jeszcze pogorszę swoją sytuację. Nie dość, że wyjdzie na jaw prawda o moim położeniu, nie dostanę tego na czym mi zależy, to jeszcze dam komuś do ręki argument, żeby mnie dobił. Frajerstwo do sześcianu. Nie. Zepną się i dam radę.”

    Jeśli w relacji z rodzicem, partnerką lub partnerem doświadczyłeś notorycznej odmowy, możesz zacząć uważać, że odmowa jest regułą. Ponieważ odmowa boli, a nikt zdrowy nie chce cierpieć, lepiej się więc na nią narażać i nie prosić. Ale to tylko sposób myślenia ukształtowany w określonych warunkach. Nie pozwól, aby ten wyuczony sposób myślenia odgrodził Ci od tego co możesz dostać. I dać.

     Nie męcz się. Idź i poproś. Żyj. 


Powyższy koncept nie jest ani prawdą, ani fałszem, nie jest ani dobry, ani zły, natomiast bierze się z mojego doświadczenia i praktyki.

Zobacz inne wpisy na blogu "Możesz - skieruj myśli ku lepszemu"

Wpis powstał w ramach projektu "Możesz - skieruj myśli ku najlepszemu".

Bądź na bieżąco, subskrybuj posty na facebook'u.

takdzwiedz
O mnie takdzwiedz

Jestem mężem i ojcem trójki dzieci. Wychowałem się w rodzinie z chorobą alkoholową. Moją misją jest pokazywanie, jak uwolnić się lęku nabytego w okresie dzieciństwa i dorastania. Mam doświadczenie pracy w organizacjach pozarządowych, programuję. Rozwijam projekt mozesz.eu którego cele to: wsparcie w wychodzeniu z życiowego klinczu zamiana negatywnych myśli na pozytywne wygrywanie z własnymi ograniczeniami inspirowanie do rozwoju

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo