Strefa wolna od Głupola
Strefa wolna od Głupola Smoleńskiego
9 obserwujących
206 notek
111k odsłon
  715   1

Samozaprzeczenia Macierewicza w Sygnałach Dnia

“Polscy piloci nie popełnili żadnego błędu. Analiza najlepszych polskich pilotów jednoznacznie to stwierdza, a także odczyt poszczególnych decyzji, jakie podejmowali. Mniej więcej od godziny 8. polskiego czasu wielokrotnie powtarzali, że nie mają zamiaru lądować, że zrobią tylko kontrolne podejście i odejdą na drugi krąg do Mińska.”

Chciałbym zobaczyć tych “najlepszych polskich pilotów”, którzy to podpiszą. Jednocześnie kończąc karierę bo nikt takiego pilota nie przyjmie do pracy.

Jaki jest sens kontrolnego podejścia jeśli zamiarem załogi jest odlot do Mińska. Czy procedura odejścia na lotnisko zapasowe wymaga kontrolnego podejścia?

Dla przypomnienia koncert błędów załogi w Smoleńsku:

1. Decyzja o podejściu mimo świadomości złamania minimów widoczności i faktu, że lotnisko w Smoleńsku jest na co dzień zamknięte, zaniedbane, przestarzałe, z obsługą kompletowaną na pojedynczy dzień
2. Brak sterylności kokpitu. Drzwi otwarte aż do końca mimo wielokrotnych upomnień załogi o opuszczenie kokpitu. Kapitan powinien był odmówić zejścia poniżej  3tys metrów póki kokpit nie jest sterylny
3. Słaby CRM (crew resource management). Z zapisów CVR wynika że Protasiuk prowadził samolot i komunikację radiową a reszta załogi częściowo i nierzetelnie monitorowała lot. Nie wiemy dlaczego Protasiuk praktycznie nie mówi załodze co robi. Stawiam trzy hipotezy
a) nadmiar obowiązków (pilot lecący nie powinien prowadzić komunikacji radiowej),
b) brak zaufania do słabo wyszkolonych członków załogi
c) chaos panujący w niesterylnym kokpicie.
4. Brak próby odejścia z wysokości decyzji. Wbrew sugestiom “raportu technicznego” załoga nie odchodziła z wysokości 100 czy nawet 80 metrów. Gdyby odchodziła powinny paść komendy “ciąg startowy, klapy 28, podwozie w górę”. Dodatkowo powinna się pojawić korespondencja z wieżą “100m, brak widoczności progu pasa, odejście na drugi krąg”. Załoga próbowała odejść dopiero przy pierwszym kontakcie z drzewami. Zamiast komend padały wtedy już tylko okrzyki przerażenia. Samolot rozbił się z podwoziem zablokowanym do lądowania

5. Brak monitorowania ciągu, nie podchodzi się z ciągiem mniejszym niż 50%
6. Brak monitorowania prędkości poziomej
7. Brak weryfikacji lotniska zapasowego przed wylotem. Witebsk był tego dnia zamknięty ale pozostał w planie lotu

Lubię to! Skomentuj69 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka