wiesława wiesława
845
BLOG

Tragedie II wojny światowej źródłem zysku

wiesława wiesława Polityka historyczna Obserwuj temat Obserwuj notkę 30

We wrześniu 1939 roku atakujące Polskę oddziały Wehrmachtu wyposażone były nie tylko w broń, ale także w aparaty fotograficzne i filmowe. W armii niemieckiej utworzone zostały specjalne oddziały korespondentów wojennych, których zadanie polegało na dostarczeniu materiału dla celów propagandy. Oddziały te zostały utworzone ze zmobilizowanych dziennikarzy, operatorów filmowych i fotografów, którzy w warunkach wojny stali się żołnierzami wykonującymi rozkazy zwierzchników. Zwykle dostawali oni ścisłe instrukcje, co należy fotografować. Jak zauważył jeden z historyków zdjęcia wykonane przez niemieckich korespondentów wojennych mają co najmniej dwóch autorów – urzędnika Ministerstwa Propagandy i Oświecenia Publicznego, który określał temat zdjęcia, i frontowego fotografa, który wypełniał zlecenie konkretną treścią.

Zdjęcia i filmy wykonane przez korespondentów słuzyły materiał do produkcji kronik filmowych zwanych Die Deutsche Wochenschau, wyświetlanych w kinach niemieckich, a także w kinach na terenach okupowanych i włączonych do III Rzeszy. Dla innych państw produkowano Auslandwochenschau, np. dla neutralnej Szwecji Ufa produkowało Auslandstonwoche. Wykorzystywane były także w produkcji filmów dokumentalnych i propagandowych w rodzaju "Wieczny Żyd".

W utworzonym jesienią 1939 Generalnym Gubernatorstwie nastąpił rozwój niemieckiego aparatu administracyjnego iinstytucji policyjnych, które dla własnych celów wciąż wytwarzały dokumentację fotograficzną. Cały czas z różnych pobudek zdjęcia robili także przybywający na terenie Polski Niemcy. W okupowanej Warszawie Niemcy prowadzili coś w rodzaju kroniki fotograficznej.  8 maja 1942 roku Emmanuel Ringelblum zanotował:

Filmują teraz getto. Dwa dni filmowali żydowski areszt. Gminę. Na Smoczej spędzili Żydów i żydowskim policjantom kazali ich rozpędzać. Gdzie indziej filmowali, jak żydowski policjant chce bić Żyda, a Niemiec przychodzi z pomocą napadniętemu i nie pozwala go bić.

Ten zapis Ringelbluma dotyczy pracy niemieckiej ekipy filmowej, która maju 1942 r. zjawiła się w warszawskim getcie, aby udokumentować życie codzienne Żydów w zamkniętej dzielnicy. Filmowcom towarzyszyło kilku SS-manów. W ciągu trzech dni pobytu nakręcono ponad godzinę materiału, rolki filmowe zabrano następnie do Berlina. Zapewne miały być wykorzystane do nakręcenia kolejnego filmu propagandowego, który jednak nie powstał, ze względu na likwidację warszawskiego getta. Jednak materiał filmowy nie pozostał nieznany, bowiem jego fragmenty często pojawiały się w filmach dokumentalnych czy kronikach. Niezależnie bowiem od zaaranżowanych  scen, o których pisze Ringelblum w swoich zapiskach, kamera operatora zarejestrowała obraz wszechobecnej nędzy i powolnej śmierci mieszkańców getta, głód, apatię i strach na twarzach.

W 2015 roku do tych materiałów filmowych z warszawskiego getta sięgnął Sławomir Grünberg, przygotowując film dokumentalny pt. “Karski and the Lords of Humanity”, którego bohaterem jest Jan Karski – kurier Polskiego Państwa Podziemnego. Za 27 sekund materiałów archiwalnych kręconych przez Niemców w warszawskim getcie musiał zapłacić 4,800 USD.

Prawa autorskie do tego materiału filmowego, tak jak do innych materiałów wyprodukowanych przez Deutsche Wochenschau (niemiecka cotygodniowa kronika filmowa) posiada niemiecka firma Transit Film GmbH.

Jak widać Niemcy wciąż potrafią zarabiać pieniądze na tragediach WW II. Natomiast żądania przez Polskę reparacji wojennych od Niemiec za są traktowane jako wysoce niestosowne. Niemcy nie chcą słyszeć o rachunku za wojnę wystawionym przez polskie państwo ani o roszczeniach odszkodowawczych dla Polaków.

PS. Film pt. “Karski and the Lords of Humanity” („Karski i władcy ludzkości”) można obejrzeć na portalu  Muzeum Historii Polski.

 ***

1.       http://filmpolski.pl/fp/index.php?film=1237373

2.       http://culture.pl/pl/dzielo/karski-i-wladcy-ludzkosci

3.       http://www.karski.muzhp.pl/karski_en/film.html

4.       http://fototekst.pl/podludzie-bandyci-bestie-obraz-polakow-i-zydow-na-niemieckich-fotografiach-okresu-okupacji/

5.       https://wpolityce.pl/polityka/369920-hipokryzja-niemcow-krytykuja-warszawe-za-wyciaganie-kwestii-reparacji-ale-wciaz-zarabiaja-na-ii-wojnie-swiatowej

1.      

 

wiesława
O mnie wiesława

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka