149 obserwujących
97 notek
398k odsłon
1290 odsłon

Eksperyment - gra czy sprzężenie zwrotne wokół Smoleńska?

Wykop Skomentuj36
Sprzężenie zwrotne 

 http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99%C5%BCenie_zwrotne

Odmowa materiałów w sprawie śledztwa

Sprzężenie zwrotne ujemnestanowi fundamentalny mechanizm samoregulacyjny. Zcybernetycznego punktu widzenia ma ono za zadanie utrzymanie wartości jakiegoś parametru na zadanym poziomie.

Dodanie materiałów w sprawie śledztwa

Sprzężenie zwrotne dodatniepolega na tym, że w sytuacji zakłócenia jakiegoś parametru w układzie, układ ten dąży do zmiany wartości parametru w kierunku zgodnym (stąd - "dodatnie") z kierunkiem, w którym nastąpiło odchylenie od "zadanej" wartości. Sprzężenie zwrotne dodatnie powoduje zatem narastanie odchylenia.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ostatnio w salonie24 toczy się dyskusja na temat niespodziewanej i dziwnej informacji o eksperymencie przeprowadzonym na przełomie czerwca i lipca 2010 roku na symulatorze samolotu Tu-154m. Przedwczoraj wszystkie gazety poruszały ten temat.

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Symulacja-lotu-Tu-154%E2%80%94zakonczylo-sie-katastrofa,wid,12637435,wiadomosc.html?ticaid=1ad8d&_ticrsn=3

(…)Wśród dokumentów przekazanych pułkownikowi Klichowi, przedstawicielowi Polski przy MAK, są także wyniki eksperymentu, który przeprowadzono na symulatorach lotu. W jego ramach zmodelowano podejście polskiego Tu-154M do lądowania na lotnisku w Smoleńsku.

W eksperymencie uczestniczyli rosyjscy i polscy eksperci oraz piloci. Piloci wykonali cztery próby posadzenia maszyny. Jedna z nich – gdy założono, że odejście nastąpi z wysokości 20 metrów – zakończyła się katastrofą.

- Próby zostały przeprowadzone w czerwcu lub lipcu; nie pamiętam dokładnej daty. Odbyły się na symulatorze na lotnisku Szeremietiewo. Zostały wykonane cztery zajścia w różnych konfiguracjach, w różnych warunkach. W wariancie odejścia z 20 metrów samolot zderzył się z ziemią – powiedział dziennikarzom Klich. (…)

 

Głównym tematem dyskusji na temat tego eksperymentu był cel jego ujawnienia w tej chwili.

Zanim przejdę do moich spostrzeżeń na ten temat to chciałbym przypomniec techniczną stronę tego eksperymentu, którą opisałem w wpisie :

http://ndb2010.salon24.pl/226323,czy-komisja-mak-zaprzecza-wiarygodnosci-stenogramow

Popatrzmy co na ten temat mówią stenogramy zapisu czarnej skrzynki samolotu rządowego Tu-154m przekazane przez komisję MAK i zatwierdzone i opublikowane przez rząd Donalda Tuska.

http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/2/8507/Transkrypcja_rozmow_zalogi_samolotu_Tu154_M.html


08:40:54,5-08:40:55,2            Nawigator                                                30

08:40:54,7-08:40:56,4            Kontroler-Smoleńsk                            Kontrola wysokości. Horyzont

08:40:55,2-08:40:56               Nawigator                                               20

08:40:56 – 08:40:58,2           Sygnał dźwiękowy F=400 Hz,               ABSU (wyłączenie autopilota,
PRZYCISK UCHOD LUB PODCIĄGNIĘCIE DRĄŻKA STERU)

08:40:56-08:40:58,1              Sygnał dźwiękowy F=400 Hz,             bliższa prowadząca (NDB  1,1KM OD PASA)

08:40:56,6-08:40:57,7            Sygnał dźwiękowy F=400 Hz,           ABSU

08:40:56,6-08:40:58,2          TAWS Pull up, Pull up

08:40:57,9-08:40:59,0           Sygnał dźwiękowy F=400Hz,               ABSU
      


Jak wiadomo autopilot jest wyłączany na 3 sposoby:

- podciągnięcie drążka steru do siebie (zapoczątkowanie wznoszenia się)

- przycisk uchod (odejście na drugi krąg)

- zwiększenie prędkości



Jak widac wyłączenie autopilota - podciągnięcie drążka steru i zapoczątkowanie wznoszenia według stenogramów tej samej komisji MAK zaczęło się sekundę po komunikacie nawigatora o wysokości"20 metrów".

Samolot w tym czasie obniżył się około 5 metrów oraz teren wzniósł się o około 5 metrów co daje obniżenie położenia samolotu o 10 metrów. Uszkodzenia pierwszych czubków drzew pokazują, że samolot w tamtym miejscu znajdował się na wysokosci 8-12 metrów.

Komisja MAK sugeruje nam, że załoga rządowego Tu-154m podciągnęła stery do siebie (rozpoczęła sie ratowac) na wysokości 10 metrów nad ziemią przy ciagle wznoszącym się na niekorzyśc samolotu terenie.

Przy tej prędkości i ukształtowaniu terenu samolot rządowy Tu-154m w ciagu 1 sekundy ( słownie JEDNEJ SEKUNDY)  musiałby zamienic kierunek prędkości pionowej z zniżania na zwyżanie aby uniknąc uderzenia w ziemię 1,1 km od lotniska.

STENOGRAMY KOMISJI MAK MÓWIĄ, ŻE SIĘ TO UDAŁO I ZAŁOGA ZACZĘŁA SIĘ RATOWAC PODCIĄGAJĄC DRĄŻEK STERU I WYŁĄCZAJĄC AUTOPILOTA W ODLEGŁOŚCI 1,2 KM OD LOTNISKA GDY SAMOLOT BYŁ NA WYSOKOŚCI 10 METRÓW NAD ZIEMIĄ.

KOMISJA MAK SUGERUJE, ZE POMIMO TEGO SAMOLOT PRZELECIAL 600 METRÓW I ROZBIŁ SIE Z POWODU UDERZENIA W DRZEWO KILKASET METRÓW DALEJ.

EKSPERYMENT PRZEPROWADZONY PRZEZ TĄ SAMĄ KOMISJĘ MAK MÓWI, ŻE NIA DA SIĘ UNIKNĄC NATYCHMIASTOWEGO ZDERZENIA Z ZIEMIĄ GDY PODCIĄGNIĘCIE DRĄŻKA STERU NASTĄPI PONIŻEJ WYSOKOŚCI 20 METRÓW.

OBIE TE INFORMACJE PRZECZĄ SOBIE.



Pozostaje bardzo trudne pytanie: Dlaczego Rosja ujawniła ten eksperyment, który może podwazyc wiarygodnośc stenogramów?

Wykop Skomentuj36
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale