Jego zeznania:
Wrócilem po tym przed samolot.Po kilku minutach
uslyszeliśmy charakterystyczne, gwizdżące brzmienie silników tupolewa, typowe dla zmniejszonych obrotów przy zniżaniu"
http://s.v3.tvp.pl/repository/attachment/b/d/4/bd4e707934e70a1a9f25eb3d0f17e4dc1421851726236.pdf
przy zniżaniu po ścieżce obroty są podwyższone a nie zmniejszone- stąd charakterystyczny gwizd.
- Dziwne , że osoba zawodowo zajmująca się lataniem sformułowała taką opinię ...
wg narracji MAK silniki były na małym gazie, bardzo niskich obrotach i nie mogło być gwizdu.
- skoro Tu-154 w Smoleńsku zniżał się w nietypowym reżimie pracy silników - tzw. mały gaz - to czy dźwięk musiał by być charakterystyczny czy raczej nie charakterystyczny, nietypowy.
... tu można usłyszeć charakterystyczny gwizd silników na podwyższonych obrotach na ścieżce- po wypuszczeniu klap; od 2:26
https://www.youtube.com/watch?v=Tnldcc7JOgE
wcześniej np 2:15 do 2:25
dźwięk silników na niskich obrotach powyżej małego gazu- to przy zniżaniu do wejścia na ścieżkę ( podobny do tego jaki wydawały by silniki Tu-154 przy zniżaniu w Smoleńsku wg parametrów jak w raporcie)
-Jaki dźwięk słyszał śp. chor. Muś ?
- Czy sam nie popełnił błędu pisząc zeznania ?
(Widać jak marnych badaczy, prokuratorów mamy..
.. to ja, amator wychwytuję te zasadniczą niezgodność...)
Błędne zeznania świadków naocznych i nausznych jako efekt działania standardowych mechanizmów poznawczych.
Katarzyna Jakubowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Psychologii
W artykule dokonano przeglądu najważniejszych mechanizmów poznawczych odpowiedzialnych za pojawienie się błędów zarówno w trakcie percepcyjnego rejestrowania popełnianego przestępstwa jak i w procesie jego pamięciowej rekonstrukcji. Zdecydowana większość prac poświęconych wiarygodności świadka dotyczy przypadków, w których uczestniczyli świadkowie naoczni. Niniejsze opracowanie podej- muje także kwestię wiarygodności świadka nausznego