18 obserwujących
836 notek
633k odsłony
  193   0

Białko zwierzęce a roślinne - parę faktów, o których większość nie wie.


 1. Białka roślinne  zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne, a więc takie , których organizm  człowieka nie jest w stanie sam sobie wytworzyć i musza one być dostarczone w pokarmie ; ( aminokwasy endogenne- też  niezbędne  są  wytwarzane przez organizm człowieka).

Przykład:

- przeliczyłem zawartość bezwzględną  aminokwasów na umowne 100 jednostek masy tak aby pokazać-że także proporcje  zawartości aminokwasów egzogennych dla niektórych produktów  roślinnych -tu :  pestki dyni - są podobne jak w mięsie:

image

https://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3066/2


2. Owszem tzw, indeks wartości białek (angAmino Acid Score) jest w pokarmach zwierzęcych z reguły ( poza wyjątkami- jak pestki dyni) znacznie wyższy  niż dla pokarmów roślinnych)

image

brokuł - indeks wartości białka  - 112

zawartość  białka -13%

https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2357/2https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2357/2

quinoa- indeks wartosci   białka - 106 ; zawartośc białka 15%

https://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/10352/2


ale nie ma to praktycznego znaczenia, gdyż w organizmie białko jest rozkładane na aminokwasy a organizm sam buduje z nich  białko, korzystając zasobów dostarczanych w pokarmach -ale niekoniecznie w jednym produkcie i niekoniecznie w jednym posiłku ! ; tak więc zjadając różnorodne produkty roślinne dostarczamy pełną pulę i we właściwej  ilości  -  aminokwasów egzogennych

 dawno to ustaliła dietetyka:

https://health.gov/sites/default/files/2019-09/2015-2020_Dietary_Guidelines.pdf


Nauka: ""Dawniej białko pochodzenia
roślinnego..
. traktowane było jako mniej wartościowe

niż białko pochodzenia zwierzęcego. Obecnie jednak
rozróżnienie to zostało powszechnie zarzucone"."
The Lancet 1969


***

 ale nadal panuje w tej kwestii  niewiedza i uprawiana jest dezinformacja

przykład z portalu gdzie reklamowane są odżywki:

Które białko najlepsze roślinne czy zwierzęce? - różnice

Skład białek jest także bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego oraz sprawności intelektualnej. Okazuje się , że w białkach jaj, mięsa, mleka oraz ryb znajdują się wszystkie niezbędne do tych celów aminokwasy. Pełnowartościowe białko, które jest bogate w aminokwasy siarkowe zapewnia większy pobór przez mózg tryptofanu oraz aminokwasów rozgałęzionych, a więc leucyny, izoleucyny, waliny. Ponadto poprawia koncentrację, refleks oraz czujność. Białka roślinne są bardzo ważne w diecie i u osób, które nie uprawiają intensywnie sportu mogą pokryć dzienne zapotrzebowanie na białko. Jednakże u sportowców, zwłaszcza wyczynowych to pełnowartościowe białko zwierzęce powinno być nieodłącznym elementem diety.


a**

to porada dietetyka !!

 Białko zwierzęce należy do kategorii białka pełnowartościowego, znajduje się ono w produktach takich jak mięso, ryby, jaja, owocach morza, mleku i jego przetworach. Białko zwierzęce posiada w swoim składzie szereg niezbędnych nam aminokwasów.

a to inny:

Trzeba jednak pamiętać, że białka zwierzęce zawierają wszystkie aminokwasy endogenne i próba całkowitego zastąpienia ich białkami roślinnymi wymaga dużej wiedzy i zaangażowania, a i tak nie daje gwarancji, że skomponowany posiłek będzie zawierał komplet niezbędnych aminokwasów.

a nawet tu: !!

http://www.uwm.edu.pl/kmizj/wp-content/uploads/2012/04/Kontrowersje-wok%C3%B3%C5%82-bia%C5%82ek-diety.pdf


image


3. Dieta współczesnego  człowieka w krajach rozwiniętych, czy to z udziałem produktów zwierzęcych czy zróżnicowana dieta roślinna  dostarczają więcej białka niż jest to niezbędne; nadmiar białka jest spalany , wydalany  czy przekształcany w inne związki przez organizm


HOW MUCH PROTEIN DO WE NEED?

The US Academy of Nutrition and Dietetics 2016 position paper emphasised that “vegetarian, including vegan, diets typically meet or exceed recommended protein intakes, when caloric intakes are adequate”, a finding supported by multiple studies that have analysed the protein intakes of vegetarian and vegan populations across the world.


Lubię to! Skomentuj11 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale