To nie są normalne działania kontrolerów lotu:
08:54:36 IŁ76 – 8-17-sty, zapisałem pogodę. (Schemat) lądowania 2-5-9, ciśnienie 7-45. Wysokość przejścia 1500, OSP z RSP. Do usłyszenia
( Dla IŁ-a76 kontroler podał rodzaj podejścia: OSP z RSP)
08:54:46 KL – Do usłyszenia 8-17-sty, i podejście (do lądowania) będzie po polskim samolocie. 08:54:50 IŁ76 – Przyjąłem, 8-17.
09:00:03 1-szy – (niezrozumiałe) o reflektorach... będziemy stawiać reflektory. 09:00:16 KL – Ja już dałem rozkaz, żeby postawili. 09:00:19 1-szy – Ja wiem, najprawdopodobniej, oni nie zdążą.
09:01:02 Judin – Zrozumiałem, dajemy rozkaz do postawienia reflektorów.
9:09:33 Krasn. - Reflektory są włączone, czy nie? 09:09:34 KL – Tak, wszystko włączone.
09:12:12 KSL – (niezrozumiałe) odległość 10 (niezrozumiałe), wejście na ścieżkę.
(Kontrola lotu dobrze widzi na ekranie radarów pozycję samolotu i informuje dokładnie o wejsciu na sciezke)
09:13:03 KSL – 0-31, podchodźcie do dalekiej, na kursie, ścieżce.
09:13:37 KSL – 4, na kursie, na ścieżce.
09:13:42 KL – Reflektory niech ktoś, reflektory włączcie.
09:14:09 KSL – 2, na kursie, na ścieżce.
09:14:22 KSL – 1, na kursie, na ścieżce.
09:14:41 KL – Odejście na drugi.
Mija 19 sekund od momentu gdy JAK-40 był 1 km od pasa , gdy kontroler lotu nakazuje odejście na drugi krąg.
W ciągu 19 sekund samolot przelatuje ok.1254m.
To zachowanie kryminalne. Jeżeli kontroler wiedzi niebezpieczeństwo i chce nakazać odejście nadrugi krąg to musi to zrobić nie później niż gdy samolot jest na wysokości rzędu 60 m. Dla tej sytuacji jest to w odległości ok 1 km od pasa a nie minus 254 m.
09:16:09 KL – Słyszysz, jeszcze podnieście te... reflektory, wyżej podnieście (niezrozumiałe), o trzy, cztery stopnie.
09:18:41 KL – Podejście do lądowania rozpatrujecie? 09:18:45 IŁ76 – Tak, tak, z lądowaniem. 09:18:46 KL – Dobrze, trzeci przeciągnijcie. 09:18:56 KL – Reflektory jak w dzień, z lewej, z prawej.
09:20:00 Znaczy według, według planu, właśnie teraz Jak-40 wylądował z tą delegacją i dziennikarzami i Ił-76 ten nasz, Frołow, jest na podejściu/podchodzi. Tam będą maszyny prezydenckie. O 10:30 lądowanie głównego prezydenta. (głównego samolotu tj. prezydenckiego, przyp.tłum) 09:20:16 TLF: Odpowiedzieli wam? 09:20:17 Krasn.: Tak, halo. 09:20:18 Sypko: Tak, tak, tak, tak. 09:20:19 Krasn.: O 10:30 ląduje prezydent
09:21:05 Krasn.: Chcesz powiedzieć, o 8:50 on ma lądowanie i teraz widoczność teraz już się poprawia, ale nikt i Marczenko wczoraj cały dzień mówił, nikt mgły nie obiecywał i wszystko było normalnie, a teraz o 9 godzinie, naraz zaciągnęło, widoczność około 1200
09:40:52 Krasn.: Tak bezchmurnie, widoczność ponad 10 była, wszystkie zgody wydaliśmy, w prognozie niczego nie ma i nagle ni z tego ni z owego całą sprawę poniosło. 09:41:00 OD: Zrozumiałem, duży Tupolew wyleciał w 27 minut do was. 09:41:04 Krasn.: Tupolew wyszedł o 27? 09:41:05 OD:Tak, o 9:27. 09:41:06 Krasn.: No, to trzeba mu szukać zapasowego, to raz, jeśli jest gotowy, Wnukowo, czy coś tam takiego.
10:33:52 Krasn: Towarzyszu generale, podchodzi do trawersu. Wszystko włączone, i reflektory w trybie dziennym, wszystko gotowe.
10:39:09 KSL: 101, odległość 10, wejście w ścieżkę. .................................
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
To nie były normalne działania kontrolerów choć MAK manipulując faktami oświadczył , że ci działali prawidłowo.
Nawet rosyjscy piloci komentujący „katastrofę : z tym zdaniem MAK zupełnie się nie zgadzali:
Np. zachowanie mjr. Wiktora Ryżenki to prawdziwa zagadka. Myślę, że to skutek braku profesjonalizmu, lekceważącego podejścia do służby, nieodpowiedzialności. Ryżenko przyjmował samoloty z ustawieniem kąta nachylenia ścieżki 3 stopnie 10 minut, podczas gdy na tym lotnisku obowiązywały go 2 stopnie 40 minut. Wygląda na to, że w ogóle nie przeczytał instrukcji lotniska
Z Olegiem Korszunowem, nawigatorem doświadczalnym z 38-letnim stażem w biurze konstrukcyjnym Antonowa, rozmawiał Piotr Falkowski
Wystarczy też przejrzeć stenogramy by znaleźć przykłady niedopuszczalnych zachowań, błędów:
Np. to- dotyczy Iła-76
9:38:47 Kontroler : odległość 1 km, kursie na ścieżce
Mija 20 sekund i kontroler odzywa się:
9:39:07 odejście na drugi krąg
Lecąc z prędkością 70m/sek Ił przeleciał by w tym czasie 1400 m i dawno byłby na ziemi. Tak działa kontroler lotu ? przy tak złych warunkach atmosferycznych ?
Kontrolerzy widzieli dobrze czy samolot był na ścieżce czy nie. Nie jest prawdą to co głosi propaganda pro-Makowska, że ta stara aparatura nie pozwalała na choć w miarę dokładne określenie pozycji samolotu, położenia względem teoretycznej ścieżki schodzenia.
Zestawienie:
Jak-40
09:14:09 KSL – 2, na kursie, na ścieżce.
09:14:22 KSL – 1, na kursie, na ścieżce.
Ił-76
09:38:19,8 – 2, na kursie, na ścieżce
09:38:33,2– 1, na kursie, na ścieżce.
Tu-154
8:40:38,7 - - 2 na kursie i ścieżce.
????????????????????????????????
Komentarze