Drugi sejmik Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych planujemy zwołać na przełomie czerwca i lipca. Uznaliśmy, że potrzeba nam jeszcze sporo czasu aby uzgodnić wspólne stanowisko w żywotnych dla Polaków kwestiach.
Proszę tę notkę potraktować jako kontynuację ważnej dyskusji zapoczątkowanej notką Stanisława Tymińskiego. Rozpoczynamy od reformy ustroju politycznego. Przyłącz się do dyskusji.
Stanowisko Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych wobec wyborów do Sejmu RP
„Zwalczym lichwę i pogardę będziem Polakami
Dał nam przykład Sigurjonsson jak zwyciężać mamy”
Odpowiedzialny za redakcję całości:.................................
Najważniejszym zadaniem Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych jest uprzytomnienie Polakom, że formuła demokracji przedstawicielskiej oparta o siłę kartki wyborczej wyczerpała już swoje możliwości wyłaniania władzy z autentycznym mandatem społecznym. Mandat autentyczny zastąpiony został, bowiem, mandatem etatystycznym wspieranym władzą mediów i władzą pieniądza.
Polacy byli kiedyś twórcami nowoczesnego ustroju politycznego opartego o artykuły henrykowskie i pacta conventa (warunki uzgodnione). Zawetowali władzę absolutystycznego „pomazańca bożego” władzą „pierwszego wśród równych” (primus inter pares). Istotą tego politycznego wynalazku było przeniesienie ośrodka ustalającego cele i programy działania z samodzierżawnego władcy na społeczność obywateli oraz rozdzielenie fazy demokratycznego ustalania celów od fazy jednoosobowego kierownictwa przy ich wykonywaniu.
Musimy powrócić do rozwiązań ustrojowych, w których to:
-
kampania wyborcza będzie zastępowała sejmy konwokacyjne, na których pracowano nad „warunkami uzgodnionymi”,
-
akt wyborczy zastąpi dawny sejmem elekcyjny
-
a prawo będzie gwarantowało wypowiedzenie posłuszeństwa władzy na wzór artykułów henrykowskich za niedotrzymanie kontraktów wyborczych.
Żyjemy w innych czasach niż naród szlachecki. Proces tworzenia „warunków uzgodnionych” musi być inaczej zorganizowany. Artykulacją interesów społecznych powinny zajmować się ugrupowania obywatelskie, które do wyborów stawałyby z gotowymi ofertami „produktów” politycznych, konkurując o poparcie wyborców.
Naszym celem jest zbudowanie ustroju politycznego gwarantującego wyłonienie spójnej programowo i kadrowo, władzy respektującej kontrakt wyborczy i traktującej podmiotowo społeczeństwo. To się musi udać w dobie powszechnej oświaty, Internetu i zmęczenia jałowym i pozornym teatrem politycznym. Znane nam są rozwiązania i metody prowadzące ku temu celowi.
Ważne:
Za naszego życia architektura monetarna wyrosła na dziedzinę, wymagającą pilnego uregulowania jako jednej z najważniejszych umów społecznych. Bezpowrotnie skończyła się, bowiem era pieniądza kruszcowego. Został on zastąpiony pieniądzem fiducjarnym (opartym o zaufanie). Odzyskanie suwerenności nad emisją własnej waluty jest w chwili obecnej najważniejszym frontem walki o odzyskanie suwerenności politycznej i gospodarczej. Budzenie zatem nowoczesnej świadomości monetarnej uważamy, za podstawowy warunek powodzenia reform.
Konfederaci zgodnie uważająże:
-
przywrócenie podmiotowości politycznej wyborcomoraz
-
suwerenności gospodarczej państwu w obszarze polityki monetarnej i ustroju gospodarczego, niezbędnych do zbudowania społecznej gospodarki rynkowej opartej na zasadach konsensusu pomiędzy interesami kapitału i pracy
zapewnią następujące zmiany ustrojowe.
1. Reforma ustroju politycznego
Zespół redakcyjny: …..
Stworzenie warunków, w których to akt wyborczy zapewni wyłonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa ekipy zdolnej wyłonić skuteczny rząd z poparciem społecznym.
Władza nie morze „leżeć na ulicy” i nie może wpadać w ręce przypadkowych amatorów.
Uczynienie z aktu wyborczego do Sejmu RP poważnego kontraktu społecznego, w którym obietnice wyborcze będą traktowane jako zobowiązania publiczne w myśl art .919-921 kodeksu KC, z możliwością wyegzekwowania ich przez wyborców na drodze sądowej lub referendalnej.
Kampania wyborcza nie może dłużej być paradą łgarzy. na których nie ma bata.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Nowelizacja kodeksu wyborczego w kierunku:
1. Wprowadzenia obowiązku przedstawiania w trakcie rejestracji komitetów wyborczych:
- programów w formie kontraktów wyborczych zawierających postulaty legislacyjne oraz terminy realizacji na okoliczność samodzielnego sprawowania władzy, uczestniczenia w koalicji, pozostawania w opozycji.
- propozycje składów gabinetów cieni
2. Wprowadzenie ustawowej odpowiedzialności każdego posła danego ugrupowania politycznego za realizację kontraktu wyborczego.
3. Wprowadzenie trój-mandatowych okręgów wyborczych.
4. Ograniczenie okresu sprawowania funkcji posła do dwóch kadencji.
5. Podniesienie wieku biernego prawa wyborczego do 30 lat.
6. Wyposażenie komitetów wyborczych w uprawnienie do wszczynania procedury odwołania posłów każdego ugrupowania za brak realizacji kontraktu wyborczego.
|
- Kodeks wyborczy powinien skutecznie zagrodzić drogę do władzy bezideowym zbieraninom przypadkowych ludzi o skłonnościach neurotycznych (watahom wyborczym). Zielone światło powinno się zapalić przed partiami o rodowodzie programowym.
- Partie musiałyby w ten sposób udokumentować swoja spójność programową i kadrową.
- Powinna nastąpić profesjonalizacja zawodu posła.
|
|
Konsekwentne rozdzielenie władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Poseł nie mógłby pełnić funkcji ministra i podsekretarza stanu w rządzie.
|
- Wyeliminowanie wszystkich – poza ustawą budżetową – ustaw z przedłożenie rządowego.
- Ochrona procesu stanowienia prawa przed lobbingiem korporacyjnym
- Jasne rozdzielenie obszarów kompetencyjnych.
|
|
Zmiana finansowania partii subwencją budżetową kwotowym odpisem (max 10 zł) w rocznej deklaracji podatkowej na wybraną partię. Prawo to przysługiwałoby także partiom opozycji pozaparlamentarnej mających swe struktury w co najmniej 50% okręgów wyborczych
|
- Zapewnienie partiom środków na tworzenie profesjonalnej rezerwy kadrowej.
|