Polska flaga na Marsie. Fot. NASA/JPL-Caltech

Polska flaga na Marsie! NASA opublikowała zdjęcia z sondy InSight

Redakcja Redakcja Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 29

NASA opublikowała zdjęcia przesłane z Marsa przez sondę InSight. Na niektórych można dostrzec polską flagę, umieszczoną - obok flag m.in. USA, Kanady i Francji - na tabliczce na zewnętrznej powłoce lądownika Mars InSight. Jedno z takich zdjęć zamieściła na Twitterze polska firma  technologiczno-naukowa Astronika zaangażowana w misję.

„Oficjalne zdjęcie polskiej flagi na Marsie!” - tak zdjęcie z Marsa pokazujące polską flagę podpisała na swoim twitterowym koncie firma Astronika, która we współpracy z Centrum Badań Kosmicznych PAN i firmami oraz ośrodkami badawczymi opracowała i wykonała mechanizm penetratora gruntu, który jest elementem większego urządzenia: Kret HP3.

Dane uzyskane w ramach marsjańskiej misji InSight, która wylądowała na Marsie, trafią także do Polski. Pierwszeństwo ich analiz będzie miał współtwórca mechanizmu wbijającego - Kreta, opracowanego do zbadania temperatury wnętrza Marsa.

W poniedziałek ok. godz. 20:40 czasu środkowoeuropejskiego lądownik InSight wylądował na powierzchni Marsa i przesłał pierwsze zdjęcie. Na fotografii widać linię horyzontu Czerwonej Planety. Obraz był jednak niewyraźny z powodu obecnego na soczewce kamery filtra ochronnego. Osłaniał on kamerę od tumanu kurzu i pyłu, wzbitego w powietrze przez dwanaście hamujących silników odrzutowych podczas lądowania - wyjaśnił Łukasz Wiśniewski z Astroniki.

– InSight wylądował na płaskiej powierzchni Równiny Elysium Planitia. To miejsce jest najlepsze dla dokonania pomiarów geologicznych – ocenił Wiśniewski.

Przez najbliższe tygodnie sonda InSight będzie szukała najlepszego miejsca do wbicia się pod powierzchnię Marsa na głębokość pięć metrów. Będzie to właśnie zadanie Kreta.

Celem eksperymentu będzie zmierzenie temperatury pod powierzchnią planety. „Wiertło”, które przetransportuje czujniki temperatury do wnętrza Czerwonej Planety.

image
Sonda InSight wylądowała na Marsie. Fot. NASA/JPL-Caltech
Łukasz Wiśniewski podkreślił, że głębokość pięciu metrów wystarczy, żeby badać wnętrze planety. – Już poniżej trzech m przestają mieć znaczenie wahania termiczne, wywołane cyklem dzień-noc czy sezonowe zmiany temperatury. Dlatego na tej głębokości można zmierzyć faktyczną temperaturę, jaka „dociera” spod powierzchni Marsa – opowiada inżynier.

Dane zebrane przez instrumenty naukowe w ramach trzech eksperymentów trafią najpierw do głównego badacza z NASA. Następnie zostaną udostępnione kilkudziesięciu badaczom współpracującym. Jest wśród nich także Polak, dr Jerzy Grygorczuk. Polski inżynier - jako pracownik Centrum Badań Kosmicznych i jeden z założycieli firmy technologiczno-naukowej Astronika - opracował wiele mechanizmów kosmicznych, m.in. technologię wykorzystaną podczas misji Rosetta. Będzie on miał pierwszeństwo i wyłączność, jeśli chodzi o analizę danych, zanim zostaną one upublicznione przez NASA.

Lot na Marsa trwał 6 miesięcy, lądownik przebył ponad 400 mln kilometrów. Krytycznym momentem było lądowanie.

– To było zaledwie nieco ponad 6 minut, ale to jest dramatyczny moment dla lądownika. Trzeba precyzyjnie trafić pod odpowiednim kątem natarcia w atmosferę - aby udało się od niej nie odbić, a także nie spłonąć. Bardzo dużo rzeczy musi się udać bezbłędnie. Tak się stało, sonda wylądowała i pierwsze emocje opadły – podsumował inż. Wiśniewski.

Eksperyment z udziałem polskiej technologii rozpocznie się w styczniu. Cała misja zakończy się po upływie roku marsjańskiego, czyli dwóch lat ziemskich.

image
Sonda InSight przesyła zdjęcia z Marsa. Fot. NASA/JPL-Caltech

Zdjęcia przesłane przez sondę można obejrzeć na stronie NASA pod adresem: https://mars.nasa.gov/insight/multimedia/raw-images/?order=sol+desc%2Cdate_taken+desc&per_page=50&page=0&mission=insight

Wysłana przez amerykańską agencję kosmiczną NASA sonda kosmiczna InSight została wystrzelona z Bazy Sił Powietrznych Vandenberg (USA) w maju 2018 r. Po trwającej sześć miesięcy podróży, podczas której przebyła 300 milionów mil (483 miliony kilometrów), bezzałogowa sonda wylądowała na powierzchni Marsa 27 listopada.

Lądowanie Mars InSight na Marsie jest najpoważniejszym i najbardziej ambitnym przedsięwzięciem amerykańskiej Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (National Aeronautics and Space Administration) w ostatnich latach. Było także jednym z najbardziej ryzykownych.

Źródło: PAP