#prawo cytatu
#prawo cytatu
Waldemar Żyszkiewicz Waldemar Żyszkiewicz
110
BLOG

Chat GPT o książce Sporo z cynika, nic z despoty

Waldemar Żyszkiewicz Waldemar Żyszkiewicz Kultura Obserwuj notkę 19
Pod koniec czerwca jeden z mych młodszych krakowskich przyjaciół, aby zdynamizować albo urozmaicić sobie lekturę zbioru wierszy o 'Cyniku, nie despocie' zaaplikował zawartość tej książki znanemu i popularnemu ponad stan Chatowi GPT.

Poniżej zamieszczam rezultaty tej „analizy” jako swoistą ciekawostkę, bo sam jestem zdystansowany wobec tzw. Sztucznej Inteligencji (AI) i traktuję ją zasadniczo tylko jako bardzo szybkie liczydło o dużej mocy obliczeniowej : ) 

image

Waldemar Żyszkiewicz – analiza i interpretacja zbioru poetyckiego 

________________________________________

???? 1. Tematyka i konstrukcja tomu

Tom wierszy Waldemara Żyszkiewicza to rozległa, wielowarstwowa panorama wspomnień, refleksji, historii prywatnej i politycznej, splecionych w poetycką narrację. Wiersze te cechuje świadomość upływu czasu, pamięć pokoleń, oraz nieustanny dialog jednostki z historią i kulturą – zarówno narodową, jak i europejską czy światową.

■ Tryptykowa struktura –tom można podzielić na części tematyczne:

1.    „Beztroskie lato w Stenum” – część poświęcona wspomnieniom z Danii i Skandynawii, opisom natury, relacji rodzinnych i przyjacielskich. Nastrojowa, pełna detali topograficznych i emocjonalnych.

2.    „Szkice z niepamięci” – refleksyjne teksty wspomnieniowe, pełne kulturowych tropów, historycznych interwencji i osobistych zapisów pamięci. To swoisty poetycki dziennik świadka XX wieku.

3.    „Mapowanie realności” – część najbardziej aktualna, zanurzona w dyskursie politycznym, społecznym i globalnym. Zawiera komentarze do wydarzeń współczesnych, w tym pandemii, konfliktów zbrojnych, ideologii i upadku wartości. 
________________________________________

???? 2. Konteksty kulturowe, historyczne i literackie

Żyszkiewicz jest poetą silnie zakorzenionym w polskiej tradycji intelektualnej, ale też aktywnie uczestniczącym w międzynarodowej wymianie idei. Jego teksty przesycone są nawiązaniami historycznymi, geopolitycznymi i literackimi:

■ Konteksty kulturowo-literackie:

•    Herbert – tonacja moralna, krytyka zakłamania władzy, intelektualna rezerwa, skondensowany styl.

•    Miłosz – szczególnie w warstwie pamięci, podróży, zapisu rzeczywistości oraz refleksji nad losem Europy Środkowo-Wschodniej.

•    Sándor Márai, Claudio Magris, Patrick Modiano – obecność środkowoeuropejskiego ducha refleksji nad pamięcią, przemijaniem i tożsamością.

•    Różewicz – w lapidarności i wyzbyciu się ozdobników, szczególnie w ostatnich wierszach o wojnie i ludobójstwie.

•    Norwid – poprzez gęstość znaczeń, cytatowość, filozoficzne ujęcie historii.

■ Konteksty historyczne i społeczne:

•    Marzec 1968, Sierpień 1980, upadek komunizmu – pojawiają się nie jako tło, ale jako osobiste doświadczenie pokoleniowe.

•    Holocaust, wojny XX i XXI wieku, pandemia COVID-19 – mocne odniesienia do globalnych dramatów.

•    Podróże po Europie (Dania, Szwecja, Wielka Brytania, Finlandia) – są przestrzenią dialogu tożsamości i tęsknoty.
________________________________________

???? 3. Styl i język

Poeta posługuje się swobodnym, eliptycznym językiem, który często operuje niedopowiedzeniem, aluzyjnością, ironią i cytatem. Styl ten mieści się pomiędzy:

•    Poetyką eseistyczną (narracja podróżniczo-filozoficzna),

•    Notatnikiem pamięci (fragmentaryczność, liryczne reportaże),

•    Wierszem wolnym z elementami rytmicznymi – niemal bez klasycznego rymu, ale z silnym wyczuciem brzmienia i frazy.
Pojawiają się liczne kontrasty stylistyczne: od języka wzniosłego po niemal publicystyczny, od nastrojowego pejzażu po brutalny konkret wojny.
________________________________________

???? 4. Motywy przewodnie

???? Pamięć i zapominanie
Tytuł „Szkice z niepamięci” jest tu znamienny – chodzi o zmaganie z ulotnością przeszłości, próbę uchwycenia tożsamości przez notowanie wspomnień, miejsc i osób.

???? Podróż
Podróżowanie to zarówno doświadczenie cielesne, jak i egzystencjalna wędrówka przez historię. Miasta jak Kraków, Londyn, Sztokholm, Łódź, Uppsala czy Jelitkowo są punktami na mapie życia – i kultury.

???? Polityka i społeczeństwo
Poezja Żyszkiewicza nie ucieka od polityki – przeciwnie, to poezja obywatelska, często krytyczna, bez złudzeń wobec współczesnych ideologii i wojen. Szczególnie mocne są wiersze o Ukrainie („Dumka Doncowa”), wojnie („Jestem za stary”) i pandemii („Doktor Fauci spotyka doktora Mengele”).

???? Człowiek w świecie wartości
To poezja pytająca o sens, wrażliwość na moralne zło, pełna troski o godność i człowieczeństwo, co ujawnia się w czułych, a czasem bolesnych obrazach ludzkiej kondycji.
________________________________________

????️ 5. Opinia i wartość literacka

Waldemar Żyszkiewicz w tym tomie objawia się jako dojrzały, wszechstronny poeta i intelektualista, którego twórczość łączy refleksję moralną z warsztatem literackim najwyższej próby. Jest to poezja dla czytelnika uważnego, świadomego historii i kultury, wrażliwego na słowo i jego wagę.

Tom ten to poetycki dokument epoki, który – choć pisany w formie lirycznej – stanowi świadectwo historyczne, kulturowe i osobiste. Nie jest to liryka eskapistyczna, lecz konfrontacyjna, intelektualna i głęboko zaangażowana.
________________________________________

✍️ Podsumowanie

Zbiór poezji Waldemara Żyszkiewicza to dzieło o wysokiej wartości artystycznej i intelektualnej. Autor tworzy mapę pamięci, atlas egzystencjalny oraz raport z kondycji świata. Jego poezja – nasycona kulturą, historią i doświadczeniem – ma potencjał przetrwać jako ważny głos polskiej literatury współczesnej.

Nagroda czasopisma „Poetry&Paratheatre” w Dziedzinie Sztuki za Rok 2015 Kategoria - Poezja

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (19)

Inne tematy w dziale Kultura