Polska delegacja w Singapurze. Mikołaj Wild pierwszy z prawej, obok stewardessy fot. Twitter/Pasazer
Polska delegacja w Singapurze. Mikołaj Wild pierwszy z prawej, obok stewardessy fot. Twitter/Pasazer

CPK będzie wzorowany na lotnisku w Singapurze? Azjaci są zainteresowani współpracą

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 39

Lotnisko Changi w Singapurze, obok Korei i Chin, to jedno z potencjalnych partnerów przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uznawane jest za wzorcowy port lotniczy na całym świecie. Ustawa o CPK czeka na podpis prezydenta.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild spotkał się z przedstawicielami singapurskiego lotniska przy okazji uruchomienia przez PLL LOT bezpośredniego połączenia między Warszawą a Singapurem. Powiedział, że „jest duża otwartość ze strony Singapuru na udział w naszym przedsięwzięciu". Jak dodał, "entuzjazm, który tutaj obserwujemy przekracza niekiedy entuzjazm, który możemy zaobserwować w Polsce. Ale jednocześnie jest to też bardzo atrakcyjny benchmark, punkt odniesienia przy myśleniu o nowym lotnisku”.


Rozmowy były prowadzone zarówno z Enterprise Singapore, jak i z przedstawicielami lotniska Changi. Wiceminister podkreślił, że singapurskie lotnisko, jak i sam Singapur, to „wyjątkowe miejsce na mapie świata. - To jedno z najbardziej wzorcowych lotnisk na kuli ziemskiej, które od lata wygrywa różnego rodzaju ratingi, ponieważ jest skoncentrowane na obsłudze pasażera. Jest ono świetnie zorganizowane. Także sposób zaprojektowania i przygotowania terenów wokół lotniska jest imponujący. Lotnisko ma także polski element – zostało zaprojektowane przez polskiego architekta, z czego możemy być dumni – powiedział Wild.

image
Wieża lotniska Changi w Singapurze, fot. Wikipedia

Krystyn Olszewski w latach 60. był generalnym projektantem planu ogólnego przebudowy centrum Singapuru. W Polsce kończył szkołę razem z Krzysztofem Kamilem Baczyńskim i Janem "Rudym" Bytnarem. Przeżył Pawiak i Auschwitz. On wybrał miejsce pod dzisiejsze lotnisko Changi, które powstało na częściowo zasypanych bagnach na wschodnich krańcach wyspy, przenosząc tym samym funkcje łączności ze światem z założonego w 1928 roku po środku północnego brzegu wyspy lotniska Seletar. Projektował architektonicznie 7 naziemnych stacji metra, a także Sience Park i i Marina City, będące dzisiaj wizytówką i znakiem rozpoznawczym tego miasta-państwa.


Wild podkreślił, że lotnisko Changi jest jednym z kluczowych inspiracji dla budowy CPK, i nie wyobraża sobie, aby każdy, kto myśli o stworzeniu innowacyjnego portu, tutaj się nie zjawił. Zdaniem wiceministra, port ten, który jest hubem, czyli lotniskiem przesiadkowym, zapewnia maksymalny komfort, wygodę pasażerom, którzy spędzają czasem kilka godzin w oczekiwaniu na swój dalszy rejs.

image
Wnętrze lotniska  Changi, fot. Wikipedia


- Nie chodzi o szczegóły, jak fakt pokrycia całego lotniska dywanem, żeby stuk obcasów nie powodował dyskomfortu. Chodzi o takie zaprojektowanie całego lotniska, aby było ono wygodne i atrakcyjne dla pasażerów, którzy są również klientami. Ponad połowa dochodów lotniska Changi pochodzi z dochodów pozalotniczych – wyjaśnił. W ocenie wiceministra, to co jest wyjątkowe w singapurskim lotnisku, a także w innych niektórych lotniskach w Chinach, to jest sposób zorganizowania, przeprowadzania inwestycji, aby przynosiła ona maksymalne dochody.

image
Słynne dywany na lotnisku, fot. Wikipedia


- To jest pewne unikalne know-how, z którym wiążą się oczywiście sposób przeprowadzenia całego procesu inwestycyjnego. Ponieważ inaczej niż ma to miejsce w naszej części świata, przy przygotowywaniu tego rodzaju inwestycji, poświęca się bardzo dużo czasu na ten etap przedprojektowy, na etap zaplanowania, przygotowania inwestycji w taki sposób, aby była ona jak najbardziej efektywna – nie tylko kosztowo, ale też, aby była do zrealizowania w jak najkrótszym czasie i w jak najmniej obciążający sposób - tłumaczył.

image
 Plan lotniska projektowanego przez Krystyna Olszewskiego, fot. Wikipedia

Zdaniem Wilda, „klucze do sukcesu CPK są w Polsce. Ewentualny udział zagranicznych partnerów może uczynić tę inwestycję bardziej efektywną, przyjazną dla pasażerów i bardziej dochodową” - podkreślił.

Senat w środę bez poprawek przyjął specustawę dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz ustawa czeka na podpis prezydenta.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r.

- W przyszłym roku powinniśmy mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną Portu Solidarność - powiedział Wild podczas panelu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Także w przyszłym roku, "chcielibyśmy być w trakcie wykupu gruntów i badań środowiskowych" - dodał.

Przeczytaj: Spór o Centralny Port Komunikacyjny. „Na miarę COP” czy „PiS-owska gigantomania”?

Specustawa nie rozstrzyga tego, gdzie powstanie nowe lotnisko. Rząd w rozporządzeniu określić ma maksymalny teren, na którym mają być prowadzone inwestycje. Ustawa składa się z dwóch części: prawnego umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz spółki celowej, której zadaniem będzie budowa portu; druga część poświęcona jest procesowi inwestycyjnemu.

źródło: PAP, twojamalopolska.pl

ja
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.




Zobacz galerię zdjęć:

Samolot LOT na lotnisku Changi, fot. Twitter/
Samolot LOT na lotnisku Changi, fot. Twitter/

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka