catrw catrw
1007
BLOG

Unia traci technologicznie do USA i ChRL

catrw catrw Innowacje Obserwuj temat Obserwuj notkę 65

Unia traci technologicznie do USA i ChRL

Przepaś w rozwoju technologicznym zwiększa polityka (ideologia) związana z „ratowaniem klimatu”.

Wyzwaniem dla Europy jest przyjęcie otwartej nauki jako modus operandi dla wszystkich badaczy. Otwarta nauka polega na dzieleniu się wiedzą, danymi i narzędziami na jak najwcześniejszym etapie procesu badań naukowych i innowacji, w otwartej współpracy ze wszystkimi istotnymi podmiotami wiedzy, w tym ze środowiskiem akademickim, przemysłem, organami publicznymi, użytkownikami końcowymi, obywatelami i ogółem społeczeństwa.

Eurointelligence krytykuje działania Niemiec w artykule: - „Lunatykowanie w techniczne zapomnienie”

„…Obecne debaty polityczne słusznie koncentrują się na konsekwencjach globalnego rozwarstwienia. Ale być może jeszcze większym zagrożeniem dla UE jest to, że nie dotrzymuje ona kroku USA i Chinom w zakresie zaawansowanych technologii. Jest to obszar, który nie znajduje się na ekranach radarów decydentów i mediów. Zwróciliśmy uwagę na komentarz w Niemczech przedstawiający przerażający scenariusz, w którym Niemcy stracą pozycję lidera w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Dziennikarz doszedł do wniosku, że jest to możliwe, ale mało prawdopodobne. Dla nas jest to scenariusz bazowy.

Tak widzi to Federico Fubini, który zagłębił się w rynek baterii elektrycznych w Corriere della Sera. Fubini zauważa, że europejska nadwyżka handlowa samochodami pochodzi wyłącznie z kurczącego się segmentu samochodów napędzanych paliwem. Są beznadziejni w szybko rozwijającym się biznesie samochodów elektrycznych. Do niedawna Chińczycy nie sprzedawali Europejczykom prawie nic, ale teraz stali się konkurencyjni w e-samochodach (pomimo protekcjonistycznej unijnej taryfy samochodowej). Fubini zauważa, że UE ma deficyt handlowy w tym sektorze. Spośród dziesięciu największych producentów baterii elektrycznych, które są jednym z podstawowych elementów o wartości dodanej samochodów elektrycznych, sześciu to Chińczycy, trzy to Koreańczycy z Korei Południowej, a jeden to Japończycy. Są również dużymi globalnymi inwestorami. Krajem UE, który preferują dla swoich inwestycji, są Węgry Viktora Orbána.

Upadek europejskiego przemysłu samochodowego jest przestrogą. To nie tylko e-samochody, ale cała gama technologii 21 wieku. Europa nie ma już swojego przedstawiciela w pierwszej dziesiątce firm cyfrowych na świecie. SAP zajmuje teraz 11 miejsce, a potem niewiele jest. Sztuczna inteligencja to w dużej mierze duopol między USA i Chinami. Jedynym krajem europejskim, który ma stopę w tym sektorze, jest Wielka Brytania. Rząd Wielkiej Brytanii uznał sztuczną inteligencję za najlepszy sposób na rozbieżności regulacyjne z UE, która jest utrudniona przez przepisy o ochronie danych, z jednostronnym naciskiem na konsumentów.

Europa była mistrzem świata w technologii poprzedniej generacji. Wielkie wynalazki inżynierii mechanicznej, elektrycznej i chemicznej są nadal podstawą gospodarki europejskiej. Sektory te będą nadal generować miejsca pracy, ale obecnie zmienia się to, że duże marże zysku przeniosły się gdzie indziej. Nie ma większego znaczenia, gdzie produkowane są baterie elektryczne, ale kto jest ich właścicielem. Europejski przemysł samochodowy umiera, podczas gdy UE wciąż gratuluje sobie sukcesów swojego programu naukowo-badawczego "Horyzont Europa". ...

Europa ma problem polegający na tym, że pozostaje w tyle w przełomowej części przemysłu zaawansowanych technologii, takiej jak sztuczna inteligencja i samochody elektryczne. Niestety lista nie ogranicza się do tych dwóch obszarów. Przepisy antymonopolowe w UE są znacznie bardziej rygorystyczne niż w Stanach Zjednoczonych, a poszczególne kraje chronią swoich własnych tradycyjnych narodowych producentów. Chroni to rynek UE ale także utrudnia to europejskie transgraniczne fuzje prowadzące do mastodontów, takich jak Google, Apple i inne firmy. Ponadto Europa nie ma takiej samej kultury start-upów, jak Stany Zjednoczone czy Izrael, a kiedy pojawia się dobry start-up (nawiasem mówiąc, zdarza się), jest szybko wypierany przez duże firmy o ugruntowanej pozycji, takie jak na przykład Siemens, więc małe start-upy rzadko kiedy osiągają poziom, na którym mogą zdominować branżę.

 Powoli to zmienia się w Polsce...

Obserwujemy zmiany, trwają prace nad fuzjami transgranicznymi w kilku dziedzinach w energetyce, sztucznej inteligencji, a zwłaszcza w sektorze obronnym. Brawo Premier RP Mateusz Morawiecki!

 Jeśli chodzi o sztuczną inteligencję, Microsoft zainwestował dziesiątki miliardów dolarów, a Google chce nadrobić zaległości.

Tymczasem UE chce zniszczyć Google i Microsoft, i nie jest zainteresowana sztuczną inteligencją poza chęcią uregulowania jej…

Microsoft inwestuje w Polsce.

Microsoft zrealizuje olbrzymią inwestycję w Polsce. Będzie to pierwsze w naszym regionie Europy centrum przetwarzania danych w chmurze. Z punktu widzenia biznesu, rynku, w ogóle ekonomii w Polsce, daje to wielki akcelerator rozwoju nie tylko innowacyjności, ale także przedsiębiorczości. Być może Polska stanie się także obszarem innych inwestycji związanych ze sztuczną inteligencją.



...

catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie