170 obserwujących
1808 notek
2822k odsłony
3156 odsłon

Biedron w Całunach

Wykop Skomentuj88

image

Kierunek jezioro Drużno 

Tą notką chciałbym przeciąć wszelkie spekulacje dotyczące mojego ubiegłotygodniowego pobytu w Polsce. Mój wyjazd do Polski nie miał absolutnie związku z zakończonym sukcesem szturmem pisowskiej falangi na Westerplatte, ostatni bastion Wolnego Miasta Gdańska. Do Gdańska przyleciałem i z Gdańska odleciałem, zatem wizyta na Westerplatte, pokłon tym którzy nie pękali przed " złym słowem " z pancernika Schleswig - Holstein, była czymś naturalnym.

image

Pobyt w Polsce miał związek z pewnymi ustaleniami, spotkaniami w grupie sprawdzonych przyjaciół. Ponieważ jesteśmy wierni nauce, więc nie obyło się bez eksperymentów i analizy związków chemicznych zawierających w sobie węgiel, wodór i grupę hydroksylową OH. Jak to w Polsce. Poczyniłem również ustalenia dotyczące sierpniowego rejsu oraz prowadziłem działania rekrutacyjne na listopadowy wyjazd na Kaukaz. Normalne partyjne zadania. Nie obyło się również bez zaliczenia  Kanału Elbląskiego. A to po to, by nikt nam - mnie i biedronowi - nie zarzucił, że penetrujemy tylko zagraniczne kanały. Polskie kanały też, bo nasze polskie kanały też mają swój urok, a Kanał Elbląski jest pośród nich absolutnym rarytasem i całkiem zasłużenie zaliczany jest do 7 polskich cudów.

image

Pochylnia Całuny, widok z biedrona

image

Ową wyjątkowością, cudem techniki jest pięć pochylni transportujących jednostki wodne z poziomu pochylni Buczyniec na położoną aż o 99 m niżej pochylnię Całuny i poziom jeziora Drużno.
- Najjaśniejszy Panie, jeśli zgodzi się Wasza Wysokość na mój projekt, będziemy mieć obiekt absolutnie unikatowy w skali Europy, a kto wie czy nie świata ?

image


image


image

Chodzi oczywiście o pochylnie i według tego co opowiadali " najstarsi górale " na kanale były to słowa budowniczego kanału, Georga Jacoba Steenke, skierowane do króla Prus Fryderyka Wilhelma IV.  Oczywiście jest to mit, bo udane projekty pochylni działały na kanałach angielskich już od XVIII wieku, a bezpośrednią inspiracją Steenke były pochylnie na działającym od 1831 roku Kanale Morrisa pokonujące różnicę poziomów, aż 270 m. Przyczyną główną powstania kanału była potrzeba aktywizacji gospodarczej Prus, a to w czasach przed budową kolei wymagalo budowy szlaku żeglugowego dla  połączenia rejonu Ostródy, Iławy, Miłomłyna, Zalewa z Bałtykiem co umożliwiłoby eksploatację ziem oberlandzkich, jak wówczas je zwano. Najsmakowitszym kąskiem owego gospodarczego, oberlandzkiego tortu była  sosna taborska, niezrównany materiał na maszty statków i okrętów budowanych w całej ówczesnej Europie. Jakie to są sosny można obejrzeć i dziś  w rezerwacie sosny taborskiej wokół wsi Tabórz. Dostęp bardzo łatwy, bo wystarczy poświęcić godzinkę i w drodze do Gdańska zjechać z " siódemki " w drogę 530, w kierunku Dobrego Miasta. Eksport sosny taborskiej, działania agentów handlowych z Gdańska i Królewca w Londynie musiały mieć sporą skalę, skoro angielski słownik etymologiczny podaje, że angielskie słowo " sprouce - świerk " to zniekształcenie określenia " z Prus " skąd sprowadzano drewno, w tym zapewne i świerk. W taki sposób też  działa mechanizm językowych zapożyczeń. Świerka osobiście nie lubię, bo materiał stolarski kiepski, a krzesanie świerkowej papierówki na zrębie to dla drwala prawdziwe utrapienie. Sosnę  kocham, czysty las sosnowy kocham i te strzeliste kolumny  do nieba i ten zapach.

image

Skromna jeszcze Drwęca w Ostródzie

image

Jezioro Drwęckie

image

Zamek krzyżacki w Ostródzie

Oczywiście sosny taborskie spławiano i eksportowano na zachód dużo wcześniej, jednak transport  z lasów taborskich do Ostródy, potem spławienie Drwęcą do Torunia i w dół Wisły do Gdańska, bądź Nogatem do Elbląga zabierało bagatela pół roku. Skrócenia tej drogi do 100 km z małym ogonkiem, było ogromnym sukcesem.

image

Z notek poświęconych kanałom mógł czytelnik się zorientować, że podstawową bolączka budowniczych kanałów były różnice poziomów, więc konieczność budowania śluz, potem konieczność każdorazowego wypełniania śluz wodą, bezpowrotna utrata wody i jej stały deficyt, szczególnie w okresie letnim. Zimą było to bez znaczenia, bo zimą - pod naszą szerokością geograficzną - żegluga i życie na kanałach zamierało. Choć uwaga ! uwaga ! na kanale Bridgewater w Manchesterze służbę pełnił lodołamacz, mimo, że największa grubość  lodu jaką tam zaobserwowałem to coś ok 1 cm. Na angielskich kanałach pływano i zimą.

image

Pochylnia Całuny

Prawie 100 metrowa różnica poziomów między Buczyńcem, a jeziorem Drużno, przy ówczesnych możliwościach technicznych, drewnianych komorach śluz, wymagała  wybudowania ok. 30 śluz. Czas i woda stracone. Genialność  rozwiązania Steeneke ten problem likwidował. Pierwotny projekt przygotowany przez Severina, również człowieka utalentowanego, którego udany projekt  regulacji dolnej Wisły zyskał uznanie władców Prus, zakładał budowę aż 32 śluz. Dokonania Severina możemy podziwiać do dziś w postaci potężnych obwałowań Wisły od Kwidzyna w dół, z wybudowaną dużo  później, będącą częścią projektu regulacji Wisły, potężną śluzą w Piekle. Śluza, jazy i przekop Wisły to  dzięki tej regulacji uwolnił się Gdańsk od niemal corocznej zmory powodzi. Projektu Severina jest również latarnia morska w Świnoujściu. To tak na marginesie.

Wykop Skomentuj88
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości