NIEMIECKA POLICJA ŁAMIE W POLSCE Konwencję Genewską oraz Europejską Konwencję Praw Człowieka. W Niemczech metodycznie stosowane są tzw. „push-backi”, czyli bezprawne i nieformalne odrzucenia bez możliwości ubiegania się o azyl. Sposób postępowania z polskimi władzami również wskazuje na skoordynowane podejście.
NIEMIECKA POLICJA ŁAMIE W POLSCE Konwencję Genewską oraz Europejską Konwencji Praw Człowieka
SYSTEM NIELEGALNYCH PUSHBACKÓW
NIEMCY I AUSTRIA
Prolog
Według najnowszych doniesień, niemiecka policja graniczna ma wywozić nielegalnie do 10 000 migrantów z Syrii i Afganistanu, którzy pierwotnie chcieli ubiegać się o azyl w Niemczech.
W ubiegłym roku niemiecka policja federalna odsyłała na granicach do naszego kraju około 16 675 uchodźców. Większość z nich (68 procent) pochodziła z krajów objętych programami azylowymi, głównie z Syrii i Afganistanu. Oznacza to, że ponad 11 000 migrantów zostało odmówiono wjazdu do Niemiec.
Te dane pokrywają się z informacjami podanymi przez niemiecki Bundestag, według których w ubiegłym roku niemiecka policja odsyłała około 15 000 osób, z czego ponad 10 000 z Syrii i Afganistanu.
Organizacje pozarządowe wyrażają jednak wątpliwości co do legalności tych działań. Policja twierdzi, że odsyła jedynie tych migrantów, którzy nie zamierzają ubiegać się o azyl w Niemczech. Jednakże relacje świadków i ofiar sugerują, że sytuacja jest bardziej skomplikowana. Niektórzy twierdzą, że byli zmuszani do odjazdu do naszego kraju pod groźbą, lub po prostu byli zostawiani za granicą bez możliwości złożenia wniosku o azyl.
Z kolei przedstawiciele organizacji pozarządowych sugerują, że istnieje system zorganizowanej polityki odsyłania migrantów, co budzi poważne kontrowersje i pytania o przestrzeganie praw człowieka. Cała sytuacja wywołuje coraz większe oburzenie i kontrowersje wśród społeczności międzynarodowej.
Czy to jest opis sytuacji w Polsce w 2025 roku?
Oczywiście ,że nie ! O tym procederze pisze prasa austriacka i niemiecka w 2022 i 2023 roku.
CZĘŚĆ 1
NIEMCY - AUSTRIA 2022-23
https://www.fluechtlingsrat-bayern.de/belege-fuer-systematische-pushbacks-nun-auch-an-der-deutsch-oesterreichischen-grenze/
https://exxpress.at/politik/verdacht-deutsche-schicken-uns-illegal-10-000-migranten-zurueck/
No to cofnijmy się o 2 lata. Jak wyglądała sytuacja - Według dokumentacji i relacji NGO oraz organizacji monitorujących, od listopada 2022 roku dochodzi do systematycznych i nielegalnych praktyk pushbacków, czyli bezprawnych odesłań migrantów i uchodźców na granicach niemiecko-austriackiej.
Relacje obejmują przypadki syryjskich osób, które przeżyły wojnę i szukały ochrony w Niemczech, składając tam wnioski o azyl. Mimo to, niemieccy funkcjonariusze wielokrotnie zatrzymywali ich podczas kontroli w miejscowościach takich jak Freilassing, Passau czy Monachium, i mimo wyraźnych deklaracji chęci ubiegania się o azyl, odsyłali je bez formalnego procedowania do Austrii lub bezpośrednio na ulicę. Co więcej, osoby te relacjonowały, że grożono im karami lub więzieniem za próbę ponownego wejścia do Niemiec.
Ważne jest podkreślenie, że takie praktyki są niezgodne z prawem międzynarodowym, europejskim i krajowym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osoba składająca wniosek o azyl w Niemczech powinna zostać przekazana do odpowiednich służb federalnych, które zdecydują o dalszym losie w ramach procedur unijnych, takich jak rozporządzenie Dublin. Bezprawne pushbacki naruszają też zakaz zbiorowych odesłań i prawa do ochrony zawarte w Konwencji Genewskiej oraz Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
Z danych niemieckiej policji wynika, że w 2022 roku na granicy z Austrią zatrzymano ponad 22 tysiące nielegalnych przekroczeń, z czego tylko 12% miało formalne wnioski o azyl. W tym samym czasie liczba składanych wniosków była bardzo niska – w listopadzie i grudniu 2022 roku zaledwie 20 i 12 osób wniosło o azyl, podczas gdy zatrzymano ponad 3000 osób. To wskazuje, że wiele osób odsyłanych jest bez możliwości legalnego ubiegania się o ochronę, lub ich prośby są w ogóle nie rozpatrywane.
A jak wyglądały raporty ?
O to kilka przykładów :
1.Freilassing
4 grudnia 2022 roku w mieście Freilassing w Niemczech. Mężczyzna wraz z tureckim towarzyszem przebywał w centrum miasta przed sklepem „Kaufland”, kontaktując się z rodziną mieszkającą w Niemczech. Kiedy mężczyzna dołączył do rodziny w ich samochodzie, a turecki obywatel pozostał w sklepie, nagle podjechała tam policja i zmusiła ich do zatrzymania pojazdu.
Zarówno on, jak i jego rodzina, zostali zabrani na komisariat policji, gdzie byli zatrzymani do godziny 3:00 rano 6 grudnia. Mężczyzna wyjaśnił, że mimo chęci złożenia wniosku o azyl, policja poinformowała go, iż musi zapłacić grzywnę za nielegalne przekroczenie granicy. Ponieważ nie miał pieniędzy, nie udało się mu zapobiec odrzuceniu i odsyłce.
Po tym zdarzeniu został przewieziony do innego posterunku w Freilassing, gdzie spędził noc, a następnie został przeniesiony do kolejnego ośrodka, skąd w końcu został zabrany przez austriacką policję i odesłany z powrotem do Austrii.
Działania niemieckiej policji w tych przypadkach obejmowały zatrzymanie cudzoziemca, odrzucenie go z powrotem na granicy bez rozpatrzenia wniosku o azyl, a także przewiezienie go do odpowiednich posterunków. Opis wskazuje na praktykę pushbacków, które są kontrowersyjne pod względem zgodności z prawami człowieka i procedurami azylowymi.
2.PASSAU
Opis sytuacji z raportu dotyczy interwencji niemieckiej policji wobec syryjskiego mężczyzny w wieku 31 lat, który podróżował samotnie do Frankfurtu. Według relacji mężczyzny, dnia 3 grudnia 2022 roku, około godziny 22:00, na dworcu kolejowym w Passau (położonym tuż przy granicy niemiecko-austriackiej) podszedł do niego i innych pasażerów patrol czterech mundurowych niemieckiej policji. Czterech funkcjonariuszy w regularnych mundurach niemieckiej policji podeszło do platformy, na której znajdował się jego pociąg zmierzający do Frankfurtu.
Dwóch mężczyzn w mundurach weszło do pociągu, podczas gdy dwie kobiety w uniformach pozostały na peronie. Mężczyzna opisał, że wśród pasażerów na pokładzie było wielu Arabów, którzy starali się unikać kontaktu z policją, w tym także on sam. Niemniej jednak został zatrzymany przez funkcjonariuszy i zmuszony do opuszczenia pociągu.
Po zatrzymaniu został przewieziony do tego, co opisał jako komisariat policji, gdzie próbował złożyć wniosek o nadanie statusu uchodźcy. Podczas tego procesu pobrano mu odciski palców i był przetrzymywany na miejscu zatrzymania aż do następnego dnia rano.
Następnego dnia rano, mężczyzna został załadowany do zwykłej policyjnej furgonetki przez dwóch funkcjonariuszy w niebieskich uniformach i przewieziony na granicę z Austrią, co zajęło około 30 minut. Po przekroczeniu granicy, został przekazany austriackim funkcjonariuszom.
3.SALZBURG
7 grudnia 2022 roku mężczyzna podróżował pociągiem w Niemczech, kiedy został nagle zatrzymany przez towarzyszących mu „niemieckich funkcjonariuszy policji” ubranych w mundury z flagami Niemiec. Przed odjazdem z dworca kolejowego w Freilassing, funkcjonariusze podeszli do niego i go zatrzymali.
Respondent wyjaśnił, że w komisariacie był przesłuchiwany. Funkcjonariusze zagrozili mu, że „jeśli wróci ponownie, pójdzie do więzienia lub dostanie grzywnę”. Mężczyzna był przetrzymywany na komisariacie do następnego dnia, po czym został odesłany z powrotem do Austrii i porzucony na ulicy w Salzburgu, niedługo za przejściem granicznym.
4. SALZBURG 2
13 listopada 2022 roku respondent samotnie udał się do Monachium. Nie nawiązał kontaktu z austriackimi władzami ani nie próbował ubiegać się o azyl w Austrii podczas pobytu w tym kraju. Tego samego dnia, około godziny 12:30, wsiadł do pociągu, który dotarł do głównego dworca w Monachium. Podczas opuszczania stacji został zatrzymany przez niemiecką policję razem z innymi osobami: kolejnym Syryjczykiem, Somalijczykiem i nieokreśloną narodowością.
Policjanci w Niemczech wsiedli do nich do „radiowozu z kratami w oknach” i przewieźli ich do najbliższego posterunku, gdzie przeprowadzono przesłuchanie z pomocą tłumacza z Egiptu. Podczas przesłuchania respondent próbował ubiegać się o azyl, ale został poinformowany, że nie jest to możliwe i zostanie odesłany do Austrii. Zostały mu pobrane odciski palców i zrobiono fotografie profilowe z wszystkich stron.
Następnie niemiecka policja przewiozła respondentów do obozu, który opisał jako duży budynek przypominający garaż, położony w mieście otoczonym domami, z odgłosami dzwonów kościelnych w pobliżu. W obozie, zamiast pokoi, znajdowały się małe namioty, w których mieszkało około 4 osób, a w obozie przebywało około 250 ludzi. Respondent nie znał nazwy obozu, ale słyszał od rodziny, że istnieje podobny w Niemczech.
Po trzech dniach, 15 listopada, funkcjonariusze niemieccy, bez poinformowania, dokąd zmierzają, zmusili respondentów i innych zatrzymanych do wejścia do policyjnego vana z kratami. Podczas podróży, jeden z niemieckich policjantów mówiący po arabsku poinformował, że zostaną oni przewiezieni do austriackiej policji. Podróż trwała około trzech godzin i zakończyła się w Salzburgu
https://borderviolence.eu/testimonies/december-6-2022-salzburg-austria/
https://borderviolence.eu/testimonies/december-6-2022-near-freilassig/
https://borderviolence.eu/testimonies/december-4-2022/
https://borderviolence.eu/testimonies/december-3-2022-near-passau-train-station-in-germany
https://borderviolence.eu/testimonies/december-8-2022-salzburg-austria/
https://borderviolence.eu/testimonies/november-15-2023-near-salzburg-austria/
To jest tylko parę przykładów.
CZĘŚĆ 2
AUSTRIA-SŁOWENIA 2020-22
Co jest ciekawe, policja niemiecka skopiowała ten model pushbacków z Austrii, która zastosowała ten model "pozbywania się" nielegelnych imigrantów wcześniej.
W lipcu 2021 roku Sąd Administracyjny w Styrii wydał przełomowy wyrok w sprawie obywatela Maroka mieszkającego w Bośni. Mężczyzna ten złożył wniosek o azyl we wrześniu 2020 roku, po dokonaniu nielegalnego przekroczenia granicy z Słowenią do Austrii. Jednakże policja austriacka, działając na podstawie umowy readmisyjnej, przekazała go słoweńskim służbom, ignorując jego wniosek o ochronę. Osoba ta została następnie odesłana do Chorwacji, a potem do Bośni. Sąd stwierdził, że policja nie przeprowadziła prawidłowego wywiadu w sprawie azylowej, a jej działania (w tym przeszukanie ciała i odsyłanie bez odpowiedniej procedury) były naruszeniem praw człowieka i legalności. Sąd zaznaczył, że odsyłanie jest stosowane jako metoda w Austrii.

https://prozess.report/prozesse/pushback/
Podobne przypadki miały miejsce w 2020 roku, gdy 514 osób z 48 krajów zostało odesłanych do Słowenii na podstawie tej umowy. Umowa ta pierwotnie miała na celu prostą relokację obywateli słoweńskich, jednak w praktyce nie przewiduje formalnych procedur odsyłania, a osoby starające się o azyl nie mogą być odsyłane na jej podstawie. W 2021 roku nielegalnie odrzucono również nieletniego z Somalii, mimo że wielokrotnie mówił słowo „azyl”. W lutym 2022 roku Sąd Administracyjny w Styrii orzekł, że działania policji w tym przypadku były niezgodne z prawem, a osoba ta otrzymała status azylu w Słowenii.
Po tych wyrokach, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Austrii wydało wewnętrzny dekret, który podkreśla, że brak słowa „azyl” nie oznacza braku wniosku o ochronę, a policjanci powinni rozpoznawać próbę ubiegania się o azyl na podstawie zachowania i działań osoby. W celu podniesienia świadomości funkcjonariuszy, opracowano obowiązkowe szkolenie online.
W odpowiedzi na doniesienia o nielegalnych push-backach, aktywiści założyli inicjatywę „Push back alarm”, która umożliwia osobom przekraczającym granicę kontakt z policją i uzyskanie informacji, czy ich wniosek o azyl jest rozpatrywany. W 2023 roku liczba osób odsyłanych do Słowenii na podstawie umowy readmisyjnej wyniosła 62, z czego nie podano ich narodowości. Od czasu wyroków sądowych i działań aktywistów, nie odnotowano więcej przypadków push-backów na terytorium Austrii w latach 2022 i 2023, za to pushbacki zaczęli stosować na większą skalę Niemcy.
1) LVwG Steiermark, Erkenntnis vom 1.7.2021, zur rechtswidrigen Rückweisung von A.B. aus Österreich nach Slowenien und „teils systematischen Pushbacks aus Österreich“
2) LVwG Steiermark, Erkenntnis vom 16.02.2022, zum Pushback eines unbegleiteten minderjährigen somalischen Staatsbürgers aus Österreich
3) Österreichischer Verwaltungsgerichtshof zu rechtswidrigen Zurückweisungen von Asylwerbern an der Grenze zu Slowenien, Erkenntnisse vom 5. bzw. 19.5.2022
PODSUMOWANIE
Patologie i naruszenia prawa przez niemiecką i austriacką policję:
Nielegalne pushbacki (bezprawne odesłania migrantów)
Odsyłanie migrantów do innych krajów (np. do Austrii, Słowenii, Chorwacji, Bośni) bez rozpatrzenia ich wniosków o azyl, co narusza międzynarodowe i unijne przepisy (np. Konwencję Genewską, Europejską Konwencję Praw Człowieka). |
Odesłania bez formalnych procedur, w tym bez przeprowadzenia odpowiednich wywiadów azylowych i bez możliwości złożenia wniosku. |
Odesłania zbiorowe (zbiorowe odesłania migrantów), co jest sprzeczne z zakazem zbiorowych deportacji zawartym w prawie międzynarodowym. |
Odsyłanie migrantów mimo wyraźnych deklaracji chęci ubiegania się o azyl, co narusza ich prawo do skutecznego składania wniosków o ochronę. |
Zmuszanie migrantów do powrotu pod groźbą kar (np. grzywien, więzienia), co narusza ich prawa do legalnej procedury azylowej. |
|
Zaniechanie formalnych procedur azylowych
Policja odmawia rozpatrzenia wniosków o azyl i odsyła migrantów bez przeprowadzenia procedur azylowych, co jest naruszeniem europejskiego rozporządzenia Dublin i Konwencji Genewskiej.
Zatrzymywanie i przesłuchiwanie migrantów w celu odsyłania ich bez zapewnienia im prawa do obrony i możliwości złożenia wniosku.
Złamanie zakazu zbiorowych odesłań (pushbacków)
Praktyki zbiorowego odsyłania grup migrantów, co jest sprzeczne z międzynarodowymi konwencjami chroniącymi prawa człowieka.
Faktyczne zmuszanie migrantów do powrotu pod groźbą kar
Grożenie migrantom karami lub więzieniem za próbę wejścia do kraju i składanie wniosków o azyl, co narusza prawo do legalnej i uczciwej procedury azylowej.
Zatrzymywanie i przetrzymywanie migrantów w warunkach niezgodnych z prawem
Przetrzymywanie migrantów w warunkach namiotowych lub w obozach bez odpowiednich standardów, bez zapewnienia prawidłowych procedur, co narusza prawa do humanitarnej ochrony.
Przekraczanie kompetencji i ignorowanie obowiązujących rozporządzeń
Policja działa na podstawie nieformalnych decyzji, ignorując obowiązek przestrzegania rozporządzenia Dublin i międzynarodowych konwencji.
Stosowanie przemocy i zastraszania migrantów
Zmuszanie do opuszczenia kraju pod groźbą kar, co narusza prawa do obrony i do skutecznego składania wniosków o azyl.
Praktyki „kopiowania” modelu pushbacków z Austrii, ignorując prawa człowieka
Praktyki odsyłania migrantów bez formalnej procedury, ignorując wyroki sądów i przepisy prawa krajowego oraz międzynarodowego.
Brak informowania o możliwości składania wniosków o azyl
Migrantom nie udziela się informacji o ich prawie do ubiegania się o azyl, co narusza zasadę równego traktowania i prawa do informacji.
EPILOG
CECHY DZIAŁANIA NIEMIECKIEJ POLIZEI
Naruszenia prawa międzynarodowego i europejskiego: zakaz zbiorowych deportacji, konieczność rozpatrywania wniosków o azyl, ochrona przed odsyłaniem do krajów, gdzie grozi im prześladowanie. |
Naruszenia prawa krajowego: brak formalnych procedur, odmawianie rozpatrzenia wniosków, przetrzymywanie w nieodpowiednich warunkach. |
Praktyki niezgodne z zasadami praw człowieka: zastraszanie, groźby kar, przymuszanie do powrotu bez procedury. |
Te działania stanowią poważne naruszenie podstawowych praw migrantów i są sprzeczne z obowiązującym prawem międzynarodowym i unijnym. |
ŹRÓDŁA
[1] Prozess Report, „Beschwerden nach Pushback“, https://bit.ly/3zaZzd9.
[2] Asylkoordination Österreich, „Gericht bestätigt systematische Menschenrechtsverletzungen durch österreichische Polizei”, 5 July 2021, available in German and English at https://bit.ly/3GJF9cy.
[3] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 4277/AB XXVII. GP, 20 January 2021, available in German at: https://bit.ly/2ZpZCA4.
[4] Kurier, „Gericht bestätigt illegalen Pushback von minderjährigem Somali“, 19 February 2022, available in German at: https://bit.ly/3IHJLmv.
[5] Standard, “Wieder dokumentierter Pushback von Österreich nach Slowenien”, 7 September 2021, available in German at: https://bit.ly/3GzS54M.
[6] VwGH Ra 2021/21/0274-6, 5 May 2022; VwGH Ra 2022/21/0074-6, 19 May 2022 available in German at: https://bit.ly/3miz1nc.
[7] Slovenian police, Illegalne migracije na obmocju Republike Slovenije, December 2020, available in Slovenian: https://bit.ly/3szYyqe, 4.
[8] Push back Alarm Austria, see: https://bit.ly/3asuo1z.
[9] Slovenian police, Illegalne, migracije na obmocju Republike Sloenije, November 2023, available in Slovenian: https://bit.ly/3P29RVq.
[10] Decision 2008/616/JI, 23 June 2008, available in German at: https://shorturl.at/mJYpd.
[11] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 13697/AB, 14 April 2023, available in German at: https://tinyurl.com/mr3mbyk8.
[12] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 40AB/XXVII, 12 December 2019, available in German at: https://bit.ly/3aDEhXq.
[13] Der Standard, ‚Österreich kontrolliert weiterhin Grenze zu Slowenien und Ungarn‘, 8 October 2019, available in German: https://bit.ly/2uI59pu.
[14] Kurier, ‘Österreich verlängert Grenzkontrollen zu Slowenien und Ungarn erneut’, 14 October 2020, available in German at: https://bit.ly/2Nr4xOd.
[15] To see current reintroductions: European Commission, ‘Temporary Reintroduction of Border Control’, available at: http://bit.ly/40dSdRT.
[16] Kurier, Österreich verlängert Grenzkontrollen zu Slowenien und Ungarn, 11 November 2023, available in German at: https://bit.ly/49wmmkj and internal information of Ministry of Interior (not published).
[17] Kurier, ‚Österreich verlängert Grenzkontrollen zu Ungarn und Slowenien‘, 11 May 2022, available in German at: https://bit.ly/3J97Rbv.
[18] Ministery of Interior, ‚Innenministerium verlängert Grenzkontrollen zu Ungarn und Slowenigen‘, 12 November 2023, available in German at: https://bit.ly/3wxW42l.
[19] AIDA, Country Report on Germany – Update on the year 2023, June 2024, available here.
[20] Der Standard, ‚Österreich kontrolliert weiterhin Grenze zu Slowenien und Ungarn‘, 8 October 2019, available in German: https://bit.ly/2uI59pu.
[21] Vienna.at, „Wien hat ‚kein Argument‘ für Grenzkontrollen zu Slowenien, 25 April 2023, available in German at: https://bit.ly/49wmu3h.
[22] Ministry of Interior, Internal information, December 2023, not publicly available.
[23] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 16365/AB XXVII. GP, 16 January 2024, available in German at: https://bit.ly/4b0slP2.
[24] Ibid.
[25] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 16290/AB XXVII. GP, 27 December 2023, available in German at: https://bit.ly/49AsmIE.
[26] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 13071/AB XXVII. GP, 15 February 2023, available in German at: https://bit.ly/41IKmxa.
[27] Der Standard, ‚Ungarns Botschafter in Wien verteidigt Schlepper-Freilassungen‘, 24 May 2023, available in German at: https://bit.ly/49AFi1c.
[28] Ministry of Interior, Internal Information, December 2023, not publicly available.
[29] Push-back Alarm Austria, 14. September 2023, available at: https://bit.ly/3wurF52.
[30] Ministry of Interior, December 2023, not publicly available.
[31] Articles 36-41 AsylG.
[32] Out of a total, 42,073 asylum applications registered in 2016, only 27,254 were deemed to be under the responsibility of Austria: Ministry of Interior, Asylum Statistics December 2016, available in German at: http://bit.ly/2k2N2Ue, 3.
[33] Ministry of Interior, Asylum statistics December 2023, available in German at: https://bit.ly/3wEfXVF.
[34] Article 38 AsylG.
[35] Article 41(1) AsylG.
[36] Article 39 AsylG.
[37] Article 41(2) AsylG.
[38] UNHCR Austria, Kurzanalyse zum Gesamtändernden Abänderungsantrag betreffend eine Änderung des Asylgesetzes durch Sonderbestimmungen zur Aufrechterhaltung der öffentlichen Ordnung und des Schutzes der inneren Sicherheit während der Durchführung von Grenzkontrollen, 21 April 2016, available in German at: https://bit.ly/3VEjtrH; Asylkoordination Österreich et al, Stellungnahme zum Entwurf betreffend ein Bundesgesetz, mit dem das Asylgesetz 2005, das Fremdenpolizeigesetz 2005 und das BFA Verfahrensgesetz geändert werden, 21 April 2016; available in German at: http://bit.ly/2jx6Z29.
[39] Oberösterreichische Nachrichten, „Deutschland nahm afghanische Astronomin auf, Österreich nicht“, 10 January 2022, available in German at: https://bit.ly/3j0a7E7.
[40] Der Standard, „Visa für Erdbebenopfer aus der Türkei und Syrien – wie geht das?“, 14 February 2023, available in German at: https://bit.ly/3Ygx9J0.
[41] Ministry of Interior, Answer to parliamentary request 17222/AB, 5 April 2024, available in German at: https://shorturl.at/cuBCE.
Inne tematy w dziale Polityka