9 obserwujących
109 notek
170k odsłon
  3450   0

Podatek od reklamy - kim są i ile zarabiają protestujące media?

W związku z oświadczeniem jakie wystosowali przedstawiciele polskiej "lewicy",  w sprawie planowanej ustawy o podatku od reklam, jakie miałyby płacić największe (i średnie) firmy mediowe w Polsce, przedstawiam niżej przychody oraz zyski podmiotów, w których obronie wystąpili Panowie Czarzasty, Biedroń i Zandberg. W zestawieniu prezentuję wyniki za 2019 lub niekiedy z 2018 roku - z roku 2020 szczegółowe dane jeszcze nie są dostępne.

1. Grupa kapitałowa TVN SA w 2019 roku uzyskała 2,07 mld zł przychodów i 540,6 mln zł zysku netto. Przychody związane z reklamami wyniosły 1,66 mld zł i były o 2,7 proc. wyższe niż rok wcześniej. Zatrudnienie w grupie kapitałowej TVN wzrosło z 1514 do 1625 pracowników, a w TVN z 1214 z 1305. Do grupy Dicovery należy także "protestująca" firma Green Content (TVN Grupa Discovery) - odkupiona - nota bene - od Agory:). W zarządzie Green Content zasiada m.in. Pan E. Miszczak. Do TVN należy także podpisana pod protestem spółka Stavka, będąca nadawcą ogólnopolskiego kanału telewizyjnego TTV. Członkiem zarządu tej firmy także jest, znany nam już dobrze, Pan E. Miszczak.

2. Niemiecki Holding Wydawnictwo Bauer (wydawca Życie na Gorąco, Tina, Tele Tydzień itd.) - w 2019 .r. przychody Wydawnictwa Bauer w Polsce wyniosły 416,9 mln zł. a zysk netto firmy 106,69 mln zł, 

3. Agora S.A. (GW, AMS, Helios SA, Grupa Radiowa Agory) W całym 2019 roku przychody wyniosły 1,25 mld zł wobec 1,14 mld zł rok wcześniej. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 24,68 mln zł wobec 875 tys. zł w poprzednim roku

4. Telewizja Polsat - trudno tutaj o szczegółowe wyniki dla samej Telewizji Polsat - jest ona elementem grupy kapitałowej w skład której wchodzą m.in. sieć telefonii plus gsm, cyfrowy polsat oraz protestująca telewizja Superstacja i portal Interia.pl. Ale z danych za 2018 rok możemy dowiedzieć się, że Telewizja Polsat osiągnęła ponad 1 mld zł przychodów z reklam, a w 2019 roku sama Grupa Interia.pl osiągnęła przychody w wysokości 114,3 mln zł, a zysk netto 22,26 mln zł. 

5. Ringier Axel Springer Polska (Onet, Newsweek, Forbes) - W 2019 r. Ringier Axel Springer Polska zanotował przychody sprzedażowe w wysokości 592,27 mln zł, a jego zysk netto wyniósł 28,4 mln zł. Przychody Ringier Axel Springer Polska z reklam internetowych zwiększyły się o 2 proc. do 290,94 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach firmy - z 45 do 49,1 proc.

6. Platforma Canal+ w 2019 roku miała 2,29 mld zł wpływów i 88,1 mln zł zysku. Należy ona do koncernu Vivendi, francuskiego koncernu mediowego.

7. Wirtualna Polska Holding SA -  miała w ubiegłym roku 708,7 mln zł przychodu ze sprzedaży (wzrost o 24,9 proc. w porównaniu z 2018 rokiem). Spółka zamknęła rok zyskiem netto 71,13 mln zł (spadek o 6 proc.). 

8. Grupa RMF w 2018 roku zanotowała wzrost (w porównaniu z 2017) skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). 99,99 proc. akcji Grupy RMF ma Bauer Media Invest, a 0,01 proc. do spółki RMF.

9. Grupa ZPR. Grupa Radiowa TIME (radio ESKA, PLUS, Wawa) - W ub.r. firma Time osiągnęła 304,53 mln zł wpływów i 33,42 mln zł zysku netto. Przychody z reklam radiowych zwiększyły się ze 133,99 do 137,04 mln zł, a 93,05 mln zł przyniosła sprzedaż egzemplarzowa i oferty reklamowej „Super Expressu”, czasopism i książek.  

10. Grupa Eurozet - W 2019 roku grupa kapitałowa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 2,7 proc. do 206,08 mln zł oraz zysku netto z 23,1 do 23,35 mln zł. Firma zarabia głównie na reklamach radiowych i internetowych. Pod koniec września 2020, wbrew rekomendacji zarządu, wypłaciła swoim udziałowcom SFS Ventures i Agorze 30 mln zł dywidendy.

11. Grupa Gremi Media S.A. (wydawca Rzeczpospolitej) - przychody wyniosły w 2019 r. 107,9 mln złotych, przy 101,8 mln złotych rok wcześniej (wzrost o 6 proc.). zysk netto Grupy wyniósł 14,4 mln złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 6,4 mln złotych.

12. Telewizja Puls w 2019 osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 1,5 proc. do 213,78 mln zł, (w porównaniu z 2018 r.) z czego zdecydowana większość pochodziła z reklam. Firma zanotowała 27,1 mln zł zysku netto, 

13. Burda Media Polska (Burda, Claudia, Dobre Rady, Ładnie Mieszkać, Gala, Focus) osiągnęła wzrost przychodów o 12,8 proc. do 163,67 mln zł oraz zysku netto z 679 tys. zł do 3,66 mln zł. Nieznacznie zmalały wpływy reklamowe firmy, które zmniejszyły się z 66,18 do 65,72 mln zł

14. Edipresse Polska (Viva, Party. Życie Gwiad, Przyjaciółka, Pani Domu, Mamo, To Ja) - w 2019 roku zanotowało wpływy sprzedażowe w wysokości 126,63 mln zł. Wynik netto poszedł w górę z 9,91 mln zł straty do 458 tys. zł .

 15. Grupa kapitałowa Polska Press (jeszcze niedawno należąca do niemieckiego holdingu Verlagsgruppe Passau, wkrótce grupę ma przejąć PKN Orlen) w 2019 roku zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., przychody z reklam (m.in. insertów w gazetach) wyniosły w 2019 roku 187,74 mln zł.

Lubię to! Skomentuj113 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka