spodlasu spodlasu
3480
BLOG

Podatek od reklamy - kim są i ile zarabiają protestujące media?

spodlasu spodlasu Podatki Obserwuj temat Obserwuj notkę 113

W związku z oświadczeniem jakie wystosowali przedstawiciele polskiej "lewicy",  w sprawie planowanej ustawy o podatku od reklam, jakie miałyby płacić największe (i średnie) firmy mediowe w Polsce, przedstawiam niżej przychody oraz zyski podmiotów, w których obronie wystąpili Panowie Czarzasty, Biedroń i Zandberg. W zestawieniu prezentuję wyniki za 2019 lub niekiedy z 2018 roku - z roku 2020 szczegółowe dane jeszcze nie są dostępne.

1. Grupa kapitałowa TVN SA w 2019 roku uzyskała 2,07 mld zł przychodów i 540,6 mln zł zysku netto. Przychody związane z reklamami wyniosły 1,66 mld zł i były o 2,7 proc. wyższe niż rok wcześniej. Zatrudnienie w grupie kapitałowej TVN wzrosło z 1514 do 1625 pracowników, a w TVN z 1214 z 1305. Do grupy Dicovery należy także "protestująca" firma Green Content (TVN Grupa Discovery) - odkupiona - nota bene - od Agory:). W zarządzie Green Content zasiada m.in. Pan E. Miszczak. Do TVN należy także podpisana pod protestem spółka Stavka, będąca nadawcą ogólnopolskiego kanału telewizyjnego TTV. Członkiem zarządu tej firmy także jest, znany nam już dobrze, Pan E. Miszczak.

2. Niemiecki Holding Wydawnictwo Bauer (wydawca Życie na Gorąco, Tina, Tele Tydzień itd.) - w 2019 .r. przychody Wydawnictwa Bauer w Polsce wyniosły 416,9 mln zł. a zysk netto firmy 106,69 mln zł, 

3. Agora S.A. (GW, AMS, Helios SA, Grupa Radiowa Agory) W całym 2019 roku przychody wyniosły 1,25 mld zł wobec 1,14 mld zł rok wcześniej. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 24,68 mln zł wobec 875 tys. zł w poprzednim roku

4. Telewizja Polsat - trudno tutaj o szczegółowe wyniki dla samej Telewizji Polsat - jest ona elementem grupy kapitałowej w skład której wchodzą m.in. sieć telefonii plus gsm, cyfrowy polsat oraz protestująca telewizja Superstacja i portal Interia.pl. Ale z danych za 2018 rok możemy dowiedzieć się, że Telewizja Polsat osiągnęła ponad 1 mld zł przychodów z reklam, a w 2019 roku sama Grupa Interia.pl osiągnęła przychody w wysokości 114,3 mln zł, a zysk netto 22,26 mln zł. 

5. Ringier Axel Springer Polska (Onet, Newsweek, Forbes) - W 2019 r. Ringier Axel Springer Polska zanotował przychody sprzedażowe w wysokości 592,27 mln zł, a jego zysk netto wyniósł 28,4 mln zł. Przychody Ringier Axel Springer Polska z reklam internetowych zwiększyły się o 2 proc. do 290,94 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach firmy - z 45 do 49,1 proc.

6. Platforma Canal+ w 2019 roku miała 2,29 mld zł wpływów i 88,1 mln zł zysku. Należy ona do koncernu Vivendi, francuskiego koncernu mediowego.

7. Wirtualna Polska Holding SA -  miała w ubiegłym roku 708,7 mln zł przychodu ze sprzedaży (wzrost o 24,9 proc. w porównaniu z 2018 rokiem). Spółka zamknęła rok zyskiem netto 71,13 mln zł (spadek o 6 proc.). 

8. Grupa RMF w 2018 roku zanotowała wzrost (w porównaniu z 2017) skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). 99,99 proc. akcji Grupy RMF ma Bauer Media Invest, a 0,01 proc. do spółki RMF.

9. Grupa ZPR. Grupa Radiowa TIME (radio ESKA, PLUS, Wawa) - W ub.r. firma Time osiągnęła 304,53 mln zł wpływów i 33,42 mln zł zysku netto. Przychody z reklam radiowych zwiększyły się ze 133,99 do 137,04 mln zł, a 93,05 mln zł przyniosła sprzedaż egzemplarzowa i oferty reklamowej „Super Expressu”, czasopism i książek.  

10. Grupa Eurozet - W 2019 roku grupa kapitałowa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 2,7 proc. do 206,08 mln zł oraz zysku netto z 23,1 do 23,35 mln zł. Firma zarabia głównie na reklamach radiowych i internetowych. Pod koniec września 2020, wbrew rekomendacji zarządu, wypłaciła swoim udziałowcom SFS Ventures i Agorze 30 mln zł dywidendy.

11. Grupa Gremi Media S.A. (wydawca Rzeczpospolitej) - przychody wyniosły w 2019 r. 107,9 mln złotych, przy 101,8 mln złotych rok wcześniej (wzrost o 6 proc.). zysk netto Grupy wyniósł 14,4 mln złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 6,4 mln złotych.

12. Telewizja Puls w 2019 osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 1,5 proc. do 213,78 mln zł, (w porównaniu z 2018 r.) z czego zdecydowana większość pochodziła z reklam. Firma zanotowała 27,1 mln zł zysku netto, 

13. Burda Media Polska (Burda, Claudia, Dobre Rady, Ładnie Mieszkać, Gala, Focus) osiągnęła wzrost przychodów o 12,8 proc. do 163,67 mln zł oraz zysku netto z 679 tys. zł do 3,66 mln zł. Nieznacznie zmalały wpływy reklamowe firmy, które zmniejszyły się z 66,18 do 65,72 mln zł

14. Edipresse Polska (Viva, Party. Życie Gwiad, Przyjaciółka, Pani Domu, Mamo, To Ja) - w 2019 roku zanotowało wpływy sprzedażowe w wysokości 126,63 mln zł. Wynik netto poszedł w górę z 9,91 mln zł straty do 458 tys. zł .

 15. Grupa kapitałowa Polska Press (jeszcze niedawno należąca do niemieckiego holdingu Verlagsgruppe Passau, wkrótce grupę ma przejąć PKN Orlen) w 2019 roku zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., przychody z reklam (m.in. insertów w gazetach) wyniosły w 2019 roku 187,74 mln zł.

16. Infor.pl wydawca „Dziennika Gazety Prawnej” i serwisów internetowych, m.in. Gazetaprawna.pl, Dziennik.pl i Forsal.pl.Biznes. Do połowy 2018 roku związany z grupą  Ringier Axel Springer Polska przez - niemal równe -wspólne udziały w firmie Infor Biznes wydającej "Dziennik Gazetę Prawną". W skład Grupy Infor PL wchodzą: spółka Infor PL i jej spółki-córki: Infor Biznes i spółka technologiczna Infor IT, specjalizująca się w rozwiązaniach mobilnych. Przychody Grupy Infor PL wyniosły w 2017 roku ponad 120 mln złotych, z czego ponad 60 proc. stanowiły przychody z produktów elektronicznych.

17. Bonnier Business Polska, część szwedzkiej Grupy Bonnier – koncernu medialnego posiadającego około 200 firm w 14 krajach.W Polsce wydawca m.in. „Pulsu Biznesu” i Bankier.pl. W 2019 roku zanotował wzrost przychodów o 2,2 proc. do 63,65 mln zł i wzrost zysku netto do 3,135 mln zł.

18. Grupa Natemat - W 2019 roku zanotowała przychody w wysokości 9,77 mln zł i zysk netto 1,7 mln zł. Udziałowcy spółki - Tomasz Lis (65 proc. udziałów) i Robert Jędrzejczyk (35 proc.) - zdecydowali się przeznaczyć go w całości na kapitał zapasowy.

Euractiv.pl - to ogólnoeuropejska sieć medialna specjalizująca się w politykach UE, założona w 1999 r. Przez francuskiego wydawcę medialnego Christophe Leclercq. Jej siedziba główna i centralna redakcja znajdują się w Brukseli, chociaż jej treść tworzy około 50 dziennikarzy zatrudnionych w Belgii, Bułgarii, Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Polsce, Rumunii, Serbii i SłowacjiW 2018 r. Coroczne badanie przeprowadzone przez ekspertów UE ComRes / Burson-Marsteller umieściło EURACTIV wśród czołowych mediów zajmujących się sprawami UE, wyprzedzając Euronews i EUobserver. W 2019 roku badanie przeprowadzone przez Politico umieściło EURACTIV na drugim miejscu na liście 20 najbardziej wpływowych mediów wśród posłów do Parlamentu Europejskiego (za Wikipedia)

OKO press - Serwis OKO.press został uruchomiony 15 czerwca 2016 przez Fundację Ośrodek Kontroli Obywatelskiej „OKO”, założoną 10 marca 2016 przez Helenę Łuczywo, Seweryna Blumsztajna, Jacka Rakowieckiego, Jana Ordyńskiego i Piotra Pacewicza, przy wsparciu: Agory, wydawcy „Gazety Wyborczej”, spółki Polityka i osób prywatnych. Jest przedsięwzięciem non-profit, utrzymując się wyłącznie z dobrowolnych datków czytelników oraz grantów od niezależnych organizacji pozarządowych.  Redaktorem naczelnym serwisu jest Piotr Pacewicz, były zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”. Zastępcami Pacewicza są Magdalena Chrzczonowicz, Michał Danielewski i Bianka Mikołajewska, wcześniej dziennikarka śledcza „Gazety Wyborczej” i „Polityki” (za Wikipedia).

Jak widzimy, większość protestujących mediów związana jest (kapitałowo, personalnie) z największymi, krajowymi i zagranicznymi koncernami medialnymi (z kilkoma wyjątkami), których właściciele należą do najbogatszych osób na świecie i w Polsce. Oczywiście w obronie interesów i dochodów tych osób i ich firm może stawać także lewica.- kto im zabroni? - trudno jednak nie pokusić się o wniosek, że tym stanowiskiem, polska lewica stanowi "nową świecką tradycję" obrony "elit finansowych" przed skromnym opodatkowaniem ich niemałych wpływów z reklam,  jakie uzyskują ze swojej działalności w Polsce. 

Być może, konsekwencją tej innowacyjnej, "lewicowej działalności" będzie jeszcze domaganie się zniesienia, wprowadzonego w Polsce kilka lat temu przez PiS, podatku bankowego i podatku handlowego (blokowanego kilka lat przez KE) jaki mają płacić największe (głownie zagraniczne) sieci handlowe działające w Polsce.

Można oczywiście tę obronę "wielkiego kapitału" (a dodając do tego opodatkowanie Fb, Google'a  itp gigantów internetu - to można powiedzieć "największego kapitału") przed opodatkowaniem, maskować walką o "wolne media" - jak to się dzieje, jednak szukając wyjaśnienia tego dziwnego zjawiska może ktoś wpaść na myśl, że dzisiejszej polskiej "lewicy" jakoś dziwnie blisko do różnych banków (BIG Bank Gdański), bankierów (Soros inwestujący w Agorę), mediów i ich właścicieli (TVN) a trochę dalej do szeregowych pracowników supermarketów, fabryk i całej tej "pracowniczej masy", pracującej za kwotę niewiele wyższą od minimalnego krajowego dochodu. Być może, już wkrótce, - po takiej wolcie - zobaczymy liderów lewicy i właścicieli mediów - wszystkich razem - na pochodzie 1-majowym? A może w ramach kolejnego protestu mediów - i wspierającej go opozycji - zaśpiewają razem:

"Wyklęty powstań ludu z ziemi"?

spodlasu
O mnie spodlasu

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka