107 obserwujących
472 notki
856k odsłon
1635 odsłon

1939 – Wojsko Niepodległej (cz. XIV)

Wykop Skomentuj8

imageDo działaniach wojennych 1939 „Łosie” bombardowały niemieckie czołgi i piechotę. Wykonały 135 zadań bombowych i rozpoznawczych, zrzucając ok. 120 ton bomb i uzyskując 5 zestrzeleń obronnych. Udział w operacjach Brygady Bombowej wzięło 47 ”Łosi”, w tym 11 z uzupełnień. W walkach stracono 30 samolotów. Po 17 września 1939 do Rumunii ewakuowano 46 "Łosi", zarekwirowane przez lotnictwo rumuńskie

imageSowieci zagarnęli 8 ”Łosi”, z tego trzy zdolne do lotu. Dwa zostały przekazane do Instytutu Naukowo-Badawczego w Moskwie. Ok. 50 uszkodzonych bombowców PZL-37 zostało zagarniętych przez Niemców. Dwa zostały wyremontowane. Jeden oddany do prób w ośrodku Luftwaffe został tam rozbity w 1940 r. Drugi był pokazywany na wystawie sprzętu zdobycznego w Wiedniu.

PZL-37 ”Łoś” był największym osiągnięciem polskiej myśli naukowej i technicznej, zajmujący znaczące miejsce w rozwoju konstrukcji lotniczych świata.

Następcą bombowca PZL-37 ”Łoś” miał być PZL-49 ”Miś”. Projekt opracował inż. Dąbrowski początku 1937 r. Chodziło o poprawienie osiągów, zwłaszcza prędkości lotu przez zwiększenie mocy zespołu napędowego oraz poprawienie aerodynamiki płatowca. W konstrukcji płatowca wykorzystano ok. połowy elementów pochodzących z PZL-37.  Oblot prototypu spodziewany był w pierwszych miesiącach 1940 r. Przewidywano, że produkcja seryjna podjęta będzie w 1941 r. przez PZL WP-2 w Mielcu. Dalsze prace przerwała wojna.

imageMiał być uzbrojony w dwa podwójne km 7,9 mm, na ruchomych stanowiskach z przodu kadłuba i w chowanym stanowisku pod kadłubem. W obrotowej wieży na kadłubie (4 warianty) 6 km 7,9mm, lub 1 działko 20 mm, lub 1 działko 20 mm i 2 km, lub 1 działko 37 mm; Stanowisko tylnego strzelca z obrotową wieżą elektrycznie wysuwaną i chowaną w kadłub. Tylne dolne stanowisko strzeleckie w postaci wysuwanej gondoli (tzw. kołyski). Udźwig bomb 2200 - 3000 kg.
Prędkość  520 km/h , zasięg 3000 km.

imageW związku z planami zastąpienia w latach 1940-1941 eskadr liniowych oddzielnymi jednostkami rozpoznawczymi i lekkimi bombowymi latem 1939 inż. Ciołkosz przystąpił do opracowania projektu samolotu bombowego i rozpoznawczego PWS-60. Był to lekki bombowiec dwumiejscowy o układzie dwukadłubowym, przypominającym późniejszego North American P-82 ”Twin Mustanga” z 1945.

Uzbrojenie: 2 do 4 stałe karabiny maszynowe, ładunek bombowy ok. 1000 kg w kadłubach i na zewnętrznych zaczepach pod centropłatem. Prędkość 450 km/h.

Zarówno w przypadku PWS-60 jak i innych projektów wojna przerwała prace polskich konstruktorów.

imageInż. Zbysław Ciołkosz po opuszczeniu kraju we wrześniu 1939 r. pracował jako konstruktor we francuskich zakładach lotniczych, później organizował ewakuację z Francji pracowników polskiego przemysłu lotniczego, pracował w Londynie nad perspektywicznymi planami rozwoju produkcji lotniczej w Polsce po zakończeniu wojny. W 1948 r. wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie został szefem Wydziału Konstrukcji i Analiz w zakładach śmigłowcowych Piasecki w Filadelfii. Przyczynił się do pomyślnego zrealizowania w firmie wielu projektów.  W latach 1957-1959 był szefem Biura Projektów Zakładów Lotniczych Hiller Aircraft Corporation w Palo Alto, a do końca 1959 r. w Aero-Space Division zakładów lotniczych Boeing Aircraft Corporation w Seattle. Był wybitnym specjalistą w budowie śmigłowców, został odznaczony Medalem Braci Wright.

Wykop Skomentuj8
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura