Marek Rutkowski Marek Rutkowski
304
BLOG

Tagowiczanin Seweryn Rzewuski o Rosjanach - ku przestrodze tych, co się na Obcych opierają

Marek Rutkowski Marek Rutkowski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Mało znane , acz pouczające  słowa jednego z trzech głównych Targowiczan- Seweryna Rzewuskiego - ku przypomnieniu i ostrzeżeniu zarazem.

"Dzisiaj jestem uważany za hańbę (opprobrium) mojej  ojczyzny, jako człowiek który sprzedał naród i wprowadził go  w błąd i poświęcił cały kraj interesom Rosji /..../  Biada człowiekowi, który musi się z wami układać Rosjanie.  Myślałem o tym aby ustanowić dobrobyt mojej Ojczyzny na wiecznych fundamentach: myliłem się; ukuliście ruinę mojej Ojczyzny i moją".

List z 11 marca 1793 roku, prawdopodobnie do Zubowa, ówczesnego faworyta carycy


Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura