PILNE! Ku chwale Ojczyzny wykaż się umysłowo! Zaproponuj poprawki do Konstytucji!
„Poprawki do Konstytucji wersja 3 z dnia 2020 06 14”
Szanowni Państwo. Poniżej przedstawiam wstępny wykaz niezbędnych poprawek do Konstytucji z 1997 roku, w związku z nową proponowaną Preambułą dr. Andrzeja Józefa Horodeckiego z roku 2005. Wkrótce rozpocznę prace and wykazem poprawek w związku z Kodeksem Wyborczym w wersji 7 z dnia 2020 03 26 mojego (Teresy Garland) autorstwa, a następnie będę zbierać poprawki w związku z proponowanym przeze mnie nowym ustrojem dla Polski tj. Systemem Prezydencko-Ludowym. Osoby które po zapoznaniu się z proponowaną nową Preambułą, nowym Kodeksem Wyborczym oraz nowym Ustrojem dla Polski, zechcą przyjrzeć się Konstytucji i zaproponować ich zdaniem KONIECZNE i NIEZBĘDNE poprawki do niej, tak by nasza Konstytucja nie była sprzeczna z nową Preambułą, z nowym Kodeksem wyborczym oraz z nowym Ustrojem, proszę o przesłanie mi tych poprawek wraz z uzasadnieniem na maila teresagarland@fidespolska.pl informując mnie o tym również telefonicznie 697357009 abym mogła sprawdzić czy poczta doszła.
z pozdrowieniami
Teresa Garland
Prezydent Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego
https://tymczasowaradastanu2019.wordpress.com/
PONIŻEJ WYKAZ PROPONOWANYCH POPRAWEK DO KONSTYTUCJI W ZWIĄZKU Z NOWĄ PREAMBUŁĄ oraz REFERENDUM (wg Prof. Mirosława Matyji). Dopracować jeszcze trzeba poprawki związane z nowym Kodeksem Wyborczym oraz nowym ustrojem dla Polski tj. Systemem Prezydencko-Ludowym.
Art.1
JEST: „Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli.”
BYĆ POWINNO: „Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli. Ziemia, lasy, woda, złoża, surowce naturalne i wszelkie kopaliny należą do Narodu Polskiego. Mienie ogólnonarodowe: złoża mineralne, wody, lasy państwowe, kopalnie państwowe, drogi, państwowy transport kolejowy, wodny i powietrzny, państwowe środki łączności, państwowe banki, państwowe zakłady przemysłowe, państwowe gospodarstwa rolne i państwowe ośrodki maszynowe, państwowe przedsiębiorstwa handlowe, przedsiębiorstwa i urządzenia komunalne — podlega szczególnej trosce i opiece państwa oraz wszystkich obywateli.”
Art.8 p.1
JEST: „Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej”
BYĆ POWINNO: „Konstytucja jest najwyższym prawem stanowionym Rzeczypospolitej Polskiej”
Konstytucyjny zapis art.8. p.1 mówi: „Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej”. To oznacza że najwyższym prawem w Polsce jest Konstytucja. Tymczasem istnieje jeszcze inne prawo - Prawo Naturalne - które jest wyższe rangą od Prawa stanowionego czyli od Konstytucji i to ono przede wszystkim powinno być UZNANE, respektowane i egzekwowane w życiu społeczno-polityczno-gospodarczym w Polsce. Chodzi tutaj o dodanie słowa „stanowionym” gdyż oznaczać to będzie że uznajemy że istnieje jeszcze inne wyższe rangą prawo ponad prawem stanowinym przez ludzi, a jest to Prawo Naturalne przynależne każdemu człowiekowi z racji bycia człowiekiem.
Art.7
JEST: „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.”
BYĆ POWINNO: „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Każda osoba działająca organach władzy publicznej odpowiada za swoje działania i decyzje całym swoim majątkiem. Każda wydana decyzja urzędowa czy urzędowy akt prawny musi zawierać dane osoby odpowiedzialnej za przygotowanie tego aktu, dane osób współtworzących ten akt, dane decydenta który ten akt podpisał i dane tych którzy mają te akty wdrożyć.”
Art.20
JEST: „Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
BYĆ POWINNO: „Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności dziłalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów spolecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej. Każdemu gwarantuje się prawo do prowadzenia działalności gospodarczej bez ponoszenia żadnych danin na rzecz państwa, jeśli jego dochody nie przekraczają niezbędnego minimum egzystencjonalnego.”
Art.90 pkt.1
JEST:”Rzeczpospolita Polska może na poodstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach.”
Powyższy artykuł należy usunąć.
Art. 118 Poniżej KONKRETNE ZAPISY zmian do wprowadzenia w art. 118 Konstytucji w kwestii Inicjatywy Ustawodawczej / obywatelskiej
OBECNIE JEST:
Art. 118. Inicjatywa ustawodawcza
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów.
2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa.
3. Wnioskodawcy, przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania.
POWINNO BYĆ:
Art. 118 Konstytucji powinien więc brzmieć Inicjatywa obywatelska (© M. Matyja, Public Domain):
1. Inicjatywa obywatelska przysługuje wszystkim obywatelom i ugrupowaniom
społeczno-politycznym Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Inicjatywa obywatelska dochodzi do skutku, jeśli zarejestrowany komitet inicjatywny zbierze co najmniej 500 000 podpisów obywateli uprawnionych do głosowania w ciągu 18 miesięcy i przedstawi projekt inicjatywny w kancelarii Rady Ministrów.
3. Weto obywatelskie - Weto obywatelskie przysługuje wszystkim obywatelom i ugrupowaniom społeczno-politycznym Rzeczypospolitej Polskiej.
Weto obywatelskie dochodzi do skutku, jeśli zarejestrowany komitet wetujący zbierze co najmniej 250 000 podpisów obywateli uprawnionych do głosowania i w ciągu 180 dni przedstawi projekt nowej ustawy w kancelarii Rady Ministrów.
Art.125.
Poniżej KONKRETNE ZAPISY zmian do wprowadzenia w art. 125 Konstytucji w kwestii REFERENDUM
OBECNIE JEST:
Art. 125. Referendum ogólnokrajowe
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe.
2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
3. Jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący.
4. Ważność referendum ogólnokrajowego oraz referendum, o którym mowa w art. 235 zmiana Konstytucji ust. 6, stwierdza Sąd Najwyższy.
5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa.
POWINNO BYĆ:
Referendum obowiązkowe (© M. Matyja, Public Domain)
1. Narodowi przedstawia się pod głosowanie:
a. zmiany Konstytucji RP;
b. przystąpienie do organizacji zbiorowego bezpieczeństwa lub do wspólnot ponadnarodowych;
c. sprawy uznane za pilne, które nie mają podstaw konstytucyjnych i których czas obowiązywania przekracza jeden rok, muszą zostać w ciągu roku po przyjęciu przez Sejm przedstawione pod głosowanie.
2. Narodowi przedstawia się pod głosowanie:
a. inicjatywy obywatelskie w sprawie całkowitej zmiany Konstytucji RP;
b. inicjatywy obywatelskie w sprawie częściowej zmiany Konstytucji RP w postaci propozycji zapisu konstytucyjnego;
c. weto obywatelskie w sprawie odrzucenia lub zmiany już istniejącej ustawy.
Art.171 pkt.
JEST: ”Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności.”
BYĆ POWINNO: ”Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności i celowości działania na rzecz dobra wspólnego.”
Art.220 pkt.2
JEST: „Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa”
Powyższy artykuł należy usunąć.
Odnośnie poprawek do Konstytucji związanych z REFERENDUM szczegóły w książce pt.: „Ewolucja zamiast rewolucji – Przewodnik po demokracji oddolnej w Polsce” autor prof. Mirosław Matyja.
Poniżej tekst proponowanej nowej Preambuły:
ORYGINAŁ: Nowa Preambuła do Konstytucji z r.1997 – uznająca Prawo Naturalne, zasady cywilizacji łacińskiej i etyki katolickiej za obowiązujące w polskim prawodastwie i polskim życiu społeczno-państwowym – z opracowania autorskiego „Projektu nowej Konstytucji” dr inż. Andrzeja Józefa Horodeckiego z r.2005
„W imię Boga Wszechmogącego w Trójcy Świętej Jedynego!
My, Naród Polski, dziękując Opatrzności za ocalenie z ateistycznej niewoli socjalkomunizmu i liberalizmu, świadomi potrzeby opowiedzenia się za życiem społecznyym i państwowym, zgodny z Prawem Naturalnym i naszą odwieczną wiernością religi rzymskokatolickiej, uznając państwo nasze – Rzeczpospolitą Polską – za najwyższy podmiot prawa wspólnotowego, ukształtowany historycznie przez cywylizację łacińską – prawa i obowiązki wypływające z tej cywilizacji chcemy przestrzegać.
My Naród Polski uznajemy, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże jako osoba ludzka, co jest dla nas źródłem personalizmu, w myśl nauczania św Ireneusza : „Od początku Bóg zakorzenił w sercach ludzi zasady prawa naturalnego. Potem ograniczył się do ich przypomnienia. Był to Dekalog.”
Za pierwszą zasadę naczelną cywilizacji łacińskiej uznajemy zasadę personalizmu, wyrażającą się poprzez postawę osobową w relacjach tak między obywatelami, jak i w relacjach obywatel – państwo, obywatel – wspólnota. Zwyczajowe pojęcie obywatela przyznajemy osobom z innych niż łacińska cywilizacji, jako upoważniające do gościnnego mieszkania pod polskim dachem, pod warunkiem przestrzegania praw Rzeczpospolitej, bez czynnego i biernego prawa wyborczego do pełnienia jakiejkolwiek władzy.
Zasada personalizmu wymaga przestrzegania zasad etyki katolickiej, tak w życiu osobistym jak i w życiu publicznym.
Zasada personalizmu wymaga odpowiedzialności osobistej, co oznacza że nie ma takiej sprawy prywatnej czy publicznej, za którą nikt nie byłby odpowiedzialny z tytułu obowiązującego prawa lub z uwagi na głos sumienia.
Zasada personalizmu wyklucza wszelką własność akcyjną.
Zasada personalizmu trwa poprzez pokolenia w rodzinie opartej ma monogamicznym, sakramentalnym małżeństwie, błogosławionym przez Kościół Rzymskokatolicki i chronionym prawnie przez Rzeczpospolitą.
Deklarowana prawnie wolność osobista jest umocowana obligatoryjnie przez prawo każdej osoby do równego uczestniczenia w dobrach, wypracowanych przez Naród w ciągu całej jego historii, włączajac w to w szczególności majątek nieruchomy w granicach Rzeczpospolitej.
Wszelkie spory w Rzeczpospolitej podlegają sądownictwu powszechnemu. Osoba prawna jest obligatoryjnie reprezentowana przez jedną i tę samą, upełnomocnioną osobę fizyczną.
Przyjmując zasadę nieingerencji w osobową relację między Bogiem a człowiekiem, wszystkie rodzaje i szczeble władzy, podlegają osądowi moralnemu w kategoriach Prawa Naturalnego przez Kościół Rzymskokatolicki, bez jakichkolwiek obligatoryjnych, pozakościelnych konsekwencji formalno-prawnych.
Drugą naczelną zasadą cywilizacji łacińskiej jest harmonijny rozwój pięciu kategorii bytu społecznego: prawdy i dobra jako kategorii transcendentnych, zdrowia i dobrobytu jako kategorii doczesnych oraz piękna jako zwornika całości.
Trzecią zasadą naczelną cywilizacji łacińskiej jest rozwój osoby poprzez zharmonizowanie pracy fizycznej i umysłowej, stanowiące jej dobro immanentne.
Czwartą zasadą naczelną cywilizacji łacińskiej jest równowaga prawna pomiędzy obywatelem a państwem. Dla pielęgnowania tej równowagii niezbędne jest współdziałanie postaw prospołecznych i propaństwowych.
Na tych czterech zasadach, My, Naród Polski opieramy niniejszą Konstytucję i postanawiamy jej wierność po wszystkie czasy. Tak nam dopomóż Bóg!”
Treść proponowanego nowego Kodeksu Wyborczego:
Nowa Ordynacja Wyborcza - Projekt Nowego Kodeksu Wyborczego – Wersja 7 z dnia 26 III 2020r.
Wybory do Sejmu
1.Datę następnych wyborów do Sejmu ogłasza Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej miesiąc czasu po ostatnich odbytych wyborach. Ogłasza on datę rozpoczęcia i zakończenia głosowania. Głosowanie odbywa się w okresie trzech miesięcy. Senat likwiduje się.
2.Kandydaci samodzielnie zgłaszają swoje kandydatury do Sejmu już w dzień po ogłoszeniu przez Prezydenta daty następnych wyborów. Kandydaci mogą kandydować i być wybierani tylko z terenu tego okręgu tj. dawnego województwa wg starego podziału administracyjnego na 49 województw, gdzie są zameldowani.
3.Zgłoszenia kandydatów do Sejmu przyjmuje Urząd Gminy, którego obowiązkiem jest do siedmiu dni wysłanie zgłoszenia kandydata do Państwowej Komisji Wyborczej w Warszawie. PKW do siedmiu dni od zgłoszenia z gminy, zamieszcza imię i nazwisko kandydata, nazwę gminy, nazwę okręgu tj.województwa wg starego podziału administracyjnego na 49 województw, oraz wszystkie pozostałe informacje o kandydacie na specjalnej stronie do tego dedykowanej, gdzie każdy obywatel może wejść i przeglądnąć sylwetki kandydatów ze swojej gminy oraz okręgu wyborczego czyli województwa wg starego podziału admnistracyjnego na 49. Okręgi wyborcze będą pokrywać się z PRLowskim podziałem administracyjnym terytorium polskiego na 49 województw. Kandydat może zgłosić chęć uczestnictwa w wyborach najpóźniej 3 miesiące przed terminem wyborów.
4.Wymogi formalno-prawne przy rejestracji kandydatów na Posłów: wiek kandydata minimum 21 lat, uregulowany stosunek do służby wojskowej, niekaralność, obywatel Polski, obowiązkowo trzeba zaznaczyć pochodzenie etniczne (w przypadku kłamstwa kandydat zostaje skasowany, z tym że aby go skasować to muszą być dowody na to że jego pochodzenie jest inne niż zadeklarowane. Kasowania dokonuje Urząd Gminy który musi udowodnić kandydatowi kłamstwo pochodzeniowe zasięgając informacji w stosownych instytucjach i archiwach). Obowiązkowo należy wpisać członkowstwo w konkretnej partii politycznej lub innej organizacji, jeśli kandydat gdzieś przynależy lub przynależał. Każdy kandydat musi zadeklarować wyznanie. Każdy kandydat musi zaznaczyć czy posiada tzw. cenzus czyli ukończony dobrowolny kurs przygotowawczy do zajmowania się polityką. Kandydat musi podpisać oświadczenie że: „Uznaje Rzeczpospolitą Polską za najwyższy podmiot prawa wspólnotowego, przestrzega praw, obowiązków i zasad wypływajacych z cywiliazcji łacińskiej i etyki katolickiej.” Znosi się wymóg podpisów poparcia dla kandydatów. Znosi się wszelkie progi wyborcze.
5.Okręgi do Sejmu wielomandatowe. Do Sejmu wchodzą kandydaci którzy otrzymali najwięcej głosów z terytorium danego okręgu tj.dawnego województwa. Po kilku z każdego okręgu/województwa (w zależności od liczby ludności w danym okręgu/województwie). Obowiązuje zasada większości względnej czyli dla skuteczności wyboru wystarcza, aby liczba głosów oddanych na rzecz kandydata przewyższała liczbę głosów oddanych na rzecz pozostałych kandydatów, nie musi ona jednak przekraczać połowy ogólnej liczby głosujących.
6.Do Sejmu wybiera się 240 Posłów, po kilku Posłów z każdego okręgu (w zależności od liczby ludności w danym okręgu). Okręgów wyborczych jest 49 czyli tyle ile było województw w czasach PRLu. Terytoria okręgów wyborczych są dokładnie takie same jak terytoria byłych 49 województw. Okręgi/województwa wyborcze do Sejmu są stałe i niezmienne w czasie.
7.Posłów na Sejm wybiera się tylko na jedną kadencję. Jeśli ktoś już zasiadał w Sejmie to nie ma już prawa do kandydowania ponownie.
8.Zakazuje się płatnej reklamy kandydatów oraz przez podmioty trzecie tj.ewentualnych ukrytych lobbystów. Kandydaci sami poprzez swoje działania dla społeczności automatycznie stają się osobami znanymi i wiarygodnymi. Telewizje regionalne mają obowiązek udostępnienia kandydatom bezpłatnej emisji w okresie miesiąca przed rozpoczęciem się wyborów. Ilość czasu antenowego dla każdego kandydata nie powinna być mniejsza niż 5 minut. Kandydaci osobiście mogą i mają prawo informować o tym że będą kandydować do Sejmu oraz przedstawiać swoje pomysły i postulaty. Rok przed wyborami gmina ma obowiązek wydrukowania ulotek prezentujących wszystkich zgłoszonych z danej gminy kandydatów do Sejmu i przesłanie tych ulotek do każdego mieszkańca gminy. W ulotce musi być informacja o terminach spotkań publicznych z każdym kandydatem. Pomieszczenia do spotkań udostępnia bezpłatnie gmina. Miesiąc przed wyborami gmina ma obowiązek wydrukowania ponownie ulotki prezentującej wszystkich zgłoszonych z danej gminy kandydatów do Sejmu i przesłanie tych ulotek do każdego mieszkańca gminy. Miejsca kandydatów na listach wyborczych ustawiane są w kolejności alfabetycznej po nazwiskach.
9.Głosowanie jest jawne. Głosowanie odbywa się tylko na terytorium Polski – tylko w Polsce. Polonusi posiadający obywatelstwo polskie mają prawo do głosowania ale tylko w Polsce, w gminie w której ostatnio byli zameldowani. Znosi się głosowanie korespondencyjne. Nie ma głosowania przez internet chyba że z komputera znajdującego się w gminie tzw. Głosomatu (słowo pochodzi od bankomatu czyli maszyny wydającej automatycznie pieniądze dając na żądanie potwierdzenie wypłaty)
10.Głosowanie odbywa się w specjalnym okienku gminnym w okresie trzech miesięcy od dnia rozpoczęcia dnia wyborów. Każdy głosujący otrzymuje z gminy pisemne potwierdzenie ze znakiem wodnym na drukach ścisłego zarachowania że głosował i na kogo głosował. Po zagłosowaniu nie wolno zmieniać decyzji co do swojego wyboru.
11.Poseł może być odwołany w trakcie kadencji jeśli działa na szkodę dobra wspólnego całego społeczeństwa.
12.Znosi się immunitet Posła.
Wybory do Rad Gmin, na Burmistrzów, na Wójtów i na Prezydentów miast
Odbywają się na tych samych zasadach, wg tych samych procedur i reguł co wybory do Sejmu. Z tym że okręgi wyborcze zawężają się do terytorium danej gminy. Liczba radnych danej gminy nie może być większa od obecnej liczby radnych ale dobrze by było aby była zmniejszona. Wszystkich wybiera się na jedną kadencję.
Informacja o Sejmikach wojewódzkich i Powiatach
Sejmiki Wojewódzkie likwiduje się. Nowymi obszarami administracji terytorium Polski będą województwa w podziale admnistracyjnym na 49 województw zarządzanych przez Wojewodę mianowanego przez Prezydenta. Jego pomocnikami będą Radni gmin wchodzących w skład danego województwa. Powiaty likwiduje się. Niektóre dotychczasowe zadania powiatów przejmą gminy a resztę nowe województwa.
Wybory na Prezydenta
Wybory na Prezydenta są jawne i bezposrednie. Każdy obywatel który ukończył 35 lat może kandydować na Prezydenta. Znosi się wymóg podpisów poparcia dla kandydata. Rejestracja w gminie na takich samych zasadach jak na Posła. Wybory na Prezydenta odbywają się na tych samych zasadach i wg tej procedury i reguł co Wybory do Sejmu z tym że w każdym okręgu/województwie w całej Polsce na kartach wyborczych będą widnieli wszyscy zarejestrowani kandydaci na Prezydenta.
Autor: Teresa Garland, skr.poczt.88 32-050 Skawina, Tel. 697357009,
mail: teresagarland@fidespolska.pl,
Nowy Ustrój dla Polski tj. SYSTEM PL czyli Prezydencko-Ludowy
Przedstawiam Państwu teraz schemat projektu nowego ustroju dla Polski czyli nowego systemu zarządzania Polską. Jest to SYSTEM Prezydencko-Ludowy czyli SYSTEM PL.
Proponowany SYSTEM PL charakteryzuje się silną, mądrą i odpowiedzialną władzą prezydencką działającą dla dobra Polaków, otoczoną najlepszymi ekspertami i wspieraną przez Zgromadzenie Narodowe czyli Sejm. W tym systemie Sejm nie będzie przegłosowywał ustaw lecz będzie głosem Narodu Polskiego i strażnikiem przestrzegania Naturalnych Praw Człowieka i Obywatela, będzie pilnował wspólnego majątku narodowego oraz dbał o Dobro Wspólne wszystkich obywateli rozumiane jako umożliwienie każdemu rozwoju osobistego z uwzględnieniem zachowania godności człowieka i jego wolności. To Prezydent będzie dekretował ustawy a jeśli nie byłyby one zgodne z dobrem Polaków i z Polskim Interesem Narodowym, to już zadaniem Posłów będzie zebranie odpowiedniej ilości podpisów od obywatelii w celu przygotowania referendum obalającego daną szkodliwą dla Polaków ustawę, na zasadach podobnych jak w Szwajcarii. Jak wyglądać będzie ścieżka legislacyjna w tym proponowanym nowym ustroju dla Polski? W pierwszym etapie Naród Polski będzie zgłaszał do Sejmu swoje potrzeby. Sejm będzie analizował potrzeby i przekazywał wstępną wizję rozwiązania do ekspertów prezydenckich. Eksperci napiszą dekrety. Prezydent będzie dekrety podpisywał, będzie stał na straży ich przestrzegania i pilnował by były wdrażane przez biurokrację. Ostatecznymi weryfikującymi właściwe wdrożenie ustaw przez biurokrację będą obywatele, którzy to zweryfikują w praktyce życia społeczno-polityczno-gospodarczego.
z wyrazami szacunku
Teresa Garland
Prezydent Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego
https://tymczasowaradastanu2019.wordpress.com/