Nowe lokomotywy spalinowe, które zamierza zakupić operator kolejowych przewozów dalekobieżnych i kwalifikowanych są nie tylko szansą na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie awaryjności taboru na szlaku, ale w pewnej mierze zahamuje proces degradacji dalekobieżnych relacji m.in. w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim.
Spółka oficjalnie ogłosiła postępowanie przetargowe na zakup 10 lokomotyw spalinowych. W jednym z załączników do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), zamawiający określił relacje tras, które będą obsługiwane przez nowe spalinowozy. Wśród wymienionych znalazły się następujące:
- Białystok- Sokółka - Suwałki - Šeštokai;
- Ełk- Giżycko - Korsze.
- Ełk- Olecko - Suwałki;
Obsługa nowymi spalinowozami dwóch pierwszych tras nie powinna być zaskoczeniem, z racji regularnych (choć niezwykle rzadkich) połączeń dalekobieżnych (Warszawa Zachodnia - Šeštokai - Warszawa Zachodnia, Białystok - Szczecin Główny - Białystok oraz Katowice - Gdynia Główna - Katowice). O tyle w przypadku trasy Ełk - Suwałki, wygląda na to, że ekipa pod wodzą p. Janusza Malinowskiego prawdoodobnie przymierza się do reaktywacji pociągów pasażerskich na tej linii. Warto przypomnieć, że kursowały po niej całoroczne i sezonowe łączniki do składów pospiesznych (m.in. do P 15105 Biebrza rel. Białystok - Gdynia w SRJP 2005/2006 oraz pociągów TLK Pojezierze, PGryf, P Mamry w kolejnych latach).
Jest więc duża szansa nie tylko na poprawę warunków podróżowania, bezpieczeństwo, zapewnienie maksymalnej prędkości szlakowej, ale również na reaktywację wielu skreślonych przez PKP IC relacji i odcinków w grudniu 2009 roku. Warto przy tym zauważyć, że pociągi te kursowały do najatrakcyjniejszych obszarów północnej części Polski. A jedną z przyczyn ograniczenia przewozów były: (rzekoma) nieopłacalność i (o zgrozo!) ... brak dostatecznej ilości lokomotyw spalinowych!
Czy to się zmieni w ciągu najbliższych lat po rozstrzygnięciu przetargu? Time will tell...
Inne tematy w dziale Polityka