Tomasz Rożek Tomasz Rożek
1725
BLOG

Zobaczyć dźwięk - Nauka. To lubię

Tomasz Rożek Tomasz Rożek Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Cząsteczki powietrza przenoszą dźwięki przez drgania -- to wiedzą niemal wszyscy. Jak to działa?

Warunkiem rozchodzenia się dźwięku jest „coś". Dźwięk nie może rozchodzić się w próżni, bo nie ma ośrodka, który przenosiłby drgania. Tak długo jak pomiędzy źródłem dźwięku a uchem znajduje się gaz, ciecz albo ciało stałe, dźwięk może być przekazywany. Jeżeli znajduje się „nic", dźwięk, choćby był najsilniejszy (miał duże natężenie) nie będzie słyszany. W próżni, na orbicie panuje więc idealna cisza. Tak samo jak na globach, na których nie ma atmosfery. W czasie nawet najbardziej zaciekłych galaktycznych wojen, na orbitalnym polu bitwy nie będzie słychać eksplozji, kolizji ani wystrzałów. A wracając do naszego otoczenia. Drgania rozchodzą się szybciej i lepiej, gdy ośrodek jest gęstszy. W powietrzu dźwięk porusza się z prędkością około 1200 km/h. W wodzie prędkość ta jest prawie 5 razy większa, a w stali aż 15 razy większa.

Spora część mojego życia to tzw. seria fortunnych zdarzeń. Chciałem zostać lekarzem, a zostałem fizykiem. Pojechałem zwiedzać Wiedeń, a poznałem żonę. Chciałem robić doktorat i wyjechałem na prawie 4 lata do największego centrum naukowego w Europie. Chcieliśmy powiększyć rodzinę i urodziły się bliźniaki. W końcu wróciliśmy z emigracji, żebym mógł zostać naukowcem, a zostałem dziennikarzem. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie