
W dzisiejszym świecie osiągniecie sukcesu stało się wyznacznikiem wartości człowieka, dodajmy iż sukces ten w dużej mierze jest policzalny i określony finansowym aspektem moralności ludzkiej. W XIX wieku wraz z rewolucja techniczną zostały zanegowane podstawowe wartości jakim ówczesne społeczeństwo hołdowało, a które zostały ukształtowane na bazie relacji społecznych wynikających z klasowej budowy struktury społecznej. Warstwy rządzące tworzyły ukształtowane charakterystyczne dla takiej konstrukcji nienaruszalne schematy, wprowadzając w obieg społeczny bardzo duży zakres zasad moralnych mających na celu ugruntowanie tej struktury i utrzymanie jej charakteru. Niektóre już nawet w tamtych czasach anachroniczne zasady zaczęły być podważane w szeregach intelektualistów, co w rezultacie przyniosło dramatyczne rozwiązania o charakterze rewolucyjnym. Ponieważ głównym postulatem warstw rządzących było utrzymanie swojego status-quo za wszelka cenę, nie można było wprowadzać w życie zasad wynikających z rosnącej świadomości społecznej. Przemiany te, osiągnięte w następnym już XX wieku, dochodziły do realizacji stymulowane poprzez rozgrywające się w tym wieku wojny. Dramatyzm tych przemian społecznych opłacony milionami istnień ludzkich, zdetronizował dotychczasowy bagaż dorobku moralnego, jednocześnie podważyły one, zasadność wielu postulatów wynikających z religii. W obliczu hekatomby wojen światowych i setki innych konfliktów lokalnych niewątpliwie mniejszych ale na pewno równie dramatycznych dla lokalnych społeczeństw, musiały paść pytania o podstawowe wartości dotyczące zakresu posiadanych zasad moralnych. Obrazu dopełniło ostateczne rozdzielenie dwu największych mających do tej pory kontakty i społeczne i handlowe, cywilizacji tworzących podwaliny indoeuropejskiej kultury. Po między nie wbiła się klinem nowa wartość o potężnym potencjale społecznym i restrykcyjnie ukształtowanym poprzez religię magazynie zasad moralnych. Wszystko co zaszło w XX wieku, zmieniło nasze społeczeństwa do tego stopnia iż, praktycznie niemożliwe zostały do utrzymania zasady jakimi kierowały się dotychczasowe społeczeństwa z naszego zakresu kulturowego. Nie jesteśmy w stanie nawet w przybliżeniu określić jakie skutki będą miały dla nas przemiany jakie dokonały się w XX wieku i nie wiemy jakich zmian dokonuje w nas przewartościowanie wynikające z upowszechnienia możliwości technicznych. Powstanie moralności ekonomicznej, upadek zasad utrzymywania relacji pomiędzy strukturami społecznymi oraz zdynamizowanie płciowej wizji charakteryzowania świata, daje tak szeroki kąt budowania zasad nowego społeczeństwa iż nie jesteśmy w stanie dostrzec wszystkich aspektów przemian. Niewątpliwym natomiast jest iż koniecznym stało się pozbycie przekleństwa XX wieku, wraz z jego załamaniem człowieczeństwa jako postulatu w stosunku do wolności
XX wiek jest najbardziej koszmarnym okresem w historii świata i ludzkości pod względem ilości konfliktów zbrojnych oraz zdziczenia obyczajów wojennych.
Wojna nie tworzy bohaterów – wojna sieje śmierć.
W ciągu 90 lat XX wieku zarejestrowano około 180 konfliktów zbrojnych, z czego 140 z nich miało miejsce po drugiej wojnie światowej. W konfliktach tych zginęło ponad 87 milionów ludzi, a liczba rannych i okaleczonych nie jest możliwa do ustalenia. Natomiast wiadomo, iż ilość ludności cywilnej, która ginie przy tej okazji wzrasta systematycznie od około 5% podczas I wojny światowej do 50 % w czasie II wojny światowej a już w wojnie wietnamskiej stanowiła 70 % ogólnych strat ludzkich. W wojnach domowych oraz konfliktach lokalnych po II wojnie światowej zginęło od 12 do 35 mln Ludzi. Na terenach po zakończonych działaniach wojennych pozostało około 110 mln min. W wojnach partyzanckich z bronią w ręku walczyło około 200 tysięcy dzieci. W Europie w latach 1914 – 1922 było, co najmniej 5 mln ludzi, którzy zostali wygnańcami, w 1945 było ich już 40 mln. Wojna w drugiej połowie XX wieku stała się wojną totalną niszczącą nie tylko siły zbrojne wroga ale również społeczeństwo, traktując naród jako wroga całościowo, w tym kobiety i dzieci. Przedmiotem agresji jest całe środowisko naturalne, które może stać się miejscem będącym punktem oporu partyzanckiego, dlatego stosuje się metodę spalonej ziemi.
spis 75 wojen XX wieku
1.Wojna wenezuelska – 1902 – 1903
2.Wojna rosyjsko – japońska – 1904 – 1905
3.Powstanie Maji-Maji – 1905 – 1907
4.II wojna w Ameryce Środkowej – 1906
5.Wojna Hondurasu z Nikaraguą – 1907
6.II wojna hiszpańsko – marokańska 1909 – 1910
7.Wojna włosko – turecka – 1911- 1912
8.I wojna bałkańska – 1912 1913
9.II wojna bałkańska – 1913
10.Powstanie wielkanocne - 1916
11.I wojna światowa – 1914 – 1918
12.Wojna polsko – bolszewicka – 1919 – 1921
13.Wojna domowa w Rosji – 1917 – 1923
14.Irlandzka wojna o niepodległość 1919 – 1921
15.Wojna Rifenów – 1921 – 1927
16.Irlandzka wojna domowa 1922 – 1923
17.Chińska wojna domowa 1927 – 1950
18.Wojna włosko – abisyńska 1935 – 1936
19.Hiszpańska wojna domowa 1936 – 1939
20.II wojna światowa 1939 – 1945
21.Wojna domowa w Grecji 1946 – 1949
22.Wojna indochińska 1946 – 1954
23.I wojna izraelsko – arabska 1948 – 1949
24.Chińska interwencja w Tybecie - 1950 – 1951
25.Tunezyjska wojna o niepodległość – 1952 – 1956
26.Powstanie Mau – Mau – 1952 – 1960
27.Marokańska wojna o niepodległość – 1954 – 1962
28.Algierska wojna o niepodległość – 1954 – 1962
29.Konflikt cypryjski – 1955 – 1959
30.Wojna tunezyjsko – francuska 1958 – 1961
31.Kryzys w Kongu – 1960 – 1965
32.Wojna domowa w Angoli – 1961 – 1975
33.Wojna o niepodległość Gwinei –Bissau 1963 – 1974
34.Wojna o niepodległość Mozambiku 1964 – 1974
35.Wojna domowa w Czadzie 1965 – 1990
36.Wojna domowa w Nigerii 1966 – 1970
37.Wojna sześciodniowa 1967
38.Wojna na wyczerpanie 1968 – 1970
39.Wojna futbolowa 1969
40.Wojna Jom Kippur 1973
41.Wojna libańska 1982 – 1985
42.Wojna wietnamska 1957 – 1975
43.Wojna indyjsko – pakistańska 1971
44.Wojna somalijsko – etiopska 1977
45.Wojna chińsko – wietnamska 1979
46.Radziecka wojna w Afganistanie 1979 – 1989
47.Wojna irańsko – iracka 1980 – 1988
48.Wojna o Falklandy – Malwiny 1982
49.Inwazja na Grenadę 1983
50.Wojna w Darfurze 1983 i trwa
51.Wojna domowa w Somalii 1988 i trwa
52.Wojna domowa w Liberii 1989 – 1996
53.Wojna domowa w Etiopii 1989 – 1991
54.Wojna ormiańsko – azerska 1988 – 1994
56.Wojna domowa w Nigerze 1990 – 1997
57.I wojna w Zatoce Perskiej 1990 – 1991
58.Wojna domowa w Rwandzie 1990 – 1993
59.Wojna Tuaregów 1990 – 1995
60.Wojna w Osetii Południowej 1991 – 1992
61.Wojna domowa w Sierra Leone 1991 – 2002
62.Wojna dziesięciodniowa 1991
63.Wojna domowa w Dżibuti 1991 – 1994
64.Wojna w Chorwacji 1991 – 1995
65.Wojna domowa w Algierii 1991 – 2002
66.Wojna abchasko – gruzińska 1992 – 1994
67.Wojna w Bośni 1992 – 1995
68.Wojna domowa w Tadżykistanie 1992 – 1997
69.Wojna domowa w Burundi 1993 – 2005
70.Ludobójstwo w Rwandzie 1994
71.Wojna domowa w Jemenie 1994
72.I wojna w Czeczenii 1994 – 1996
73.Wojna domowa w Kongu 1996 – 2003
74.Wojna w Kosowie 1998 – 1999
75.II wojna w Czeczenii 1999 – 2009
antykwariusz
ZAPROSZENIE: Jakże wiele osób pisze do szuflady, ile wspaniałych tekstów jest ukrytych przed Czytelnikami, ile wśród Was jest prawdziwych talentów, które do tej pory nie doczekały się odkrycia.Chcemy dać Państwu szansę, chcemy pokazać światu owoce Państwa talentu i pracy. Zapraszamy do tworzenia największej i jedynej w Polsce Biblioteki Literatury Niezależnej. W naszej wspólnej Bibliotece każdy z Państwa będzie mógł umieścić swoją książkę,tomik poezji czy zbiór opowiadań. Nikt z Państwa nie zostanie pominięty, każda pozycja znajdzie swoje miejsce, każda będzie mogła doczekać się recenzji. Przedsięwzięcia na taką skalę nie doczekały się biblioteki „tradycyjne”, ani wirtualne.Żeby móc podjąć współpracę z nami należy przesłać na nasz adres, wybrane przez siebie pozycje w jednym z dwóch formatów – pdf lub doc - o objętości nie większej niż 11 MB.Do przesyłki prosimy dołączyć albo imię i nazwisko autora, albo pseudonim artystyczny, pod jakim chce występować, a także kilka słów na temat proponowanej przez siebie pozycji, nie więcej jednak jak 5 zdań. Jeśli autor chce się jakoś przedstawić Czytelnikom prosimy również o kilka słów o sobie. Jeśli autor posiada bloga lub stronę internetową i chce je udostępnić prosimy o podanie adresu powyższych. Adres do kontaktu z nami: tosterpandory@gmail.com pod który należy również przesyłać teksty i publikacje.Naszym celem jest udostępnienie jak najszerszej publiczności Państwa dzieł bezpłatnie, nie będziemy żądali ani od Autorów ani od Czytelników żadnych opłat, czy to za umieszczanie czy pobieranie pozycji z naszej biblioteki. Jedyną rzeczą, jaka nas interesuje jest upowszechnianie na jak największa skalę nie odkrytych jeszcze słów – Waszych prac. REDAKCJA TOSTERA PANDORY - ADRES BIBLIOTEKI http://sites.google.com/site/tosterpandory/home Link znajduje się poniżej w dziale polecane strony
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka