W najnowszym rankingu European Railway Station Index 2025, opracowanym przez Consumer Choice Center, Wrocław Główny zajął 2. miejsce w klasyfikacji ogólnej. To historyczny debiut polskiego dworca w zestawieniu, w którym oceniono 50 najważniejszych stacji kolejowych Europy.
Co istotne, Wrocław zwyciężył również w kategorii dworców obsługujących poniżej 50 mln pasażerów rocznie. W tej grupie stacji okazał się bezkonkurencyjny, co dodatkowo podkreśla jego wysoką jakość w relacji do skali ruchu pasażerskiego.
Ranking uwzględnia m.in. dostępność biletów, punktualność, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, obecność bezpłatnego Wi-Fi, zakres połączeń krajowych i międzynarodowych oraz możliwość korzystania z usług ride-hailingowych.
Lider rankingu - Zürich Hauptbahnof
fot: Tony Badwy, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
Pierwsze miejsce w zestawieniu zdobył Zürich Hauptbahnof, największy węzeł kolejowy w Szwajcarii. To stacja, która od lat uchodzi za wzór integracji transportu i punktualności. Dzięki przejrzystej infrastrukturze oraz szerokiej ofercie usług pasażerowie korzystają tam z jednych z znajlepszych standardów w Europie.
Wrocław Główny - dworzec o europejskiej randze i wyjątkowej architekturze
fot: Jar.ciurus, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
Wrocław Główny, zdobywając drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej, potwierdził swoją rosnącą rolę na kolejowej mapie Europy. To największa stacja w Polsce pod względem wymiany pasażerskiej – w 2024 roku obsłużyła rekordowe 28,7 mln podróżnych, co czyni ją krajowym liderem.
Na sukces dworca złożyły się nie tylko inwestycje w infrastrukturę i rozwój siatki połączeń, lecz także jego unikatowa architektura. Neogotycki gmach z połowy XIX wieku, z charakterystycznymi wieżyczkami i halą peronową, po gruntownej renowacji stał się wizytówką miasta. Udało się w nim połączyć historyczne dziedzictwo z nowoczesną funkcjonalnością, dzięki czemu Wrocław Główny uchodzi dziś za jedną z najbardziej reprezentacyjnych stacji w Europie.
Pozostali gracze w czołówce
Za Wrocławiem uplasował się kolejny szwajcarski obiekt - Bern Hauptbahnhof. Dworzec ten wyróżnia się wysoką przepustowością oraz wygodą podróży, jednak tym razem musiały ustąpić miejsca polskiemu debiutantowi.
W pierwszej dziesiątce znalazły się także tak uznane stacje jak London Paddington, czy Berlin Hbf. Ich obecność w rankingu dowodzi, że Wrocław uplasował się w gronie najbardziej prestiżowych stacji kolejowych na Starym Kontynencie.
Tabela: 10 najlepszych dworców kolejowych w Europie pod względem wygody pasażerów
#1 |
SZWAJCARIA |
Zürich |
Zürich Hbf |
#2
|
POLSKA |
Wrocław |
Wrocław Główny |
#3 |
SZWAJCARIA |
Bern |
Bern Hbf |
#4 |
NIEMCY |
Berlin |
Berlin Hbf |
#5 |
WIELKA BRYTANIA |
Londyn |
London Paddington |
#6 |
HOLANDIA |
Utrecht |
Utrecht Centraal |
#7 |
WIELKA BRYTANIA |
Londyn |
London Bridge |
#8 |
AUSTRIA |
Wiedeń |
Wien Hauptbahnhof |
#9 |
FRANCJA |
Paryż |
Gare Montparnasse |
#10 |
HOLANDIA |
Amsterdam |
Amsterdam Centraal |
źródło: EUROPEAN RAILWAY STATION INDEX 2025
Znaczenie wyróżnienia
Drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej oraz zwycięstwo w kategorii stacji obsługujących poniżej 50 mln pasażerów pokazują, że Wrocław Główny stał się nie tylko krajowym, ale i europejskim liderem jakości usług kolejowych.
To dworzec, który udowadnia, że można pogodzić tradycję z nowoczesnością: historyczna architektura idzie tu w parze z najwyższym standardem obsługi. Fakt, że znalazł się przed tak uznanymi ośrodkami jak Berno czy Utrecht, świadczy o tym, że Polska nie tylko dogania, ale wręcz wyprzedza część Europy w rozwoju infrastruktury kolejowej.
Wrocław Główny nie jest już tylko wizytówką regionu – stał się symbolem europejskiego poziomu polskiej kolei i dowodem na to, że krajowe dworce mogą aspirować do roli najlepszych na świecie.
Autor autorskiego podcastu Wrocławski Skrót Tygodnia, w którym podsumowuje najważniejsze wydarzenia we Wrocławiu. Tu publikuję komentarze, analizy i opinie - zarówno w kwestiach lokalnych, jak i szerszych tematach społeczno-politycznych.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo