- Karol Nawrocki to bardzo nietypowy kandydat Prawa i Sprawiedliwości – wciąż niesprawdzony, otoczony licznymi niewyjaśnionymi historiami. Wokół jego postaci unosi się poczucie niedopowiedzenia, jakby nie wszystko było jeszcze o nim wiadomo. To sprawia, że część wyborców waha się, czy oddać na niego głos - mówi Łukasz Pawłowski, szef Ogólnopolskiej Grupy Badawczej.
- Z perspektywy medialnej zaszły ogromne zmiany. Jeszcze niedawno to kanały na YouTubie zabiegały o możliwość transmitowania treści z telewizji. Dziś to telewizje rywalizują o prawa do pokazywania tego, co dzieje się na YouTubie. Te przesunięcia są wyraźne. Jeszcze przed tą kampanią, obserwując sytuację w Stanach Zjednoczonych, mówiliśmy, że to YouTuberzy i tiktokerzy wygrywają z tradycyjnymi mediami, które straciły znaczną część widowni - podkreśla Pawłowski.
- Rola osób pracujących w tradycyjnych mediach wyraźnie osłabła, ponieważ funkcję dziennikarzy coraz częściej przejmują inni uczestnicy życia publicznego. Dziś niemal każdy, kto ma konto na Twitterze, Facebooku czy innej platformie społecznościowej, może realnie wpływać na kształtowanie opinii i odbiór rzeczywistości - ocenia Igor Janke.
- To, co ujawniła ta kampania, jest niezwykle interesujące. Jeden z kandydatów, będący jednocześnie dziennikarzem, próbował łączyć obie role. Potem to kandydat numer 3 stał się prawdziwym gospodarzem najważniejszego politycznego show – jego program przyciągnął rekordową widownię. To prawdziwa medialna rewolucja - uważa Janke.
- Rola dziennikarzy jest dziś ściśle związana z pozycją mediów, w których pracują – a ta z kolei słabnie, ponieważ mamy ogromny wybór źródeł informacji. To zjawisko sprzyja depolaryzacji: przy tak wielu kanałach dotarcia łatwiej przebić się kandydatom spoza głównego nurtu – tym z trzeciego, czwartego czy piątego miejsca. Wszystkie te zmiany wzajemnie na siebie oddziałują i sprawiają, że nie da się już prowadzić polityki w starym stylu – od konferencji do konferencji, od wywiadu do wywiadu. Obraz kampanii znacząco się zmienił, a wielu polityków zdaje się wciąż nie odnajdywać w tej nowej rzeczywistości - twierdzi Łukasz Pawłowski.
Całość rozmowy na YouTube:
Inne tematy w dziale Polityka