Warsztaty Analiz Socjologicznych Warsztaty Analiz Socjologicznych
30
BLOG

Warsztaty Analiz Socjologicznych zapraszają:"Rewolucja informacy

Warsztaty Analiz Socjologicznych Warsztaty Analiz Socjologicznych Polityka Obserwuj notkę 0

Konferencja naukowa “Rewolucja informacyjna - wizje społeczeństwa i mediów”

11 kwietnia w Sali Balowej Pałacu Kazimierzowskiego,

przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28

i

12 kwietnia w sali konferencyjnej budynku College of Liberal Arts and Sciences

przy ul. Dobrej 72


Program konferencji organizowanej przez Klub Debat


11 kwietnia 2008 (piątek)
czas: 11.00 – 15.00
miejsce: Pałac Kazimierzowski, Sala Balowa, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

1. Prezentacja pierwsza (11.00 – 11.45)
Twórcy, użytkownicy, konsumenci i piraci - kto jest kim w czasach Web
2.0? - Jarosław Lipszyc

 

Rozwój mediów elektronicznych umożliwił każdemu z nas natychmiastową
i bezproblemową publikację dowolnych informacji bez ograniczeń związanych
z fizycznością medium. W miarę, jak znikają bariery techniczne w komunikacji
międzyludzkiej mnożą się bariery prawne, mające na celu ochronę "analogowego"
układu sił i interesów. W ten sposób doprowadziliśmy do sytuacji, w której dystans
pomiędzy istniejącym prawem a rzeczywistością społeczną staje się zagrożeniem dla
podstawowych wartości i praw, szczególnie w zakresie wolności słowa. W czasach
Web 2.0 wszyscy jesteśmy - w zależności od kontekstu - twórcami, konsumentem, użytkownikami i piratami. W wojnie o kształt społeczeństwa informacyjnego słowa te określają linie frontów. Zwycięstwo będzie należeć do tego, kto wygra bitwę o definicje.

2. Prezentacja druga (11:45 – 12.30)
Wirtualny bazar. Wybrane kulturowe, społeczne i ekonomiczne aspekty
handlu detalicznego w polskim Internecie - dr Bartłomiej Walczak:


Stawiam przed sobą przede wszystkim cel eksploracyjny. Na podstawie
dostępnych danych chciałbym przeanalizować związki pomiędzy innowacjami
technologicznymi, procesami wymiany i umiejscowieniem aktorów
zaangażowanych w wymianę w strukturze społecznej. W drugiej części
referatu skoncentruję się na relacji sprzedawca – konsument w sieci, a w
szczególności roli informacji jako symbolicznego dobra w procesach
wymiany oraz procesom budowania wirtualnego „statusu". Wreszcie po
trzecie chciałbym omówić – moim zdaniem pozorną – wyjątkowość polskiego
handlu elektronicznego w segmencie B2C w porównaniu z innymi krajami i
poszukać odpowiedzi na pytanie, na ile można traktować e-commerce jako
znak zmiany kulturowej.


3. Prezentacja trzecia (13.00-13.45)
"Cyfrowe nierówności: teorie, badania, pytania." – Paweł Mazurek:


W referacie postaram się przybliżyć słuchaczom kwestię; tzw. cyfrowych
nierówności. Omówię; kilka różnych modeli teoretycznych, dotyczących digital
divide i e-Inclusion, starając się; pokazać;, jak – od lat 90'tych do dziś – zmieniało
się; podejście do problemu nierównego korzystania z Internetu. Następnie
przedstawię wyniki badań empirycznych (ilościowych i jakościowych, w tym także
autorskich) opisujących sytuację w Polsce. Omówienie kwestii teoretycznych i
empirycznych posłuży mi za punkt wyjścia do postawienia pytania o to, jak badać
cyfrowe nierówności, by przyczyniż się do ich rzeczywistego niwelowania?


4. Prezentacja czwarta (13.50-14.35)

Rewolucja konstruowanych (wirtualnych) tożsamości albo o tym, co się stało
z naszą klasą, jak już spotkała się w Internecie – dr hab. Adam Skibiński:


Internet w wersji Web 2.0 pozwala swoim użytkownikom konstruować różne
tożsamości, wizerunki wirtualnej obecności, awatary irole. Obecność naszych
wirtualnych tożsamości w Internecie oscyluje pomiędzy „Matriksem" a grą RPG.
Portale społecznościowe spełniają tutaj szczególną funkcję, gdyż dają rozbudowane
narzędzia do kreowania tych tożsamości. Portal nasza-klasa.pl stworzył po raz
pierwszy na taką skalę w Polsce możliwość ujawniania swojej realnej tożsamości
(tożsamości z reala), co zrodziło szczególna kategorię problemów: jak wirtualnie
wykreować swoją niewirtualną tożsamość? Psychologiczne konsekwencje
odpowiedzi na to pytanie pokazują, w jak szczególny sposób zarządzanie swoim
wizerunkiem w Internecie łączy się z naszymi własnymi wyobrażeniami siebie-woczach-Innego. Konsekwencje te pokazują też nową jakość w eksperymentowaniu ze swoim wizerunkiem /prezentowaną tożsamością/ w wirtualnej przestrzeni społecznej. Niektóre z tych konsekwencji zostaną tu pokazane.


12 kwietnia 2008 (sobota)
czas: 11.00 – 16.00
miejsce: Budynek Kolegium Artes Liberales, ul. Dobra 72


1. Panel dyskusyjny. (11.00 – 13.00)
Społeczeństwo: Gdzie są Polacy na internetowej mapie społeczeństwa?
Moderator: Michał Piotr Pręgowski
Uczestnicy:
 Prof. dr hab. Stanisław Juszczyk
 Prof. dr hab. Kazimierz Krzysztofek
 Prof. dr hab. Lech Zacher
 Piotr Waglowski


2. PRZERWA (13.00 – 13.30)
(Wystąpienie prezesa Klubu Debat UW.)


3. Panel dyskusyjny. (13.30 – 16.00)
Media: Czy papierowa gazeta przeszła właśnie do lamusa?
Moderator: dr Marek Troszyński
Uczestnicy:
 Tomasz Ganicz
 Paulina Górska
 Marcin Hołota
 Paweł Nowacki
 Aleksander Winciorek
 Andrzej Skworz

Warsztaty Analiz Socjologicznych

są partnerem konferencji i serdecznie zapraszją 

Warsztaty Analiz Socjologicznych to nowoczesna instytucja oparta na wzajemnym zaufaniu. Unikamy zaszufladkowania organizacyjnego. Świadomi wyzwań, przed którymi stoją młodzi Polacy mający ambicję wpływać na rzeczywistość społeczną w kraju, nie zaś tylko być jej biernymi uczestnikami, stawiamy na ciągłe doskonalenie naszego Warsztatu. Kontakt: warsztaty@warsztaty.org warsztaty.org Promote Your Page Too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka