Wnioski z panelu prowadzonego przez Jacka Madeję i Krzysztofa Nędzyńskiego w ramach Tertionu 2008
Spała, 23.05.2008
Polscy przedsiębiorcy – zarówno mali, jak i duzi – natrafiają na następujące bariery rozwoju swoich firm:
1. Bariera pomysłu
Aby rozpocząć działalność gospodarczą, trzeba mieć pomysł na swój biznes. Sama idea jednak nie wystarcza: trzeba ją skonfrontować z rzeczywistością i ocenić szansę jej realizacji w rozmowach z ludźmi z branży lub innymi doradcami. W tym momencie pojawia się niebezpieczeństwo kradzieży naszego pomysłu, który może zostać przejęty przez ludzi lub przedsiębiorstwa z większym potencjałem działania.
2. Bariera kapitałowa
Jeżeli pomysł zostanie dokładnie przemyślany i krytycznie oceniony przez innych, trzeba pozyskać środki na jego realizację. Wsparcie kapitałowe można uzyskać w następujących źródłach:
- Fundusze Unii Europejskiej
- Inkubator przedsiębiorczości (pomoc infrastrukturalna, prawna, księgowa)
- Inwestor prywatny
- Kredyt
- Aniołowie biznesu (Biznesmeni, którzy osiągnęli sukces i przeznaczają określoną kwotę swojego majątku na wsparcie młodych, innowacyjnych przedsiębiorców. W Polsce do aniołów biznesu zalicza się m.in. Leszka Czarneckiego, Macieja Dudę, Michała Sołowowa).
3. Bariera urzędniczo-biurokratyczna
Demonizowana przez media i część polityków długotrwała procedura rejestracji działalności gospodarczej w praktyce nie jest bardzo uciążliwa. Przy dobrej organizacji czasu, wykorzystaniu internetu do złożenia części wniosków i umówienia się z urzędnikami na konkretną godzinę, działalność gospodarczą można zarejestrować w kilka godzin (wizyta w urzędzie gminy, ZUS-ie, urzędzie statystycznym i urzędzie skarbowym).
Dużo większe bariery pojawiają się w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, gdy przedsiębiorca narażony jest na częste kontrole, sprzeczne decyzje i interpretacje urzędnicze, opieszałość pracy administracji.
Narzekania na urzędników nie zawsze są jednak zasadne: istnieją urzędy, które pracują sprawnie i w poczuciu służby na rzecz obywateli. Poza spektakularnymi przykładami znanymi z prasy, to nie decyzje urzędnicze są najczęstszymi powodami bankructw przedsiębiorstw.
4. Bariera postępowania gospodarczego
Dużo groźniejszą barierą są trudności w egzekucji należności od nieuczciwych klientów lub kontrahentów. Egzekucje komornicze są często nieskuteczne, nawet w wypadku gdy firmy zalegające z płatnościami byłyby w stanie zapłacić należne sumy. Prywatne firmy windykacyjne pozwalają na odzyskanie tylko części należności; nie wszyscy przedsiębiorcy godzą się z metodami ich działania.
5. Bariera koncesyjna
Na część rodzajów działalności gospodarczej wymagane są koncesje i zezwolenia, które wydawane są po uprzednich kontrolach przedsiębiorstw o nie występujących. Część tych koncesji i zezwoleń jest konieczna, część można by znieść. Pewnym uproszczeniem byłoby poprzestanie na wymogu wpisu do rejestru działalności regulowanej i prowadzeniu wyrywkowych kontroli po rozpoczęciu działalności przez firmę. W przypadku niespełnienia przez podmiot wymaganych warunków, odbierana byłaby koncesja na prowadzenie regulowanej działalności.
6. Bariera obciążeń fiskalnych
Zbyt wysokie podatki to powód do stałych narzekań przedsiębiorców i zwykłych obywateli. Dochody budżetowe pochodzą przede wszystkim z podatku VAT i akcyzy, a w znacznie mniejszym stopniu z podatków od osób fizycznych i prawnych. Dlatego należałoby przemyśleć radykalną reformę systemu podatkowego, w wyniku której wyeliminowany zostałby podatek dochodowy kosztem wyższego podatku konsumpcyjnego lub podatku katastralnego.
Wszystkie wymienione sześć barier spaja jeszcze jedna bariera: bariera braku dostępu do informacji. Przedsiębiorcy krajowi, a zwłaszcza zagraniczni, mają trudności z uzyskaniem wiarygodnych i pełnych informacji na temat zasad prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej. Dlatego niezbędne są nie tylko zmiany systemowe, ale również tworzenie skoordynowanej polityki informacyjnej skierowanej do przedsiębiorców i osób zastanawiających się nad rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej.
Protokół:
Paweł Adam Piotrowicz
Warsztaty Analiz Socjologicznych to nowoczesna instytucja oparta na wzajemnym zaufaniu. Unikamy zaszufladkowania organizacyjnego. Świadomi wyzwań, przed którymi stoją młodzi Polacy mający ambicję wpływać na rzeczywistość społeczną w kraju, nie zaś tylko być jej biernymi uczestnikami, stawiamy na ciągłe doskonalenie naszego Warsztatu.
Kontakt: warsztaty@warsztaty.org
warsztaty.org
Promote Your Page Too
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka