Cesarz Jiajing wybiera się Wielkim Kanałem na przegląd prowincji
Cesarz Jiajing wybiera się Wielkim Kanałem na przegląd prowincji
wen fang si bao wen fang si bao
484
BLOG

Dynastie Epoki Brązu - sukcesja

wen fang si bao wen fang si bao Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

 

 

Za panowania Wielkiego Yu (Da Yu,大禹,ok. 2205 – 2147 r. p.n.e.)nastąpiła zmiana w sposobie przekazywania władzy z elekcyjnej na dynastyczną. Poprzedni panujący wybierali swoich następców z pośród najlepszych i najmądrzejszych, którzy swoimi czynami już zdążyli się przysłużyć swojej ojczyźnie. Otoczenie Yu nie zaakceptowało wskazanego przez niego sukcesora. Dlatego niedługo po śmierci króla, jego utalentowany i energiczny syn Qi Kai, zyskując przychylność wodzów związku plemiennego, usunął z tronu wyznaczonego przez ojca następcę Boyi, i sam przejął władzę nad wszystkimi wspólnotami. Przeprowadzony manewr dał praktycznie początek pierwszej chińskiej dziedzicznej dynastii Xia (ok. 2205 – 1766 r. p.n.e.).

Cała ziemia kraju i wszyscy ludzie ją zamieszkujący byli własnością cesarza. Prawo do tak wielkiej własności należało w jakiś sposób uzasadnić i utrzymać. Najistotniejszym czynnikiem umożliwiającym objęcie tronu, było to, że pretendent rodził się jako syn poprzedniego władcy. Dopiero po jego śmierci mógł objąć rządy w państwie, a nie jak dawniej, jeszcze za życia poprzedniego władcy. Choć jeden raz się wyłamano z tej tradycji, w przypadku mandżurskiego cesarza Qianlong (ur. 1711 r., zm. 1799 r.), który przekazał władzę synowi Jiaqingowi w 1796 r.

Większość władców przed śmiercią nie miała nic do powiedzenia w sprawie wyboru następcy, chyba że sami wcześniej przysłużyli się przyspieszeniu zejście z tego świata pozostałych synów. W przyszłości jednak trochę ten przepis zmodyfikowano, a umierający cesarz mógł wskazać innego syna niż pierworodny, co nie zawsze miało szansę realizacji w praktyce. Imię wybrańca było ukrywane przed ludem do ostatniej chwili, a konający cesarz trzymał je zapisane pod swoim podgłówkiem. Jeśli główny eunuch był przekupiony przez klan konkubiny-matki innego syna, w momencie oddania ostatniego tchnienia przez cesarza, wyciągał bezcenny zwój, który albo ginął, albo zostawał podrobiony.

Syn obejmujący tron był zobowiązany do wdzięczności wobec ducha zmarłego rodzica, któremu budował ołtarze i w określonych sytuacjach składał ofiary jemu, dziadowi i wszystkim dalszym przodkom, a szczególnie założycielowi rodu.

Źródło: Legendy i pradzieje Kraju Środka – Tadeusz Żbikowski

Trzy dynastie epoki brązu 1

Notki powiązane

Kult Przodków i Mandat Nieba

Zobacz galerię zdjęć:

Cesarz Kangxi podczas uroczystej przejażdżki
Cesarz Kangxi podczas uroczystej przejażdżki Cesarz Qianlong podczas audiencji Cesarski tron w Zakazanym Mieście

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Kultura