fot.: www.revistamercado.do
fot.: www.revistamercado.do
dr Wincenty Kalemba dr Wincenty Kalemba
216
BLOG

Zastosowanie bioetanolu jako paliwa

dr Wincenty Kalemba dr Wincenty Kalemba Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 20
Obecnie nie kwestionuje się już, że światowe zasoby taniej ropy się skurczyły. Trwa walka o kontrolowanie obszarów bogatych w ropę naftową w różnej formie. Zużycie paliw wzrasta w tempie ok. 3% rocznie. Z tego względu duże nadzieje wzbudzają paliwa odnawialne na bazie biopaliw.

Zmienne i wysokie ceny ropy naftowej sprzyjają coraz szerszemu wprowadzaniu paliw alternatywnych w transporcie drogowym, w tym szerokiej ekspansji bioetanolu. Pojawiły się nowe technologie jego wytwarzania oraz testowane są nowe gatunki paliw z udziałem bioetanolu przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym jak i silników z zapłonem samoczynnym.

Bioetanol to odnawialne źródło energii i ma kilka nowych zastosowań, które czynią go obiecującą alternatywą dla tradycyjnych paliw. Jednym z najbardziej znaczących zastosowań bioetanolu jest wykorzystanie go jako paliwa w transporcie. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na czystsze paliwa, bioetanol stał się realną alternatywą dla benzyny i oleju napędowego. Jest wytwarzany w technologii pierwszej generacji i może być stosowany samodzielnie jako biopaliwo płynne lub jako biokomponent tradycyjnego paliwa. Wykorzystanie bioetanolu jako paliwa transportowego może prowadzić do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych i przyczynić się do czystszego środowiska. Bioetanol jest wytwarzany z roślin i jest uważany za paliwo ekologiczne.

Bioetanol ma również potencjał zastąpienia paliw kopalnych w różnych gałęziach przemysłu, w tym w przemyśle chemicznym, energetycznym, tekstylnym oraz budowlanym. Dzięki ciągłym badaniom i rozwojowi bioetanol może stać się kluczowym graczem w przejściu na bardziej zrównoważoną oraz odnawialną energię przyszłości.

Należy jednak przypomnieć, że bioetanol nie stanowi nowości. Już Henry Ford lansował swój Ford Model T na etanol i mieszanki z benzyną. Farmerzy sami regulowali sobie gaźniki jeżdżąc na różnych mieszankach benzyna – etanol. Także w lotnictwie używali go Amerykanie, Niemcy, Japończycy i my Polacy od samego niemal początku lotnictwa. Zainteresowanie użyciem paliw alternatywnych w lotnictwie odżyło na przełomie lat 90, głównie w USA, a następnie w Brazylii. Zastosowanie do silników Diesla mieszanek oleju napędowego z bioetanolem także nie jest nowością - prace nad takimi mieszankami prowadzone są co najmniej od kilkunastu lat i zaowocowały wprowadzeniem ich do kontrolowanej eksploatacji w kilku krajach. Mieszanek takich używa głownie komunikacja miejska, służby miejskie i poczta, jakkolwiek znane są przypadki stosowania w innych flotach przewoźników i przez prywatnych użytkowników w specjalnych strefach chronionych, parkach narodowych, w agregatach prądotwórczych etc.

Paliwo z bioetanolu ma wiele zalet, którą najważniejszą stanowi fakt, że pochodzi z łatwo dostępnej materii roślinnej, takiej jak kukurydza, trzcina cukrowa czy zboża. Ponadto wykorzystanie bioetanolu jako paliwa może również przyczynić się do zwiększenia samowystarczalności krajów poprzez promowanie działalności rolniczej i przemysłowej. W rezultacie paliwo bioetanolowe może odegrać znaczącą rolę w zmniejszaniu naszej zależności od paliw kopalnych i promowaniu zrównoważonego rozwoju.

Pomimo wielu zalet bioetanol ma również kilka wad. Jednym z głównych problemów związanych ze stosowaniem bioetanolu jest potencjalny wpływ na ceny żywności. Wykorzystanie upraw takich jak zboża, kukurydza i trzcina cukrowa do produkcji bioetanolu może prowadzić do wyższych cen produktów żywnościowych wytwarzanych z tych upraw.

Pomimo wad, trwają prace nad rozwojem technologii bioetanolu, które są obiecujące na przyszłość. Biopaliwa drugiej generacji, które są wytwarzane z upraw niespożywczych, takich jak odpady rolnicze oraz leśne, mogą potencjalnie rozwiązać niektóre problemy związane z produkcją bioetanolu. Dodatkowo prowadzone są inwestycje w procesy rafineryjne i infrastrukturę rafineryjną w celu zwiększenia dostępności oraz przystępności paliwa bioetanolowego. W miarę kontynuowania prac badawczo-rozwojowych bioetanol może stać się bardziej opłacalną i zrównoważoną alternatywą dla tradycyjnych paliw kopalnych.

za: dr inż. Zbigniew T. Pagowski „Nowe zastosowanie etanolu w transporcie drogowym i lotniczym.”

Jestem energiczny, ekstrawertyczny, ufny swoim możliwościom, zawsze dążący do osiągnięcia konkretnego celu.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie