wzmianka wzmianka
497
BLOG

Stare i młode instalacje PV

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

image opublikowała w dniu 2 października 2020 r. artykuł dotyczący wyników nowej instalacji fotowoltaicznej zlokalizowanej w Krakowie:  

Uzysk energii z instalacji PV w III kwartale 2020. Dane prosto od prosumenta 

Przeczytałam ten artykuł z tygodniowym opóźnieniem, ale w trakcie zapoznawania się z jego treścią, doszłam do wniosku, że ja, amatorka ucząca się od podstaw, potrafiłam adoptować jako swoją instalację Sanktuarium w Jaworznie by uczyć się czegoś nowego w swoim długim życiu. Zainteresowanych odsyłam do źródła, bo nie ma sensu przywoływać tutaj tego co tam napisano. 

Przytoczę natomiast dane z "mojego laboratorium"  w podobny sposób do tego, co zawarto w artykule. 

Elektrownia Sanktuarium w Jaworznie - dane podstawowe

Wszystkie grafiki pochodzą ze stron dokumentujących pracę Elektrowni Sanktuarium w Jaworznie. 

Historia od czerwca 2011 do 12 października 2020 

image

Z tego obrazu widzimy, że w cyklach rocznych wydajność paneli nie różni się zbyt istotnie. Najwięcej energii uzyskano w roku 2019. Było to 74,4 MWh / 1037 godzin w ciągu roku. Produkcja tegoroczna goni tę wielkość, ale chyba jej nie przegoni. 

image

image

Pod wyżej podanymi grafikami w źródle są zamieszczone tabele z ilością energii wyprodukowanej w miesiącach oraz liczbą godzin pełnego obciążenia mocy instalacji w miesiącach. 

Dane miesięczne z roku 2020

image

Elektrownia ta ma w swoim zestawie panele na fasadzie, dlatego w miesiącach zimowych uzyskuje większy odsetek energii od innych instalacji. 

Dzienna produkcja energii we wrześniu 2020 roku

image

Wnioski z porównań danych 

Przy czytaniu artykułu stymulującego moją dzisiejszą aktywność na blogu, zwróciłam od razu uwagę na dane z kwietnia 2020 roku. Te dane z 30-dniowego miesiąca są rekordowe w odniesieniu do całej historii elektrowni Sanktuarium. Pisałam o tym w specjalnej notce pt. Energia słoneczna w kwietniu 2020 roku  w dniu 27 kwietnia. Już wtedy sądziłam, że w miesiącu tym padnie historyczny rekord i tak też się stało, o czym napisałam w komentarzu z dnia 1 maja 2020 o 7:40. 

Wydajność instalacji w Sanktuarium w trzecim kwartale:

VII - 9,37 MWh, VIII - 9,22 MWh,  IX - 7,06 MWh.

Razem trzeci kwartał 2020 - 25,65 MWh (357 godzin).

Od początku roku - 67 MWh (934 godz.) 

Od początku działania (VI 2011) 660 MWh (9 208  godz.) 

Największe wydajności energii uzyskiwane w Jaworznie przekraczają 450 kWh na dobę. Największa i najmniejsza wydajność we wrześniu br. mają się jak 407 : 28 [kWh/dzień] (16 : 1)  

Nowinki fotowoltaiczne 

W województwie opolskim buduje się jedno megawatową elektrownię fotowoltaiczną na trakerach. Zapoznawałam się już z pracą takich instalacji przydomowych zlokalizowanych w Polsce. Nowością jest dla mnie budowa elektrowni jedynkowych, tu 1 MW. Już działają Jedynki stacjonarne, teraz przybędzie ta wydajniejsza, nadążająca za słońcem. Być może energetycy zauważyli wreszcie, że wydajności takich instalacji można ze sobą porównywać bez użycia kalkulatora. Jedynki są już na antypodach - w Ustroniu Morskim i w Lesku. 

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka