Początki wydobycia ropy w amerykańskim Ohio, r. 1885. Fot. ODNR, public domin.
Początki wydobycia ropy w amerykańskim Ohio, r. 1885. Fot. ODNR, public domin.
wzmianka wzmianka
350
BLOG

Zasoby gazu w polskich łupkach na tle wydobycia gazu w Ohio

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Pod ostatnią notką pojawił się (wyjątkowo) komentarz. Dzisiaj doszłam do wniosku, że pytanie oraz odpowiedź trzeba podać do szerszej wiadomości oraz dodatkowo objaśnić słownie i graficznie dlaczego pewne rzeczy przypominam. Ogarnęło mnie zdumienie, bo szukając dodatkowych danych w wyszukiwarce z hasłem "ohio wydobycie gazu" ukazała mi się głównie moja grafika. Czy tą sprawą w Polsce zajmuję się tylko ja? Być może Google stara się schlebiać autorom. Nie ze mną takie numery! Proszę Czytelników o sprawdzenie u siebie tych haseł i napisanie komentarza na ten temat. Oto wczorajsza wymiana myśli:

Pytanie: dworu cesarskiego 11.06.2017 14:57

Szanowna autorka przedstawia wniosek : "Jednym z warunków pozytywnych wyników poszukiwań w łupkach jest obecność złóż konwencjonalnych (migracyjnych) oraz w samych łupkach udostępnionych odwiertami wertykalnymi."
Czyżby nasi specjaliści od szacowania zasobów o tym wniosku nie pamiętali ? ,ze aż autorka musi go przypominać ?   

Odpowiedź: wzmianka 11.06.2017 15:41
Oczywiście, że trzeba przypominać, bo ciągle snuje się dziwne opowieści o zasobach w łupkach podanych w marcu 2012 r. przez PIG-PIB. Proszę przeczytać starszy artykuł: http://szczesniak.pl/2873 oraz komentarze pod nim. Tu przytoczę fragment, który dotyczy tego o co Pan pyta:
Cytat: Koszt pozyskania gazu loco głowica
Cena gazu w otworze potwierdzającym CSW prognozowane, przy znanym z prasy koszcie otworu ze szczelinowaniem w wysokości 50 mln zł (bez elementów infrastruktury naziemnej kopalni, rurociągów, kosztów dystrybucji, podatków itp.), wynosi:
W wariancie maksymalnym – 1,77 zł
W wariancie prawdopodobnym – 4,42 zł
Ile powinien kosztować otwór, aby gaz na głowicy kosztował 1 zł? Odpowiedź jest prosta – 28,2 mln zł w wariancie maksymalnym i 11,3 mln zł w wariancie prawdopodobnym. Wykonawcy powinni się wypowiedzieć, czy można wykonać 4-kilometrowy otwór tak tanio. (koniec cytatu)
Warunek, który przypominam jest "ich". Ja tylko przypominam.
Dziękuję za komentarz. Proszę wynajdywać błędy w moim rozumowaniu i pisać, pisać komentarze, za które z góry dziękuję.   


Sprawę liczenia zasobów nieopłacalnych wałkuję od roku 2012. W pierwszym czytaniu raportu wyłapałam trick geologów użyty wobec polityków. Minęła pięciolatka, a na tej niwie nic się nie zmienia. Osoby przypadkowe ciągle powołują się na fałszywie ocenione zasoby z raportu.

Kolejny raz przedstawię swój sposób wnioskowania o zasobach i wydobyciu gazu. Porównam dwa wykresy:

1. wykres opracowany przez geologów amerykańskich, na który polscy geolodzy wrysowali wydajności odwiertów gazowych - minimalne, prawdopodobne i maksymalne

2. wykres danych o wydobyciu gazu z odwiertów horyzontalnych w 2016 w stanie Ohio (w moim wykonaniu) z linią prawdopodobnych wydajności średnich z otworów łupkowych w Polsce (2012).

image

image

Uwaga: Rysunek drugi wymieniony 12.06.17 g. 22:42 po dodaniu średniej arytmetycznej wydobycia z 2016 r. Jest ona zbliżona do maksymalnej (nieprawdopodobnej) średniej z Raportu PIG-PIB,  2012.


Rysunek pierwszy przedstawia dane w jednostkach 1000 razy większych od tego co jest na dolnym rysunku. Do obu rysunków dodałam po prawej stronie skalę w milionach m3. Osoby, dla których jednostki objętości stosowane w USA są obce, czytając moje obrazki poczują komfort.

Pierwszy rysunek przedstawia przewidywanie rozkładu statystycznego wydobycia gazu z odwiertów wykonanych w łupkach na złożach amerykańskich. Polacy nie określili jakich statystyk się spodziewają - wrysowali czerwonymi liniami średnie na liniach 0,04 BCF, 0,4 BCF i 1 BCF. Nawet Bucefał by tego nie pojął.

Przypuszczam, że przewidywania najoptymistyczniejsze dotyczą poziomu Utica.  W 2016 roku około 30% otworów wydobywało więcej niż 28,3 mln m3 gazu, na pierwszym rysunku przypuszcza się, że 30% wykaże trzy razy większą wydajność od produkcji z pierwszego roku. Uważam, że jest to możliwe i mam nadzieję, że spotkam funkcję prognozowania SCW na podstawie wielkości wydobycia w pierwszym roku produkcji.


Mam nadzieję, że Pan z dworu cesarskiego, a może i sam Cesarz będą zadowoleni z mojej dzisiejszej notki.



wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka