wzmianka wzmianka
2971
BLOG

Jesienny wiatr, fotowoltaika i polityka

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 26

Generacja energii wiatrowej w październiku 2018 roku

image

W październiku 2018 r. z wiatraków uzyskano łącznie 1,43 TWh energii elektrycznej rejestrowanej przez PSE. W poprzednim roku październik był łaskawszy dla farmerów wiatrowych. Przed rokiem uzyskano 1,76 TWh energii, czyli o 23% więcej niż w tym roku, przy 12% wzroście mocy znamionowej wiatraków.  Ten rok był bardzo łaskawy dla farmerów słonecznych, to oni uzyskali na swoich instalacjach nowe rekordy. Największa instalacja PV opisywana przeze mnie uzyskała w październiku 2018 r. wydajność energii równoważną 83,5 godzin pełnego wykorzystania mocy znamionowej. Jest to wynik o 41,7% lepszy od uzysku energii w październiku 2017 roku (58,9 godz.). Obserwujemy tu krzyżowanie się interesów farmerów specjalistycznych. Mogłam na podstawie obserwacji nielicznych instalacji fotowoltaicznych oraz danych o generacji energii z wiatraków przechodzącej przez sieci elektroenergetyczne podległe PSE pokazać wniosek, że:  

Energia słoneczna uzupełnia niedobory letnie energii wiatrowej

Notka ta w połączeniu ze swoją poprzedniczką zatytułowaną: W nawiazaniu do pewnego rekordu stanowią dowód mojego myślenia o sprawach ważnych. Wcześniej dzieliłam się myślami o podstawach poszukiwań gazu ziemnego w polskich łupkach oraz zapoznawałam się z danymi eksploatacyjnymi złóż gazu w Holandii.

W pierwszym przypadku wyszło na moje i zgodnie z dewizą mojego rówieśnika śp. Edwarda Stachury, mogłabym sądzić, że to jest zawsze lepiej, choćby było najgorzej. Tak nie myślę. 

W drugim przypadku mogłam potwierdzić użyteczność opracowanych kilkadziesiąt lat temu symulacji eksploatacji złóż występujących na różnych głębokościach. Dane z publikacji okazały się bardzo zbieżne z danymi rzeczywistymi udostępnionymi przez operatora złóż holenderskich. Wszystko to przedstawiłam w kilku notkach. 

Zauważone w czerwcu uzupełnianie dostaw energii z fotowoltaiki w okresach słabej podaży energii z wiatraków, zostało po czterech miesiącach potwierdzone przez ministra energii, o czym dowiedziałam się z notki Administratora działu Gospodarka, temat Energetyka: https://www.salon24.pl/u/energetyka/903693,rzad-stawia-na-fotowoltaike-to-uchroni-nas-przed-blackoutem  

"Polskie Sieci Energetyczne wykonały badania, z których wynika, że w czasie największego zapotrzebowania na prąd i wysokich temperatur z wiatraków uzyskuje się mniej energii. Tchórzewski wskazał, że fotowoltaika może zastąpić energię wiatrową. - Potrzeba nam źródeł OZE broniąc się przed blackoutem - przypomniał minister.

Ryzyko blackoutu jest wysokie, dlatego rząd zamierza uzyskać więcej energii z odnawialnych źródeł - mowa o 2 gigawatach. Farmy fotowoltaiczne mają zostać wybudowane z takim potencjałem do końca 2020 roku. Obecnie zainstalowany potencjał fotowoltaiki wynosi 0,4 GW." 

Korespondencja z PSE nt. opracowania wymienionego przez ministra 

Korzystanie z danych PSE wymagało od mnie w pewnych przypadkach korespondowania z bardzo uprzejmymi pracownikami PSE. Pozyskana z notki Administratora S24 wiedza o wykonaniu badań w PSE potwierdzających moje spostrzeżenie o letnim partnerstwie wiatru ze słońcem, skłoniła mnie do zapytania o link do opracowania, na które powołał się minister resortu. Uzyskałam odpowiedź, że w tej sprawie powinnam się zwrócić do Departamentu Komunikacji PSE. List skierowany na podany adres został odrzucony przez serwer PSE. Jego kopia skierowana do rzecznika prasowego nie wróciła do mnie.

Oto fragmenty z mojego listu: 

Interesuje mnie opracowanie tekstowe i graficzne wyników badań przeprowadzonych przez PSE dostępne w sieci.   

Na swoim blogu zajęłam się wcześniej zestawieniem podaży energii z wiatraków oraz z fotowoltaiki w otoczeniu jednego z rekordów zapotrzebowania mocy z początku czerwca 2018 roku, o czym dowiedziałam się z komunikatu na Waszym portalu.

Mam nadzieję, że sposób opracowania tego tematu przeze mnie jest właściwy, o czym będę mogła się przekonać, gdy zapoznam się z fachowym opracowaniem. 

Korespondencję wysłałam 24 października i czekam na odpowiedź oraz link do opracowania, na podstawie którego podejście do fotowoltaiki ma się zmienić nagle i drastycznie - do 2020 roku ma nastąpić 5-krotny wzrost mocy znamionowych.  


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka