wzmianka wzmianka
219
BLOG

Nadbudowa rządzi bazą

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

Budowy wirtualnego magazynu energii ciąg dalszy 

Obiecałam  w poprzedniej notce  jednemu z komentatorów pokazać wyspy energii wyłaniające się ponad sztucznie wyznaczony poziom godzinowej generacji energii wiatrowej wynoszący 2000 MWh/MW. Wykorzystuję tę obietnicę do powtórzenia tego o czym pisałam tam. Tylko przez częste powtarzanie możemy dojść do perfekcji. Powtarzam zatem: 

Generacja energii wiatrowej wg danych PSE w pierwszym kwartale 2019 r. wyynosiła 4877 GWh 

  • (1) Zbiór rzeczywisty godzinowych mocy/energii waha się od 160 do 5222 MW/MWh 
  • (2) Podzbiór wygenerowanej energii  do poziomu mocy 2000 MW, wynosi 3346 GWh
  • (3+) Podzbiór energii z mocy od 2000 do 5222 MW wynosi 1531 GWh
  • (3-) Ujemny podzbiór deficytów mocy od 160 do 2000 MW wynosi -972 GWh

image

Łatwo zauważyć, że pierwszy i trzeci wykres mają skalę pionową podobną, natomiast środkowy jest wykonany w dużym przewyższeniu, na którym widać bardzo dokładnie PNIE energetyczne oraz prześwity między nimi. Przedstawiłam w tej samej formie dane dotyczące generacji energii wiatrowej w 2018 w notce O bredzeniu i zapominaniu , w której są linki do wcześniejszych notek dotyczących tych samych zagadnień. Dane o generacji energii z wiatru w ciągu całego roku 2018 wykazują bardzo duże zróżnicowanie prawdopodobieństw ilości dostarczanej energii w czasie 8760 godzin. Inaczej przedstawia się ten sam graficzny obraz dla pierwszego kwartału 2019 r. image

Pierwsze trzy miesiące 2019 r. w uporządkowanym szeregu od najmniejszej do największej wartości trzymają się blisko przekątnej kwadratu. Oznacza to, że są to miesiące sprawiające mniej trudności operatorom sieci elektroenergetycznych. Na wykresie łatwo znajdziemy zbiór główny (1) oraz podzbiory (2), (3+) oraz zewnętrzny zbiór ujemny (3-). Wystarczy do tego trochę wyobraźni.

Dalszy rozwój energetyki wiatrowej odbywa się na polu walki o wykorzystanie wiatrów o małej mocy, które mają największe prawdopodobieństwo występowania. Podniesienie początku krzywej w obszar podzbioru zewnętrznego (3-) do wartości 500 MW i więcej wymaga wprowadzania do eksploatacji udoskonalonych turbin. O jednej z nich pisałam wcześniej - link. Poszukiwałam także podobieństw rzeczywistej generacji energii wiatrowej z charakterystyką tej turbiny - link. Ciągle szukam nowych sposobów graficznego pokazania najważniejszych danych dotyczących rzeczy skomplikowanych. Lubię szczególnie te kwadratowe obrazki tworzone z uporządkowanych danych rosnąco lub malejąco. Mam nadzieję, że uda mi się i w tej dziedzinie postąpić w nauce, by się w niej jeszcze bardziej utwierdzić. Zanim to nastąpi dodaję żaglówki energetyczne z dwunastu miesięcy 2018 roku, bo one także powinny do nas przemawiać cyfrowo. Wykonałam je przecież

w celu ułatwienia rozważań dotyczących oceny ilości energii wymagającej magazynowania, by użyć ją w okresach bezwietrznych. 

image

Zapóźniona energetycznie Polska dostarcza nam świeżutkich materiałów do budowy wirtualnych modeli magazynów energii z uwzględnieniem konstytucyjnego wymogu zrównoważonego rozwoju. Korzystajmy z nich, bo niebawem wszystko się zmieni i będzie u nas tak jak wszędzie. W 2020 roku ma być gotowy magazyn energii współpracujący z jedną z farm wiatrowych Energi. 


Mój blog ma charakter relacji z procesu samokształcenia prowadzonego przez osobę przeterminowaną. Można czytać moje starsze notki, aby na podstawie mojego doświadczenia i relacji zrobić własny przepis na samouczenie. Niezależnie od wieku powinniśmy ciągle postępować w rozwoju, i to w zrównoważonym rozwoju. Pewne postulaty w tej sprawie zawiera zbyt długa notka bez grafiki o tytule Zrównoważenie rozwoju energetyki , którą także wato przeczytać przed przystąpieniem do samokształcenia. 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka