wzmianka wzmianka
456
BLOG

Prognozy siły wiatru w danych PSE

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 24

Trzeciego marca 2019 r. napisałam notkę pt. Google przewiduje siłę wiatru zainspirowaną wiadomością z polskiej prasy. Po pół roku, dokładnie wczoraj wieczorem trafiłam w mojej "kopalni wiedzy", czyli w bibliotece danych PSE, na bardzo ciekawy zestaw danych BTHD. Dzisiejsze przedpołudnie poświęciłam wstępnemu poznaniu osiągnięć polskich energetyków w prognozowaniu siły wiatru z dużym wyprzedzeniem. Będzie to pomocą w wyborze do analizy ostatniego roku energetycznego właściwych zestawów informacji szczegółowych umożliwiających pokazanie trudności wynikających ze zwiększania mocy niestabilnych elektrowni wiatrowych. 

image

Dane prognozowane zawarte są w dziale danych Bilans Techniczno Handlowy, zawierającym jedyną pozycję Wielkości podstawowe. W dniu dzisiejszym został dołączony do bazy BTHD na dobę handlową 5 października 2019.  Tak, tak!  Ja mogłam wprowadzić dane z planu do końca września, a nawet do 4 października.Nie zrobiłam tego, aby porównać ze sobą te same odcinki czasowe - z 593 godzin. Oto wyjaśnienie, czym jest podstawowa jednostka liczbowa w tabeli: Zawarte w tabeli moce reprezentują wielkości średnie godzinowe. Trafienie na te dane spowodowało u mnie wystąpienie ataku ADHD, starczego oczywiście. Musiałam to rozgryźć - natychmiast!  Oto częściowo przeżute dane z arkusza kalkulacyjnego i typowego obrazka z planem wykonywanym z 10-dniowym wyprzedzeniem oraz fatycznymi danymi o generacji mocy: 

image

Grafika po lewej przedstawia skumulowane, godzina po godzinie, dane o planowanych (ścieżka czerwona) i rzeczywistych  dostawach energii wiatrowej (ścieżka niebieska).

  • Plan na początkowe 593 godziny września przewidywał dostawę energii w ilości 869486 MWh (średnia moc 1466 MW).
  • Generacja energii wiatrowej była w tym czasie większa i wynosiła 941057 MWh (średnia moc 1587 MW). 
  • Zainstalowana moc w turbinach wiatrowych wynosi około 6 GW, można zatem ocenić prognozę i pracę wiatraków we wrześniu na około 25% mocy znamionowej. 

Grafika po prawej obrazuje punktowo wszystkie godziny września. Oś pozioma reprezentuje planowane moce w danej godzinie, oś pionowa rzeczywistą moc w tej samej godzinie. Komputer wystawia odnoszące z dwu danych godzinowych i robi punkt na ich przecięciu. Przekątna kwadratu oznaczona kolorem czerwonym dzieli zbór punktów na dwie części:

  • Prognozy niższe od realnego wyniku prezentują punkty powyżej przekątnej
  • Prognozy wyższe od realnego wyniku znajdują się poniżej przekątnej
  • Na przekątnej mogą się znaleźć tylko godziny trafione w dziesiątkę, lub tuż obok. 


Po owocach ich poznacie

Wczorajsze znalezisko pogłębiło mój szacunek do polskich energetyków. Mimo pewnych konfliktów w kontaktach z PSE opisanych w moich notkach, mam wielki szacunek do ich pracy, dzięki której każdy z nas może

  • śledzić na żywo działanie polskiego systemu energetycznego,
  • zapoznać się z danymi historycznymi oraz dokumentami dotyczącymi
  • aktywnego udziału Polaków w gremiach międzynarodowych.  

___________

Uzupełnienia z dnia 30 września 2019 r. godz.12:08 dotyczące tematu Prognozowania siły wiatru w danych PSE 

image

Wykres prognoz siły wiatru we wrześniu 2019 wg danych PSE z dnia 25.09.2019 (dla jasności - bez danych rzeczywistych).

Wykres przedstawia na osi Y generację godzinową  [MWh] oraz średnią moc z danej godziny [MW]. Czasowa oś X przedstawia 720 godzin w 30 dniowym miesiącu, podzielone na 24 odcinki dobowe. 

Prognozy z dnia 25 września przewidują pozyskanie energii z wiatru 1 108 376 MWh. 

Z obserwacji bieżących wiem, że prognozy na dalsze dni zmieniają się, tak samo jak prognozy innych parametrów pogodowych. Czeka mnie praca nad zestawieniem rocznym danych rzeczywistych, dlatego zdecydowałam się na uzupełnienie tej notki, która będzie jeszcze przez jakiś czas leżała na blacie mojego biurka w Salonie 24. 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka