xpictianoc xpictianoc
231
BLOG

Syn Boga w Koranie

xpictianoc xpictianoc Kultura Obserwuj notkę 3
Ostatnie lata to nieustanny wzrost zainteresowania w Europie islamem. Coraz większa społeczność muzułmańska żyjąca w naszych miastach w państwach Europy sprawia, że mahometanizm staje się elementem naszego krajobrazu. Zastanawiałem się co by to napisać o islamie, pomysł podrzucił mi znajomy , neofita który porzucił islam dla chrześcijaństwa, mianowicie chciałbym napisać kilka zdań o wizji Syna Bożego w Koranie.

Bardzo często muzułmanie podkreślają, że Koran wspomina Jezusa którego bardzo szanują lecz jako proroka. Dla islamu Jezus Syn Maryi (`Īsá Ibnu Maryam ) nie jest Synem Bożym, co Koran wielokrotnie podkreśla

9:30 Żydzi powiedzieli: "Uzajr jest synem Boga." A chrześcijanie powiedzieli: "Mesjasz jest synem Boga." ( Qālati An-Naşārá Al-Masīĥu Ibnu Allāhi ) Takie są słowa wypowiedziane ich ustami. Oni naśladują słowa tych, którzy przedtem nie wierzyli. Niech zwalczy ich Bóg! Jakże oni są przewrotni!Zanegowanie synostwa bożego Jezusa w konsekwencji prowadzi do zanegowania chrześcijańskiej nauki o Trójcy Świętej.

4:171 O ludu Księgi! (..) Wierzcie więc w Boga i Jego posłańców i nie mówcie: "Trzy!" Zaprzestańcie! To będzie lepiej dla was! Bóg- Allah - to tylko jeden Bóg! On jest nazbyt wyniosły, by mieć syna! Do Niego należy to, co jest w niebiosach, i to, co jest na ziemi. I Bóg wystarcza jako opiekun!
(Yā 'Ahla Al-Kitābi (...) Fa'āminū Billāhi Wa Rusulihi Wa Lā Taqūlū Thalāthatun Antahū Khayrāan Lakum 'Innamā Allāhu 'Ilahun Wāĥidun Subĥānahu 'An Yakūna Lahu Waladun Lahu Mā Fī As-Samāwāti Wa Mā Fī Al-'Arđi Wa Kafá Billāhi Wa Kīlāan )
Jak widzimy Koran dość jednoznacznie podkreśla jedność Boga, ale gdy przyjrzymy się uważniej owym ajatom (zwróć uwagę na wyboldowane fragmenty) zauważymy iż Koran używa dwóch terminów na określenie Syna Boga, mianowicie Ibn (ﺍﺑﻦ ) oraz Walad (ﻮﻟﺪ ). Jest to bardzo ważne gdyż „Ibn” jest określeniem dość szerokim, ma także znaczenie symboliczne np.:
Ibni As-Sabīli (2:215) co dosłownie znaczy „syn drogi” Józef Bielawski oddał znaczenie jako „podróżujący”, widzimy zatem że rzeczownik Ibn może oznaczać syna tak fizycznie jak i symbolicznie. Natomiast pojawia się problem z rzeczownikiem Walad, który ma dość ścisłe i ograniczone znaczenie, które sprowadza się do „fizycznego dziecka”. Kiedy Koran mówi że Bóg nie może mieć „Waladun” mówi bardzo jednoznacznie – Bóg nie może mieć FIZYCZNIE syna.

Kiedy przekonamy się że TYLKO RAZ Koran używa rzeczownika Ibn a aż ponad 15 razy Walad na określenie Syna Boga zrozumiemy, że islam całkowicie nie rozumie chrześcijańskiej nauki o Synostwie Bożym Jezusa.

Synostwo Boże Koran rozumie bardzo materialnie o czym możemy się przekonać choćby na podstawie tych ajatów:
6:101 Stwórca niebios i ziemi! Jakże On mógłby mieć syna - przecież On nie miał wcale towarzyszki?! On stworzył każdą rzecz i On o każdej rzeczy jest wszechwiedzący!
(Badī`u As-Samāwāti Wa Al-'Arđi 'Anná Yakūnu Lahu Waladun Wa Lam Takun Lahu Şāĥibatun Wa Khalaqa Kulla Shay'in Wa Huwa Bikulli Shay'in `Alīmun)Z zacytowanym ajatem wiąże się inny:

5:116 I oto powiedział Bóg: "O Jezusie, synu Marii! Czy ty powiedziałeś ludziom: Bierzcie mnie i moją matkę za dwa bóstwa, poza Bogiem?
(Wa 'Idh Qāla Allāhu Yā `Īsá Ibna Maryama 'A'anta Qulta Lilnnāsi Attakhidhūnī Wa 'Ummiya 'Ilahayni Min Dūni Allāhi)

Trochę światła na ten ajat może rzucić Epifaniusz z Salaminy, w swoim dziele Panarion opisał dziwną sektę kollyridian, która postała w Arabii i czciła Maryję jako boginię składając jej "placuszki" w ofierze. Sekta tak, uważała Trójcę za związek Boga i bogini z którego rodzi się syn-bóg. Jest wielce prawdopodobnie że Mahomet miał kontakt z podobnymi sektami, który wykształciły u niego fałszywy obraz chrześcijańskiej Trójcy jako związku Boga, bogini i syna-boga (wspomina to ojciec Zakaria - obejrzyj to na youtube).

Przejrzyjmy także inne ajaty mówiące o Jezusie jako synu Boga.
10:68 Oni powiedzieli: "Bóg wziął sobie syna!" Niech Mu będzie chwała!
(Qālū Attakhadha Allāhu Waladāan Subĥānahu)18:4 I aby ostrzegała tych (żydzi, chrześcijanie i pogan), którzy mówią: "Bóg wziął Sobie syna. "
(Wa Yundhira Al-Ladhīna Qālū Attakhadha Allāhu Waladāan)
W innych miejscach Koran podkreśla iż Bóg nie może mieć syna

19:35 Nie jest odpowiednie dla Boga, aby przybrał Sobie syna. Niech Mu będzie chwała! Kiedy On postanowi jakąś rzecz, to tylko mówi: "Bądź!", i ona jest.
(Mā Kāna Lillāhi 'An Yattakhidha Min Waladin Subĥānahu 'Idhā Qađá 'Amrāan Fa'innamā Yaqūlu Lahu Kun Fayakūnu)19:88-92 Oni powiedzieli: "Miłosierny wziął Sobie syna!" Popełniliście rzecz potworną! Niebiosa omal nie rozrywają się, a ziemia omal nie popęka szczelinami, a góry omal nie rozpadną się w proch od tego, iż oni przypisali Miłosiernemu syna. A nie godzi się Miłosiernemu, aby wziął sobie syna!
(Wa Qālū Attakhadha Ar-Raĥmānu Waladāan Laqad Ji'tum Shay'āan 'Iddāan Takādu As-Samāwātu Yatafaţţarna Minhu Wa Tanshaqqu Al-'Arđu Wa Takhirru Al-Jibālu Haddāan Wa Mā Yanbaghī Lilrraĥmani 'An Yattakhidha Waladāan)
21:26 Oni powiedzieli: "Miłosierny wziął Sobie syna." Niech On będzie wysławiony! Ależ przeciwnie! To są tylko słudzy otoczeni szacunkiem!
(Wa Qālū Attakhadha Ar-Raĥmānu Waladāan Subĥānahu Bal `Ibādun Mukramūna)

23:91Bóg nie wziął Sobie żadnego syna i nie było z Nim żadnego boga. Bo wówczas każdy bóg zabrałby to, co stworzył, i jeden z nich wyniósłby się ponad innych. Chwała niech będzie Bogu! On jest ponad to, co Jemu przypisują!
(Mā Attakhadha Allāhu Min Waladin Wa Mā Kāna Ma`ahu Min 'Ilahin 'Idhāan Ladhahaba Kullu 'Ilahin Bimā Khalaqa Wa La`alā Ba`đuhum `Alá Ba`đin Subĥāna Allāhi `Ammā Yaşifūna)

25:2 Ten, do którego należy królestwo niebios i ziemi; który nie wziął sobie syna; który nie ma współtowarzysza w królestwie; który stworzył każdą rzecz i dał jej dokładną miarę.
Al-Ladhī Lahu Mulku As-Samāwāti Wa Al-'Arđi Wa Lam Yattakhidh Waladāan Wa Lam Yakun Lahu Sharīkun Fī Al-Mulki Wa Khalaqa Kulla Shay'in Faqaddarahu Taqdīrāan

39:4 Jeśliby Bóg chciał wziąć sobie syna, to wybrałby z tego, co stwarza. Niech Mu będzie chwała! On - Bóg Jeden, Zwyciężający!
Law 'Arāda Allāhu 'An Yattakhidha Waladāan Lāşţafá Mimmā Yakhluqu Mā Yashā'u Subĥānahu Huwa Allāhu Al-Wāĥidu Al-Qahhāru

72:3On - niech będzie wywyższony majestat naszego Pana! - nie przybrał sobie ani towarzyszki, ani dziecka
(Wa 'Annahu Ta`ālá Jaddu Rabbinā Mā Attakhadha Şāĥibatan Wa Lā Waladāan)
Jednym z najciekawszych ajatów jest ten:

43:81 Powiedz: "Jeśli Miłosierny posiada syna, ja jestem pierwszy z czcicieli!"
Qul 'In Kāna Lilrraĥmani Waladun Fa'anā 'Awwalu Al-`Ābidīna
Oczywiście jest to dość pobieżna analiza, ale pokazuje ona na ogromne niezrozumienie nauk chrześcijaństwa przez Mahometa. Dla chcących bliżej poznać co Koran głosi o Jezusie odsyłem do pierwszej w języku polskim "Konkordacji do Koranu" księdza Krzysztofa Kościelniaka".

Niezrozumienie chrześcijaństwa u Mahometa przejawia się także w innych aspektach, jak choćby opis Zwiastowania, czy tytuły Jezusa jak "Słowo", "Duch boży", które są wzięte z Pisma Świętego lecz nadano im zupełnie nieznanego w chrześcijaństwie znaczenia.
xpictianoc
O mnie xpictianoc

Modlitwa Świętego Tomasza z AkwinuPanie, Ty wiesz lepiej, aniżeli ja sam, że się starzeję i pewnego dnia będę stary. Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek. Uczyń mnie poważnym, lecz nie ponurym. Uczynnym, lecz nienarzucającym się. Szkoda mi nie spożytkować wielkich zasobów mądrości, jakie posiadam, ale Ty, Panie, wiesz, że chciałbym zachować do końca paru przyjaciół. Wyzwól mój umysł od niekończącego się brnięcia w szczegóły i dodaj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień w miarę, jak ich przybywa, a chęć ich wyliczania staje się z upływem lat coraz większa. Nie proszę o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchania ich. Nie śmiem Cię prosić o lepszą pamięć, ale proszę o większą pokorę i mniej niezachwianą pewność, gdy moje wspomnienia wydają się sprzeczne z cudzymi. Użycz mi chwalebnego poczucia, że czasem mogę się mylić. Zachowaj mnie miłym dla ludzi, choć z niektórymi z nich doprawdy trudno wytrzymać. Nie chcę być świętym, ale zgryźliwi starcy to jeden ze szczytów osiągnięć szatana. Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach. Daj mi, Panie, łaskę mówienia im o tym...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura