Paweł Łęski Paweł Łęski
252
BLOG

Caracal a la LA Tribune

Paweł Łęski Paweł Łęski Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Caracal a la LA Tribune

Moje: Skandal we francuskiej armii! Aż 75 proc. caracali uziemionych, bo naprawy zbyt drogie


Artykuł z La Tribune:


Airbus Helicopters: Caracala gryzie pył w Mali


 Autor: Michel CABIROL | 26.06.2014, 07:01  


  


Turbiny w Caracalach cierpią podczas eksploatacji w ekstremalnych warunkach w Mali.

image

Wykorzystywany przez wojsko i siły specjalne na malijskim teatrze działań wojennych, śmigłowiec transportowy (EC725) napotyka nowe wyzwania. Turbiny Caracali zużywają się przedwcześnie ze względu na szczególne cechy malijskiego piasku.


W Mali, gdy śmigłowce transportowe Caracal (Airbus Helciopters) nie są uziemione przez popsute silniki, nie mogą latać z maksymalną wydajnością. „To może zabrać tylko dziesięciu komandosów na dwieście kilometrów w temperaturze 30 ° C i jest jeszcze gorzej, gdy temperatura przekracza 40 ° C” , twierdzą senatorowie Reiner (PS), Jacques Gautier (UMP) i Gerard Larcher (UMP) w raporcie poświęconym francuskim siłom specjalnym. Według DGA (Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia) maksymalna zdolność przewozowa tego samolotu wynosi 28 komandosów.


To, co sprawia, że żołnierze są wściekli, wynika z powtarzających się usterek Caracali i Cougarów. Wyremontowanie ich w teatrze operacyjnym, jest naprawdę bardzo ciężkim wyzwaniem. "To nie jest normalne" - mówią wojskowi -. "Zauważono poważne problemy z silnikiem i potrzebne są naprawy po 60 -100 godzinach lotu, podczas gdy limit wskazany przez producenta w deklaracji wynosi 3000 godzin".


Nawet dżihadyści nie wyrządzają im krzywdy, ale ... malijska krzemionka, mieszanina bardzo drobnego pyłu i grubych ziaren piasku, która przedwcześnie zużywa turbiny Carakala (Makila 2). "Tylko dwa z pięciu śmigłowców manewrowych (Caracal i Cougar) są dostępne jednocześnie" - mówili senatorowie. Dlaczego? Ponieważ Caracal, ciężki helikopter z pięcioma śmigłami, które mieszają duże ilości powietrza i tworzą chmury piasku, nie ma odpowiedniego systemu filtracji, który chroniłby silnik.


Problem, ten to podstępny wróg, wszechobecny w Mali i przenika zbyt łatwo w turbiny. To jest system filtracji, powstały pod nadzorem Airbus Helicopters, który jest kwestionowany. "Szczególna ziarnistość malijskiego piasku powoduje szybką erozję silników" - potwierdza producent. Przypomina, że początkowo Caracal został zaprojektowany do misji ratowania lotników, których samoloty zostały zestrzelone na terytorium wroga. Helikopter opracowany dla Sił Powietrznych po wojnie w Serbii.


"W Airbus Helicopters koncentrujemy się również na ekstremalnych warunkach użytkowania śmigłowców w Mali, z bardzo długimi misjami trwającymi ponad dwanaście godzin. Miejsca lądowań i startów śmigłowców nie są właściwie przygotowane, sprzęt pochłania dużo piasku. A sposób, w jaki jest obsługiwany, generuje szybkie zużywanie” .


Usterki kosztują bardzo dużo armię, senatorzy krytykują "koszt nadmiernego czasu lotu" . „Od stycznia 2013 roku, 22 silniki zostały zmienione , twierdzą autorzy raportu . Wreszcie, koszt utrzymania operacyjnego jest również wygórowany. Koszt naprawy silnika jest rzędu 300 tysięcy do 600 tysięcy euro bez podatku Ta sytuacja jest niedopuszczalna i potrzebne są środki naprawcze producenta " . W szczególności obsługa posprzedażna "nie jest zgodna z tym, czego państwo ma prawo oczekiwać". "To nas kosztuje zbyt dużo" , sugerują ze swej strony Siły Powietrzne.


Firma Airbus Helicopters we współpracy z producentem silników Turbomeca znalazła rozwiązanie. Producent początkowo zaproponował udostępnienie za pośrednictwem swojej globalnej sieci cywilnego silnika zapasowego (EC225), aby zapewnić dostępność Caracal w Mali, mówi jeden z senatorów La Tribune. Części zamienne, za które odpowiada wojsko.


Czyja wina? Nikogo. W porozumieniu z klientem Airbus Helicopters zachował dla Caracal taki sam system filtracji, jak Cougara, śmigłowieca opracowanego jeszcze w latach 80. i mniej wydajny silnik (Makila 1A1). Niektórzy uważają, że w tym czasie ministerstwo już chciało zaoszczędzić pieniądze i uniknąć płacenia za solidniejszy sprzęt, a więc droższy (...)


(tłum. własne)

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie