Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk
870
BLOG

Rząd zdecydował się wesprzeć PLL LOT 3 mld zł pomocy publicznej

Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 58

1. Wczoraj Komisja Europejska poinformowała w komunikacie, że zatwierdziła dwa środki pomocy publicznej, na łączną kwotę około 650 mln euro (ok.2,9 mld zł), zaproponowanej przez polski rząd dla Polskich Linii Lotniczych „LOT” w związku ze skutkami pandemii koronawirusa dla tego przedsiębiorstwa.
Program pomocowy dla „LOT” zaproponowany przez rząd to pożyczka dla tego przedsiębiorstwa w wysokości 1,8 mld zł, oraz dokapitalizowanie spółki kwotą 1,14 mld zł (nie więcej niż 250 mln euro) środkami pochodzącymi z tzw. Fundusz Covidowego zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).
Celem pożyczki jest zapewnienie płynności spółce i poprawa jej rentowności w sytuacji kiedy na skutek decyzji administracyjnych polskiego rządu i rządów większości krajów na wiele tygodni zawieszano połączenia lotnicze.
Z kolei dokapitalizowanie spółki kwotą do 250 mln euro ma przywrócić strukturę kapitałową PLL „LOT”. Przypomnijmy - właścicielem 100% akcji PLL „LOT” jest Polska Grupa Lotnicza, a jej jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.

2. Większość krajów UE mających swoich narodowych przewoźników, w ostatnich tygodniach po aprobacie Komisji Europejskiej, przekazywała im pomoc publiczną często naprawdę ogromnych rozmiarów.
Komisja Europejska zatwierdziła już pomoc publiczną dla niemieckiej Lufthansy w wysokości aż 9 mld euro, dla francusko-holenderskiego holdingu lotniczego Air France-KLM łącznie w wysokości 10,4 mld euro (7 mld euro od rządu francuskiego dla Air France i 3,4 mld euro od rządu holenderskiego dla KLM), czy dla szwedzkich linii lotniczych SAS na około 600 mln euro.
Według szacunków ekspertów linie lotnicze w tym roku w związku ze skutkami pandemii koronawirusa stracą przychody o wartości blisko 400 mld USD, a pomoc publiczna, którą zadeklarowały państwa dla swoich przewoźników przekroczy 100 mld USD.

3. Przypomnijmy, że w 2012 roku, o mały włos nie doszło do upadłości samego LOT-u, a ówczesny premier Donald Tusk publicznie mówił, że nie jest zwolennikiem ratowania przedsiębiorstwa tylko dlatego, że to narodowy przewoźnik.
Tylko ogromna presja ówczesnej opozycji w Sejmie (głównie klubu parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości), a także opinii publicznej spowodowała, że rządzący zdecydowali się wystąpić do Komisji Europejskiej o zgodę na udzielenie przedsiębiorstwu pomocy publicznej.
Taką pomoc publiczną LOT ostatecznie otrzymał, ale zdecydowana poprawa sytuacji finansowej, nastąpiła dopiero po objęciu władzy przez Prawo i Sprawiedliwość i powołaniu nowego zarządu w przedsiębiorstwie.

4. Pod koniec grudnia 2019 roku na lotnisku im. Chopina w Warszawie prezes LOT S.A. Rafał Milczarski wręczył voucher na podróż w dowolnym kierunku 10 milionowemu pasażerowi LOT-u w 2019 roku.
W ten sposób prezes LOT-u wywiązał się ze swoistego zobowiązania jakie zaciągnął publicznie pod koniec 2018 roku, kiedy to na konferencji prasowej mówił, że już w roku 2019 jego firma przewiezie ponad 10 mln pasażerów (a jeszcze w 2015 było to zaledwie 4,3 mln pasażerów).
To rzeczywiście nie lada osiągnięcie, ponieważ część niedawno zakupionych samolotów Boeing 787 MAX 8 jest uziemiona, po dwóch katastrofach tego rodzaju samolotów latających w innych liniach lotniczych.
Co więcej w ciągu 3 kolejnych lat 2016-2018 osiągnął wysokie zyski na działalności podstawowej (odpowiednio 183 mln zł , 280 mln zł i 209 mln zł), a przecież jeszcze w roku 2015 miał stratę wynoszącą blisko 50 mln zł.

5. Niestety przyszła wiosna 2020 i pandemia koronawirusa, co spowodowało wielomiesięczne blokady lotów na wielu międzynarodowych kierunkach i mimo tego, że LOT przeprowadził wielką akcję sprowadzania Polaków z zagranicy „LOT do domu” (wykonano 388 lotów i przywieziono do Polski 55 tysięcy osób), a także zaangażował swoje samoloty w przewozy cargo, to jego sytuacja finansowa uległa gwałtownemu pogorszeniu.
W tej sytuacji konieczne było udzielenie pomocy publicznej temu narodowemu przewoźnikowi, zwłaszcza, że ma on ciągle szanse zostać ważnym graczem na europejskim rynku lotniczym.

Dr nauk ekonomicznych, Poseł na Sejm RP obecnej kadencji

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka