Ponownie otwarty po przebudowie zjazd z Południowej Obwodnicy Warszawy. fot. PAP
Ponownie otwarty po przebudowie zjazd z Południowej Obwodnicy Warszawy. fot. PAP

W Warszawie otwarto ważną część Południowej Obwodnicy oraz Most Południowy

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 83

Kierowcy mogą już korzystać z nowego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Mostu Południowego.

Premier Mateusz Morawiecki tuż przed świętami otworzył Most Południowy nad Wisłą. Nowy most to najdłuższy most w stolicy oraz istotny element Południowej Obwodnicy Warszawy, na który kierowcy czekali 3,5 roku. 


Część Południowej Obwodnicy Warszawy już otwarta

Premier Mateusz Morawiecki i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, otworzyli dziś kilkanaście kilometrów Południowej Obwodnicy Warszawy - łącznie z nowym mostem.

Na 15-kilometrowej trasie znajdą się cztery węzły: Warszawa Wilanów (Przyczółkowa), Wał Miedzeszyński, Patriotów, Lubelska oraz nowy most. Węzeł Lubelska łączy Południową Obwodnicę Warszawy z budowaną jeszcze trasą S17 oraz autostradą A2 w stronę Mińska Mazowieckiego.

Koncepcja POW powstała już trzy dekady temu, ale przetargi zostały rozpisane i rozstrzygnięte dopiero w 2015 roku. Budowa ruszyła dwa lata później.

Obecnie do użytku oddano dwa odcinki - B i C, wraz z nowym mostem. Łącznie mają one 15 km długości. W połowie 2021 roku powinien być gotowy odcinek A, o długości niespełna 4,6 km. W to wlicza się jednak spory tunel pod Ursynowem - zwiększający stopień skomplikowania inwestycji.

Koszt inwestycji to 4,4 mld zł. Południowa obwodnica Warszawy to odcinek drogi ekspresowej S2 o długości 18,5 kilometra.


Program 100 obwodnic

- Ta obwodnica jest także naszym pierwszym słowem w realizacji Programu 100 obwodnic, w ramach którego w ciągu 10 lat zbudujemy wokół miast i miasteczek w całej Polsce sieć dróg o łącznej długości 820 km. W ten sposób rozpoczynamy jeden z najważniejszych projektów, który trwale zmieni Polskę na lepsze  - powiedział premier Morawiecki. 

Premier podkreślił, że obwodnica wraz z dwukilometrowym tunelem, który zostanie oddany za pół roku, będzie nie tylko służył mieszkańcom, lecz przyciągnie także przedsiębiorców. - To droga, która zwiększy atrakcyjność inwestycyjną nie tylko samej Warszawy, która jest oczywiście bardzo atrakcyjna, ale przede wszystkim również terenów wokół - mówił.

- Zwiększy perspektywy rozwojowe całego Mazowsza i nie tylko - dodał. Jak mówił, "dzięki tak wielkiej inwestycji wartej ok. 4 mld zł Warszawa staje się prawdziwie europejską stolicą pod kątem nowoczesności infrastruktury i zaawansowania połączeń komunikacyjnych". 

Premier zwrócił jednocześnie uwagę, że na tę drogę mieszkańcy czekali kilkadziesiąt lat. - W 2017 r. prace ruszyły rzeczywiście z kopyta, ogromne siły i środki przeznaczone zostały na realizację tego projektu - powiedział. - Ta obwodnica to jest wyjście z infrastrukturalnego zakrętu w kierunku szybkiego rozwoju - ocenił Morawiecki. 

Natomiast minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas otwarcia fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy powiedział, że koronawirus nie zatrzymał polskich budów, "dzięki inwestycjom ochroniliśmy prawie 1,5 mln miejsc pracy w budownictwie, a przemysł produkujący dla budownictwa może być spokojny o miejsca pracy".

- Wielka inwestycja, most o przęśle ponad pięciusetmetrowym, półtora kilometra, dwa niezależne mosty - to przedsięwzięcie inżynieryjne, to dowód na to, że w Polsce można budować najnowocześniejsze obiekty inżynieryjne na świecie, bo takim jest właśnie Południowa Obwodnica Warszawy - mówił minister Adamczyk. Podkreślił, że w jedną spójną sieć drogową łączone są "do niedawna rozproszone odcinki budowanych dróg".

KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka