Awaria strony gabinet.gov.pl. Lekarze nie mogą wystawiać e-recept

Lekarze mają problem z wystawianiem e-recept. Dot. gov.pl
Lekarze mają problem z wystawianiem e-recept. Dot. gov.pl

Lekarze korzystający z aplikacji internetowej gabinet.gov.pl od soboty mają problemy z wystawianiem e-recept. Rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz zapewnia, że wkrótce zostanie przywrócona funkcjonalność strony.

Wczoraj lekarze, próbując wystawiać pacjentom e-recepty, w ogóle nie mogli wybrać nazwy leku, dziś mogą wskazać preparat, ale nie mogą wybrać typu opakowania. Oznacza to, że nie ma możliwości wystawienia elektronicznej recepty i zachodzi konieczność wypisania recepty tradycyjnej.

Rzecznik prasowy MZ zapewnia, że Centrum e-Zdrowia właśnie przywraca funkcjonalność systemu. Andrusiewicz zaznaczył, że problem dotyczy recept wystawianych przez stronę gabinet.gov.pl, natomiast przez aplikacje gabinetowe można cały czas je wystawiać. - Wkrótce problem zostanie rozwiązany - zapewnił.

E-recepta wystawiana jest w sposób elektroniczny i zastąpiła papierową wersję. W aptece wystarczy podać czterocyfrowy kod i PESEL pacjenta, by ją zrealizować. Kod pacjent otrzymuje e-mailem lub SMS-em. Może też dostać wydruk informacyjny.

E-recepty można było realizować w aptekach od 1 stycznia 2019 r., ale obowiązek wystawiania ich w takiej formie wszedł w życie od 8 stycznia 2020 r.

E-receptę należy zrealizować w ciągu 30 dni, choć są pewne wyjątki. Antybiotyk wykupić trzeba w ciągu 7 dni, a preparaty immunologiczne do 120 dni od momentu wystawienia e-recepty. Dla pacjentów przewlekle chorych, którzy przyjmują stale leki, medyk może wystawić receptę ważną rok. Musi to jednak na niej zaznaczyć.

To już kolejna poważna awaria w internetowym systemie służby zdrowia. Wczoraj przez kilka godzin nie działał system wspomagający zarządzanie ratownictwem medycznym.

Dyspozytorzy nie mieli dostępu do geolokalizacji załóg, nie mogli również wystawiać elektronicznych zleceń. Musieli pisać wszystko w dokumentacji papierowej, a następnie przekazywać zespołom ratownictwa medycznego za pośrednictwem telefonów lub drogą radiową. Działanie systemu ratownictwa medycznego przywrócono ok. godziny 23.00.

Centrum e-Zdrowia: problem z  e-receptami już rozwiązany

"System e-zdrowie (P1) działał poprawnie, a jedynie pojawił się problem z działaniem aplikacji gabinet.gov.pl w zakresie zapisywania recept" - podało Centrum eZdrowia.

Centrum e-Zdrowia przyznało, że problem został już rozwiązany i zwróciło uwagę na to, że wszystkie apteki realizowały e-recepty bez przeszkód.

- 15 maja odnotowano blisko 1 mln dokumentów realizacji recept, jak również lekarze korzystający z własnych systemów gabinetowych, zintegrowanych z systemem e-zdrowia (P1) zapisywali e-recepty bez przeszkód. Tego dnia odnotowano też ponad 100 tys. zapisów e-recept, co jest zbliżoną wartością do ubiegłego tygodnia - wyliczyło CeZ.

Jak zaznaczyło dalej Centrum e-Zdrowia niedogodność dotyczyła jedynie aplikacji gabinet.gov.pl.

- Na tego typu oraz podobne sytuacje, jak np. problem z dostępem do internetu, przewidziana jest procedura awaryjna, w myśl której lekarz wystawia receptę w postaci papierowej - podkreślono.

ja

Lubię to! Skomentuj13 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo