Tunel na Zakopiance otwarty dla kierowców. Na uroczystości był Kaczyński [GALERIA]

Oddano dwukilometrowy tunel na Zakopiance. Źródło: PAP/Grzegorz Momot
Oddano dwukilometrowy tunel na Zakopiance. Źródło: PAP/Grzegorz Momot
W sobotę uroczyście oddano dwukilometrowy Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich na Zakopiance. Budowa połączy się z istniejącymi już odcinkami nowej, dwupasmowej drogi pod Tatry. W uroczystościach udział wziął prezes PiS Jarosław Kaczyński

Pięć lat i siedem miesięcy trwała budowa dwukilometrowego tunelu w ciągi popularnej zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł. Dwukomorowy tunel wydrążony w masywie góry Luboń Mały ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz dodatkowo pas awaryjny o szerokości 3 m. Wysokość tunelu wynosi 4,7 m.

Jak podkreślił szef krakowskiej GDDKiA Tomasz Pałasiński, otwarcie tunel spowoduje, że czas podróży ulegnie znacznej poprawie. – Nie trzeba już będzie objeżdżać placu budowy, a kierowcy od Lubienia do Skomielnej ominą starą zakopiankę, będą mogli jechać na wprost. Czas podróży i jej komfort ulegną poprawie – powiedział w Polsat News.

Kaczyński: to bardzo ważna inwestycja

Tunel drogowy w sobotę uroczyście otworzyli prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.  Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.


W swoim wystąpieniu Jarosław Kaczyński dziękował za decyzję o nadaniu tunelowi imienia pary prezydenckiej. "Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja" - podkreślał.

"To krok ku budowie tej drogi, drogi ważnej, potrzebnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, ale potrzebnej dla całej Polski, bo mam nadzieję, że przyjdzie taki czas, choć wiem, że to jest trudne, że dotrze ona także w tym, czy innym sensie, w tej czy innej formie, także do Zakopanego" - mówił.

Jarosław Kaczyński podkreślał rolę swojego brata Lecha Kaczyńskiego w budowę środowiska Porozumienia Centrum, Prawa i Sprawiedliwości, a także jego wkład w "Tygodnik Solidarność".

"Lech Kaczyński jest patronem, ale jest jednocześnie inicjatorem i człowiekiem, który stworzył możliwość, otworzył drogę, którą w tej chwili idziemy i dlatego wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami, wpisał się i zasługuje - wraz ze swoją małżonką, swoją towarzyszką życia - na to, by jego nazwiskiem nazywać ulice miast, by budować mu pomniki - i te sensu stricto, i te, które mają kształt inny niż rzeźba, która przedstawia postać człowieka. Wielkie, wspaniałe budowle, które są znakiem tej nowej, rozwijającej się, szybko idącej ku temu należącemu się polskiemu narodowi europejskiemu poziomowi" - podkreślał prezes PiS.

Jarosław Kaczyński dziękował gminie Jordanów za nazwanie tunelu imieniem pary prezydenckiej, a gminie Lubień, że podjęła się nadania imienia gen. Stanisława Maczka pobliskiej estakadzie. "Był to naprawdę wielki patriota, wielki dowódca - człowiek, który też pięknie, złotymi zgłoskami wpisał się w dzieje naszej ojczyzny" - mówił.

"Takich ludzi trzeba czcić, trzeba ich przypominać, bo oni stanowią ten wielki zasób, który symbolizuje i przenosi w teraźniejszość i w przyszłość te wartości na których Polska opierała się i musi się opierać, jeśli ma trwać, a powinna trwać, bo warto być Polakiem" - podkreślał.

W tunelu będzie odcinkowy pomiar prędkości 

Jako pierwsze otwarty w sobotę tunel w ciągu trasy szybkiego ruchu S7, czyli popularnej Zakopianki przejechały zabytkowe samochody z Automobilklubu Krakowskiego. Na czele był "Maluch” - Fiat 126p Cabroi.

Kierowcy tych samochodów, jak i pozostali będą musieli jednak uważać na prędkość przejeżdżając przez tunel. Mimo, że "ekspresówką" zazwyczaj będzie można jechać nią z prędkością 120 km/h. W tunelu próg ten obniżono do 100 km/h.

– Zdecydowaliśmy o montażu odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu. Uważamy, że 100 km/h to wystarczająca prędkość, aby bezpiecznie go pokonać. Mam nadzieję, iż kierowcy wykażą się odpowiedzialnością, dostosują się do warunków oraz ograniczeń – powiedział w Polsat News szef krakowskiej GDDKiA Tomasz Pałasiński.

Znacznie szybciej pod Tatry 

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 mld. 547 mln 602 tys. zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 1 mld 299 mln 635,5 tys. zł. Sama budowa odcinka tunelowego kosztowała ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą tunelu była firma Webuild, która przejęła Astaldi.

Oddanie tunelu do użytku i połączenie go z istniejącą trasą S7 znacząco przyspieszy podroż pod Tatry. Obecnie wykonywany jest 16-kilometrowy ostatni odcinek dwujezdniowej drogi S7 Rdzawka - Nowy Targ. Ma być gotowy w połowie 2024 r. Ta inwestycja będzie kosztowała ponad 880 mln zł. Po otwarciu tego odcinka dwujezdniową zakopianką będzie można przejechać w całości od Nowego Targu do Krakowa.

MP

Czytaj dalej: 

Zobacz galerię zdjęć:

PAP/Grzegorz Momot
PAP/Grzegorz Momot PAP/Grzegorz Momot PAP/Grzegorz Momot PAP/Grzegorz Momot PAP/Grzegorz Momot PAP/Grzegorz Momot PAP/Grzegorz Momot +2 zdjęcia +3 zdjęcia
Lubię to! Skomentuj41 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka