Kris Duda, (CC BY 2.0)
Kris Duda, (CC BY 2.0)

Polska jako obrońca tradycyjnych aut. Nie udało się, przepisy przyjęte

Redakcja Redakcja UE Obserwuj temat Obserwuj notkę 178
Rada Unii Europejskiej przyjęła we wtorek rozporządzenie o zaostrzeniu norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowe przepisy zakładają 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku. Tylko Polska głosowała przeciwko rygorystycznym przepisom.

Rygorystyczne normy emisji CO2 przyjęte

Nowe przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

"Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych" - skomentowała Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.


Przyjęcie przepisów - które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.

W 2026 r. Komisja dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.


Polska jedynym krajem, która głosowała przeciwko

"Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku" - napisała na Twitterze minister Moskwa.

"Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją" - oceniła. Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE.

Jak zaznaczyła Anna Moskwa, w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dot. zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. "Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane" - podkreśliła.

Niedługo później pojawił się wpis premiera Mateusza Morawieckiego. "Na moje polecenie minister Anna Moskwa zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r. Dziękuję Pani Minister" - napisał szef rządu.

źródło zdjęcia: Kris Duda, (CC BY 2.0)

SW

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka