Fot. Gov.pl
Fot. Gov.pl

Kolejna wielka inwestycja nie powstanie? Odwołano przetarg w gdańskim porcie

Redakcja Redakcja Inwestycje Obserwuj temat Obserwuj notkę 71
Kolejna strategiczna inwestycja zawisła na włosku. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk odwołał przetarg na dzierżawę terenu pod terminal zbożowy w Gdańsku. Nie podano przyczyn tej decyzji. Na opóźnieniu budowy terminalu stracić mogą rolnicy, którzy będą mieć problemy z eksportem swoich produktów.

Zamrożono też inną inwestycję. Winna Krajowa Grupa Spożywcza?

O sprawie donosi "Rzeczpospolita". Dziennik przypomina, że wcześniej unieważniono też przetarg na terminal w Gdyni. Przemysław Błażejewski, broker w BST Brokers, mówi gazecie, że winne całej sytuacji mogą być zamierzenia Krajowej Grupy Spożywczej, która może oczekiwać, że "te miejsca pod budowę terminali zostaną jej przekazane za darmo". Niezależnie od tego, budowa takiej infrastruktury byłaby elementem zapewniania bezpieczeństwa żywnościowego Polsce.

- Pytanie jednak, czy ma sens koncepcja, by państwowy podmiot zarządzał taką działalnością handlową i logistyczną, był w tym efektywny i by nie było to podszyte grupami interesów - wskazał Błażejewski, cytowany przez "Rz".


Ministerstwo Infrastruktury wydało komunikat

Do sprawy odniosło się również Ministerstwo Infrastruktury. W lakonicznym komunikacie resort poinformował, że przetarg został unieważniony "w celu zapewnienia bezpieczeństwa".

- Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego MI stanowiska nie uzasadnia - czytamy w oświadczeniu opublikowanym na portalu X.


Rolnicy będą wozić zboże do Niemiec?

W sprawie pojawia się jeszcze jeden niepokojący wątek. Portal Gospodarkamorska.pl donosi, że odwołanie przetargu może skutkować przestojem w funkcjonowaniu terminalu do czasu wyłonienia dzierżawcy, a powstała luka może trwać nawet kilkanaście miesięcy.

Błażejewski obawia się, że w efekcie polscy rolnicy będą wozić towar do portu w Niemczech zamiast do Gdańska czy Gdyni.

MB

Fot. Terminal kontenerowy w gdańskim porcie. Źródło: Gov.pl

Czytaj dalej:


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka