Rynek motoryzacyjny w Polsce wciąż się rozkręca, ale to nie salony samochodowe są głównym beneficjentem tego trendu. Jak wynika z najnowszych danych, w maju 2025 r. zarejestrowano dwa razy więcej używanych aut sprowadzonych z zagranicy niż nowych pojazdów kupionych w kraju. Eksperci wskazują na wyraźne spowolnienie wzrostu oraz silne uzależnienie niektórych regionów od importu.
Rejestracje nowych aut z lekkim wzrostem rok do roku
W maju 2025 r. zarejestrowano w Polsce 46,8 tys. nowych samochodów osobowych. Choć to o 0,8 proc. mniej niż w kwietniu, w porównaniu z majem 2024 r. daje to wzrost o 6,6 proc. Jak podkreślają eksperci, dane miesięczne należy analizować ostrożnie – wahania są naturalne, a kluczowe są trendy roczne i kwartalne.
– Dlatego w porównaniach w większości przypadków odnosimy się do tego samego okresu poprzedniego roku lub patrzymy na różnicę w trendach dwunastomiesięcznych, które wypłaszczają rynek i gubią sezonowe anomalie – tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar. – Porównanie trendów długoterminowych i krótkoterminowych, tj. odpowiednio z 12 i 3 miesięcy, pokazuje, iż tempo wzrostu maleje – 47,2 tys. vs. 5,6 tys. To może oznaczać, że rynek spowalnia – dodaje.
Rynek używanych aut wyhamowuje, ale wciąż dominuje
Jeszcze wyraźniej widoczne jest wyhamowanie na rynku samochodów używanych. W maju zarejestrowano aż 72,5 tys. aut sprowadzonych z zagranicy – to niemal dwa razy więcej niż nowych pojazdów. Wprawdzie to spadek o 8,2 proc. w porównaniu do kwietnia, ale jednocześnie tylko o 0,9 proc. mniej niż przed rokiem.
– Liczba rejestrowanych samochodów używanych sprowadzanych do Polski była zawsze wyższa od liczby rejestrowanych samochodów nowych – podkreśla Wojciech Drzewiecki.
Gdzie rejestruje się najwięcej samochodów?
Liderem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów pozostaje województwo mazowieckie (14,6 tys. sztuk). Na kolejnych miejscach znalazły się: śląskie (5,3 tys.), wielkopolskie (4,4 tys.), małopolskie (3,9 tys.) i pomorskie (3,4 tys.). Najmniejszą liczbę rejestracji odnotowano w województwach opolskim (726), podlaskim (758) i świętokrzyskim (807).
– Za tak wysoką liczbę aut rejestrowanych w woj. mazowieckim w dużej mierze odpowiada fakt, że to właśnie w Warszawie znajdują się siedziby wielu firm leasingowych. Niestety, nie jesteśmy w stanie odnotować, gdzie samochód jest faktycznie używany – wyjaśnia Jakub Faryś z PZPM.
W przypadku samochodów sprowadzonych z zagranicy liderem zestawienia jest Wielkopolska (9,7 tys. rejestracji), tuż przed Mazowszem (9,5 tys.). Kolejne miejsca zajmują województwa: śląskie (6,7 tys.), małopolskie (6,3 tys.), dolnośląskie (5,8 tys.) i łódzkie (4,4 tys.). Najniższe liczby notują regiony opolski (1,7 tys.), podlaski (2,1 tys.) i warmińsko-mazurski (2,2 tys.).
– Województwo wielkopolskie to siedziba wielu małych firm zajmujących się importem samochodów i ich przygotowaniem do sprzedaży. Dlatego wysoka pozycja tego regionu w rankingu mnie nie dziwi – komentuje Wojciech Drzewiecki.
Tomasz Wypych
Fot. MondayNews
Inne tematy w dziale Technologie