na zdjęciu: zakupy w hipermarkecie sieci Carrefour. Zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Wojciech Pacewicz
na zdjęciu: zakupy w hipermarkecie sieci Carrefour. Zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Gigant handlu chce się wycofać z Polski. Sieć działa na naszym rynku od 30 lat

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 47
Wiele wskazuje na to, że sieciom handlowym jak Lidl czy Biedronka może ubyć poważny konkurent. Francuski serwis LSA poinformował, że grupa Carrefour zleciła bankowi inwestycyjnemu rozpoznanie rynku pod kątem ewentualnej sprzedaży aktywów w Polsce i Argentynie. Doniesienia wpisują się w zapowiedziany przez prezesa Alexandre’a Bomparda „strategiczny przegląd” portfela. Media dodają, że po wcześniejszym wyjściu z Włoch, możliwa jest także dezinwestycja w Belgii.

Carrefour w Polsce: 800 sklepów i ok. 40 centrów handlowych

Carrefour Polska działa nad Wisłą od 1997 r., prowadząc ok. 800 placówek w różnych formatach (hipermarkety, supermarkety, convenience, franczyza) oraz zarządzając blisko 40 centrami handlowymi. Według LSA sieć „nie zdołała osiągnąć w Polsce wystarczających marż, by skutecznie rywalizować z dyskontami”, co ma być jednym z argumentów za rozważaniem sprzedaży części lub całości aktywów.


Strategiczny przegląd grupy Carrefour: po Włoszech czas na Polskę?

„Les Echos” przypomina, że prezes Carrefour Alexandre Bompard zapowiedział przegląd aktywów grupy. Po opuszczeniu rynku włoskiego francuskie media spekulują, że kolejne decyzje mogą dotyczyć nie tylko Carrefour Polska, lecz także jednostek w Belgii. LSA podaje, że weryfikacja zainteresowania inwestorów została powierzona jednemu z banków inwestycyjnych – to standardowy krok przed ewentualnym procesem M&A.

Dlaczego Carrefour mógłby sprzedać biznes w Polsce

Eksperci cytowani przez LSA wskazują na presję cenową ze strony formatów dyskontowych i rosnące koszty operacyjne. Sprzedaż aktywów Carrefour w Polsce mogłaby ograniczyć nakłady kapitałowe i skoncentrować strategię na rynkach o wyższej rentowności. Tego typu decyzje korporacyjne często przybierają formę sprzedaży całości, wydzielenia wybranych aktywów (np. nieruchomości, logistyki) albo wejścia w partnerstwo z inwestorem branżowym bądź finansowym.


Co te doniesienia oznaczają dla klientów i franczyzobiorców

Na tym etapie informacje mają charakter rynkowego rozpoznania, a Carrefour nie ogłosił wiążących decyzji. Ewentualna transakcja zwykle oznaczałaby kontynuację działalności sklepów pod nowym właścicielem, bez natychmiastowych zmian dla klientów. Inaczej może wyglądać sytuacja partnerów franczyzowych, dla których kluczowe byłyby postanowienia umów i polityka następcy prawnego.

na zdjęciu: zakupy w hipermarkecie sieci Carrefour. Zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Wojciech Pacewicz

Red.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj47 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (47)

Inne tematy w dziale Gospodarka