Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas konferencji prasowej na temat budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego - Przylądka Pomerania - nowego portu na Bałtyku, 3 bm. w Porcie Szczecin. (ad) PAP/Marcin Bielecki
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas konferencji prasowej na temat budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego - Przylądka Pomerania - nowego portu na Bałtyku, 3 bm. w Porcie Szczecin. (ad) PAP/Marcin Bielecki

Rozmach, jakiego Bałtyk jeszcze nie widział. Przylądek Pomerania ma odmienić Świnoujście

Redakcja Redakcja Inwestycje Obserwuj temat Obserwuj notkę 33
Polskie wybrzeże czeka jedna z największych inwestycji morskich w historii. W Świnoujściu powstanie Przylądek Pomerania – sztucznie usypany fragment lądu z głębokowodnym terminalem kontenerowym. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawił nową koncepcję projektu, zapowiadając rozmach, jakiego polskie porty jeszcze nie widziały.

Przylądek Pomerania to logistyczny gamechanger

Plan zakłada utworzenie 186-hektarowego przylądka, ponad 2,8 km nowych nabrzeży i basenu portowego o głębokości 17 metrów. Głównym elementem będzie Głębokowodny Terminal Kontenerowy z nabrzeżem o długości 1,3 km i przepustowości 2 mln TEU rocznie. Będzie mógł przyjmować największe jednostki pływające na Bałtyku.

Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury, projekt ma mieć wyłącznie polski charakter – od finansowania po wykonawców. Port będzie też przygotowany do tzw. podwójnego zastosowania, czyli obsługi zarówno transportu cywilnego, jak i wojskowego.

Przylądek Pomerania będzie w pełni polskim projektem

Początkowo inwestycję miał realizować belgijsko-katarski konsorcjum, jednak partnerzy wycofali się z projektu. Umowa wygasła, a przedstawiciele spółki nie pojawili się nawet na ostatnim spotkaniu z zarządem portu.

– Realizujemy Przylądek Pomerania samodzielnie i jesteśmy na to gotowi – organizacyjnie i finansowo – powiedział w Szczecinie prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej.

Do usypania nowego lądu potrzeba ponad 20 mln ton piasku. Port uznał, że wcześniejszy projekt – przygotowany jeszcze za poprzedniego rządu – był nieefektywny i niedoszacowany finansowo.

Historyczna inwestycja i strategiczne znaczenie Przylądku Pomerania

– Poprzednia koncepcja była wadliwa i pozbawiona finansowania. Zbudujemy Przylądek Pomerania – największy projekt w historii portów Szczecin–Świnoujście – mówił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. – Terminal zapewni Polsce wpływy przez dekady i wzmocni nasze bezpieczeństwo morskie.

Przylądek Pomerania ma stać się jednym z kluczowych hubów przeładunkowych w regionie, obsługującym nie tylko polskie towary, lecz także ładunki z Niemiec, Czech, Słowacji czy Austrii.


Pomerania to przełom. Ekologia i logistyka na nowym poziomie

Cała inwestycja ma kosztować około 1,5 mld zł, nie licząc finansowanego z budżetu państwa pogłębienia toru podejściowego i modernizacji infrastruktury (ok. 7 mld zł). Terminal ma być najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku – zasilanie statków z lądu ograniczy hałas i emisje, a przeładunki będą realizowane w technologii zeroemisyjnej.

Na ponad 47 hektarach powstanie nowa infrastruktura drogowa i kolejowa, w tym bocznica i dwa tory dojazdowe o łącznej długości 3 km. Zaplanowano również budynki dla służb granicznych, celnych i sanitarnych oraz nowoczesne systemy informatyczne i wodno-kanalizacyjne.


Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Na czym polega projekt Przylądka Pomerania w Świnoujściu
  • Dlaczego polski port zdecydował się realizować inwestycję samodzielnie
  • Jakie znaczenie gospodarcze i obronne ma mieć nowy terminal
  • W jaki sposób projekt ma ograniczyć wpływ na środowisko i emisję spalin

na zdjęciu: Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas konferencji prasowej na temat budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego - Przylądka Pomerania - nowego portu na Bałtyku, 3 bm. w Porcie Szczecin. fot. PAP/Marcin Bielecki

Redakcja

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj33 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (33)

Inne tematy w dziale Gospodarka