fot. Tesla Motors
fot. Tesla Motors

Tesla 3 rozpędzi się do setki w kilka sekund

Redakcja Redakcja Technologie Obserwuj notkę 45

Elon Musk zaprezentował najnowszy model swojego elektrycznego auta. Debiut Tesli 3 był udany - gdy Musk rozpoczynał prezentację, licznik zamówień znacznie przekraczał już 100 tysięcy sztuk.

Prezentacja odbyła się 31 marca o 20:30 czasu kalifornijskiego (1 kwietnia wczesnym rankiem czasu warszawskiego). Godzinę wcześniej ruszyły zapisy na samochód w Internecie. Pod salonami Tesli już wcześniej ustawiały się długie kolejki chętnych do złożenia zamówień na nowy model. W jednym z nich pierwszy amator czekał już od 29 marca. Jako pierwsi zamówienia mogli składać Australijczycy . Skala zamówień – 100 tysięcy aut - jest z pewnością zaskakująca, nawet wziąwszy pod uwagę trwający od kilku tygodni szum medialny wokół nowego samochodu.

Sprzedaż pierwszego samochodu Tesli, sportowego modelu S, przekroczyła 100 tys. sztuk w grudniu 2015 roku, przeszło 3 lata od pierwszych dostaw w czerwcu 2012 roku. W pierwszym tygodniu od prezentacji modelu S klienci złożyli zamówienia na 520 samochodów. Sceptycy zwracają jednak uwagę, że obecna skala zamówień nie musi się przekładać na realną sprzedaż, gdyż klienci składając zamówienia wpłacali tylko tysiąc dolarów depozytu, a z samego zamówienia mogą łatwo zrezygnować. Z drugiej strony skala zamówień świadczy jednak o zainteresowaniu nowym autem, a poza tym same wpływy z depozytów już znacznie przekraczają 100 mln dolarów.

Elon Musk, prezes i główny akcjonariusz firmy Tesla Motors, podczas prezentacji nowego modelu auta w studiu projektowym firmy w Hawthorne nie ujawnił zbyt wielu szczegółów. Wiadomo, że zasięg auta w wersji podstawowej na pełnej baterii ma wynieść co najmniej 345 kilometrów. Model 3 rozpędzi się do 100 km/h w czasie krótszym niż 6 sekund, a jego następne wersje mają być znacznie szybsze. - W Tesli nie produkujemy wolnych samochodów – powiedział Musk.

Projektanci deklarują, że samochód uzyska 5 gwiazdek w każdej kategorii bezpieczeństwa. Najnowsze dzieło Tesli jest krótsze od modelu S (dokładne wymiary nie zostały podane), ale w samochodzie w komfortowych warunkach ma nim podróżować 5 dorosłych osób. Model 3 w każdej wersji będzie mógł korzystać ze stacji szybkiego ładowania. Cena modelu podstawowego na rynku amerykańskim wyniesie 35 tys. dolarów. Model 3 ma być najtańszym autem w ofercie Tesli. Pierwsze samochody mają być dostarczone pod koniec 2017 roku, choć podczas prezentacji Elon Musk składając tę deklarację dodał żartobliwie – jestem całkiem przekonany, że będzie to 2017 rok.

Firmę Tesla założono w 2003 r. w USA. Firma koncentrowała się do tej pory na produkcji luksusowych samochodów elektrycznych. Jej założyciele od początku podkreślają jednak, że ich celem jest sprzedaż samochodów adresowanych do przedstawicieli klasy średniej. Model 3 jest pierwszym autem, który wpisuje się w tę strategię.

Trudno przewidzieć, jak potoczą się losy firmy. Pod koniec 2015 roku jej rezerwy finansowe skurczyły się do 1,2 mld dolarów. Powodem było opóźnienie premiery Modelu X, które przyniosło straty w wysokości 67 mln dolarów. W lutym tego roku Musk zapewniał inwestorów, że jego firma zacznie przynosić stałe zyski przed 2016 roku. W tym roku chce sprzedać nawet o 80 proc. więcej samochodów niż w ubiegłym.

Firma chce też zainwestować 1,5 mld dolarów w rozwój swoich możliwości produkcyjnych. W tym roku zacznie funkcjonować ogromna fabryka akumulatorów w Nevadzie. Akumulatory i ogniwa są istotnym podzespołem elektrycznych samochodów Tesli. Producent chciałby także powiększyć sieć swoich salonów, zwłaszcza na terenie USA.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

 

 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj45 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (45)

Inne tematy w dziale Technologie