
Encyklika Spe salvi zmienia wszystko. Nie ma tu mowy ani o państwie socjalnym realizującym zasady ewangeliczne, ani o sprawiedliwości społecznej, ani o ekumenizmie, ani o potrzebie obrony „godności ludzkiej” i obronie praw człowieka. Ta encyklika to – jak określił to Prezes KZM Ludwik Skurzak bezpośrednio po zakończeniu jej lektury – prawdziwy „traktat reakcyjny”
"W dniu 30 listopada 2007 roku wybuchła prawdziwa bomba, jaką było ogłoszenie encykliki Spe salvi przez Ojca Świętego Benedykta XVI. Dokument ten wpisuje się w pewną logikę działań naszego papieża, mających na celu restaurację tradycyjnego katolicyzmu pośród posoborowych zgliszczy i ruin. Przypomnijmy, że my – tradycjonaliści pokornie i z zachowaniem należytego szacunku od dawna zgłaszaliśmy nasze wątpliwością w stosunku do posoborowej liturgii, rozumienia Kościoła w nauczaniu Soboru Watykańskim II (słynne stwierdzenie, że prawda jedynie „trwa” w Kościele) oraz dziwacznego nauczania społecznego ocierającego się o lewicową wizję polityczną i społeczną. Już w numerze 59 Pro Fide, Rege et Lege mogliśmy Państwu przynieść dobrą nowinę, że Msza święta w tzw. rycie trydenckim znów może być swobodnie odprawiana dzięki papieskiemu motu proprio, zaś Kościół katolicki ponownie stał się tym jedynym Kościołem, gdzie prawda nie tylko „trwa”, ale „jest” (Odpowiedzi na pytania dotyczące niektórych aspektów nauki o Kościele).
Sceptycy, nieprzejednani krytycy posoborowego Kościoła – dla których Benedykt XVI był tylko dobrze zakamuflowanym modernistą (a więc tym groźniejszym niż prości uczniowie Karla Rahnera i Yvesa Congara) – mówili wtedy, że to nadal za mało. Nic to, że przywrócono starą liturgię, że Kongregacja Nauki Wiary wyprostowała soborowe stwierdzenie o „trwaniu” – przecież Rzym nie odciął się od dziwnego przekazu zawartego w posoborowej katolickiej nauce społecznej, a więc modernizm nadal obowiązuje. Encyklika Spe salvi zmienia wszystko. Nie ma tu mowy ani o państwie socjalnym realizującym zasady ewangeliczne, ani o sprawiedliwości społecznej, ani o ekumenizmie, ani o potrzebie obrony „godności ludzkiej” i obronie praw człowieka. Ta encyklika to – jak określił to Prezes KZM Ludwik Skurzak bezpośrednio po zakończeniu jej lektury – prawdziwy „traktat reakcyjny”."
/ze słowa wstępnego Adama Wielomskiego/
Spis treści
Dr Adam Wielomski: Drodzy Czytelnicy
Dział numeru: Spe salvi
Ks. dr hab. Tomasz Stępień: „Spe salvi“ a współczesny katolicyzm
Dr Adam Wielomski: „Spe salvi w perspektywie politycznej
Dr Lech Szyndler: Aspekty filozoficzne nadziei w encyklice Benedykta XVI „Spe salvi”
Antonio Socci: Co oznacza przepiękna encyklika Benedykta XVI na temat nadziei?
Polityka
Ludwik Skurzak: Od zniechęcenia do nadziei
Paweł Bała: Elementy doktryny geopolitycznej Hermanna Rauschninga i Władysława Studnickiego
Dr Aleksander Stępkowski: „Kochaj i rób, co chcesz”. Rzecz o etyce, prawie, miłości własnej i o państwie prawa
Idee
Dr hab. Jacek Bartyzel, prof. UMK: Substancjalne i akcydentalne krytyki demokracji
Dr Romuald Piekarski: Leo Strauss jako krytyk demokracji
Tomasz Pajęcki: Ontologia demokracji
Bernard Anthony: „Oskarżenia o faszyzm to oczywiście tradycyjny repertuar lewicy”
Religia
Dr Radomír Malý: Czeski ruch katolicki na przełomie XIX/XX wieku i jego krytyka demokracji
Dr Witlod Dziedzic: Teka lasandrysty
Artur Rumpel: Taniec w kulturze staropolskiej
o. prof. Benedykt Huculak OFM: Opór Cerkwi Moskiewskiej
Filozofia
Nagroda imienia Profesora Mieczysława Gogacza
Elżbieta Luks: Teologiczne a filozoficzne poznanie Boga na podstawie „Summa Theologiae” św. Tomasza z Akwinu
Lesya Savytska: Metafizyczne i antropologiczne podstawy w etyce M. Gogacza i K. Wojtyły. Studium porównawcze
Jan Zatorowski: Koncepcja sumienia i jego funkcji w ujęciu współczesnych tomistów polskich
Weronika Szczepkowska: Rola przyczynowania celowego w strukturze bytu u Arystotelesa, św. Tomasza z Akwinu i Mieczysława Gogacza
Lektury
Deklaracja większości
Manifest hrabiego de Chambord
Deklaracja Action Française
Charles Maurras: Demokracja: słowo
Charles Maurras: …wzniesiemy nową arkę
Frederick D. Wilhelmsen: Ideario, ideologia i katolicka filozofia polityczna
Nowości z prawej półki
=================
Cena: 12 PLN plus koszty wysyłki (3 PLN).
Zamówienia proszę kierować na ręce Jarosława Kornasia, na adres mailowy: kornas@capitalbook.pl (telefon kontaktowy: 600 32 28 63).
Inne tematy w dziale Polityka