Z obrzydzeniem, ale muszem popełnić humanistyczny wstęp.
Tę notkę miałem napisać w listopadzie 2018, ale miała być idealna, bo temat jest BARDZO WAŻNY. I ciągle brakowało zapału, na bezsensowną orkę na ugorze. Ponieważ jednak sekta fizyki smoleńskiej przekracza wszelkie granice ignorancji i bezczelności, napiszę notkę "nieidealną", ale mam nadzieję wystarczającą dla udowodnienia swojej racji. Może to być trudne już choćby z tego powodu, że jestem "jedyną osobą na świecie" ;), która twierdzi to, co jest w tytule. Tak bardzo jedyną, że zapyziała podkomedia wcale nie interesuje się tym zagadnieniem, bo ziobrana prokuratura toleruje pseudoekspertów jak Artymowicz, ale nie wykonuje elementarnych obowiązków i "zaczyna śledztwo" od nowa.
I jeszcze coś czego też nienawidzę - notka będzie długa.
Wstęp (tym razem techniczny i merytoryczny, jak najkrócej).
Wielu to zdziwi, ale w lotnictwie NA CAŁYM ŚWIECIE PANUJE NIEOPISANY BURDEL POJĘCIOWY. Subskrybuję forum lotnicze , gdzie padają np.pytania - Co to jest NOTAM i jak go rozumieć ?; Jak prowadzić korespondencję radiową ? itp. Do tego dochodzą różnice w rozumieniu i stosowaniu przepisów między krajami, a nawet kontynentami. Ostatnio pokazałem to, udowadniając Syzyfowi że "approach ban", nie jest stosowany w Europie(patrz dyskusja pod ostatnia notką YKW-Artymowicza).
Do tego w przypadku Rosji dochodzi podejrzana niespójność pojęć między ich "wiedzą powszechną" i np. konkretnym typem samolotu - Tu-154, który miał się rządzić "specjalnymi prawami".
I pytanie zasadnicze - Po co ta notka ?
Cele notki są następujące:
- udowodnienie, że raport KBWL LP zawiera fałszywą informację, że podejście było: nieprecyzyjne, zastosowanie miało pojęcie MDH
- pokazanie, że podejście RSP+OSP na Siewiernym, było podejściem precyzyjnym (jak i gdzie indziej)
- pokazanie, że propaganda ruskich qrew propagowana jest także w Polsce i wspierana przez rzekomych ekspertów, jak idiota Lasek
czy półinteligent Artymowicz, od początku zmierzała do stworzenia medialnego wrażenia - stare lotnisko, stary sprzęt.
Jednocześnie zachowano dokumentalne zapisy, że "wszystko działało prawidłowo".
- pokazanie, że temat jest istotny z punktu widzenia procesowego i merytorycznego
Opracowanie.
Podstawowe pojęcia:
MDH - Minimum Descent Hight, Minimalna Wysokość Zniżania(względna)
DH - Decision Hight, Wysokość Podjęcia Decyzji (względna)
WPR - Wysota Priniatia Rieszenia, Wysokość Podjęcia decyzji
Precyzyjne podejście do lądowania
Nieprecyzyjne podejście do lądowania
Te dwa ostatnie będą opisane przez dokładne cytaty, w tekście głównym.
Najpowszechniejszym rozumieniem pojęć jest odniesienie ich do różnych rodzajów podejść:
- MDH ma zastosowanie dla podejść nieprecyzyjnych
- DH ma zastosowanie do podejść precyzyjnych
Podejście nieprecyzyjne wymaga zachowania większego marginesu bezpieczeństwa. Podam przykładowe wysokości minimalne jakie osiąga samolot przy zastosowaniu tych 2 minimów, kiedy to minimum wynosi 100 m.
MDH - H=100 m
DH - H=70 m-
Jak widać, przy podejściu precyzyjnym samolot może zniżyć się poniżej minimum 100 m.
Poniżej podaję przepisy, które jednoznacznie pokazują, że użycie pojęcia DH powinno być stosowane dla podejść precyzyjnych, a podejścia precyzyjne to takie, które zapewniają naprowadzanie samolotu w pionie. W przypadku Smoleńska takie naprowadzanie zapewniał Radar Precyzyjnego Podejścia RSP-6M2. Miało to odwzorowanie w komendach KL - "NA ŚCIEŻCE". В России с 2009 года вместо термина «метеоминимум» используется термин «эксплуатационный минимум» (аэродрома, посадочной площадки). Отличие от метеоминимума в том, что элементом эксплуатационного минимума вместо высоты нижней границы облаков является высота принятия решения (для точных заходов на посадку) или минимальная высота снижения (для неточных заходов).
W Rosji od 2009 roku zamiast terminu "meteominimum" używa się terminu ""minimum eksploatacyjne" (lotniska, lądowiska). Różnica w stosunku do "meteominimum" polega na tym, że elementem "minimum eksploatacyjnego" zamiast "wysokość podstawy chmur"
jest Wysokość Podjęcia Decyzji/DH/ (dla podejść precyzyjnych)
albo Minimalna Wysokość Zniżania/MDH/(dla podejść nieprecyzyjnych).
Z innego źródła:
Dla każdej procedury podejścia publikowana jest tylko jedna procedura po nieudanym podejściu. Podczas fazy odlotu po nieudanym podejściu pilot powinien zmienić konfigurację SP, położenie przestrzenne i wysokość bezwzględną. Procedura ta określa punkt w którym rozpoczyna się ta procedura oraz punkt i wysokość gdzie odlot ten się kończy.
Przyjmuje się, że odlot po nieudanym podejściu należy rozpoczynać nie niżej niż: DA/H – dla podejść precyzyjnych; MDA/H – dla podejść nieprecyzyjnych.
http://lotniczapolska.pl/Procedury-podejscia-do-ladowania-wg-wskazan-przyrzadow,6715 (link nieaktualny)
Minimalna wysokość bezwzględna zniżania (MDA) lub minimalna wysokość względna zniżania (MDH) – Minimum descent altitude or minimum descent height – określona wysokość bezwzględna lub wysokość względna przy podejściu nieprecyzyjnym lub przy podejściu z okrążeniem, poniżej której zniżanie nie może być wykonane bez wzrokowego kontaktu z terenem.
Co o tym sądzisz?