Amstern Amstern
246
BLOG

Bitwa pod Mikolinem - moja notka wsród tekstów zródlowych na Wikipedii

Amstern Amstern Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Znalazlem jedna z moich starych notek jako tekst zródlowy na Wikipedii.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Żołnierzy_Radzieckich_w_Mikolinie

Pod haslem Salon24.pl ukrywa sie link  http://amstern.salon24.pl/31499.html
Link do starego Salonu24, wiec pokazuje sie 404. Notka istnieje pod inna numeracja, linki na koncu.

Ale do rzeczy - wszyscy znaja wielka bitwe pod Mikolinem. Podczas przeprawy przez Odre s styczniowa noc 1945 zginelo 40 tysiecy zolnierzy Armii Czerwonej. Najwieksze straty AC w bitwie na terenie przyszlej Polski.
Na miejsce bitwy pojechalem w 2009 roku, zrobilem pare zdjec, Napisalem notke.
W roku 2014 miejscowe wladze ostatecznie porzucily pomysl restauracji pomnika - ani fiunduszy, ani chetnych.
Kiedy pojechalem ta drugi raz, zrujnowany pomnik slynal juz tylko z tego, ze w okolicy mieszka Pawel Kukiz.

Coz czytam dzisiaj na Salonie24? Pomnik odrestaurowano. III RP nie chciala i nie dala rady, IV RP bis dala rady.
Szczegoly do poczytania u blogera Kalwy (mam oczywiscie bana u Gotowego Na Wszystko) i w Nowej Trybunie Opolskiej (tamze film inicjatorow tej dziwacznej akcji - Stowarzyszenia "Kursk" z Mazur):

http://gotowynawszystko.salon24.pl/788660,niezwykla-uroczystosc-w-mikolinie
http://www.nto.pl/wiadomosci/brzeg/a/odnowili-pomnik-armii-radzieckiej-w-mikolinie,12202457/

image
(NTO/ ©Jarosław Staśkiewicz)

I moje notki z roku 2007 (!):
http://amstern.salon24.pl/62479,mikolin-najwieksza-bitwa-ii-w-sw-na-ziemiach-polskich
i roku 2009 z podrozy do pomnika:
http://amstern.salon24.pl/104782,byzuch-3-tropami-opolskiego-smetka
Moja owczesna fotka:

image

image

Wzruszylem sie.
Oczywista pod Mikolinem zginelo podczas przeprawy tylko 40 czerwonoarmiejcow, ale przypadkiem pocisk artyleryjski trafil generala Wikientija Skryganowa. Co jeszcze bardziej dziwne - wielka bitwa funkcjonowala i znowu bedzie fukncjonowac tylko w Polsce. Niemcy tych 40 tysiecy zabitych soldatow nie zauwazyli, strona radziecka tez nie.



(823)  758 758

Amstern
O mnie Amstern

Czlowiek Bardzo Dobrej Woli Prezes Klubu Sympatyków Bab Kameralnych O mnie: "Zamiast wyciągnięcia wniosków, nasz nieoceniony Amstern kilkakrotnie mnie opluł, a następnie zaczął żądać przesłania mu obiecanego statutu."  Michal Tyrpa 20.12.07 9:44 "Z Amsternem trafil pan w sedno.Jest to zadeklarowany Niemiec... Byc moze ze jest on Zydem z gatunku wypedzonego ziomala pana Hupki..." Miroslaw Kraszewski 21.12.07 00:50 "Absztyfikanta nie znam, ale Amsterm daje pewną rekojmię, że Tyrpa niekoniecznie w tym niby trollowym sporze musi mieć rację." Galopujący Major 22.12.07 12:31 Polecaja mnie (gratuluje dobrego gustu!): Zdzislaw Sztorm Voit Dorcia Blee Obserwator z daleka Cichutki Brat_Olin Marmotte Stach Docent Stopczyk Maddogowo -Rysiek- Polecali mnie: Sosenka Witek Ci, u ktorych mam szlaban, TEZ swiadcza o mnie: Michal St. de Zieleskiewicz Michal Tyrpa Ellenai Miroslaw Kraszewski Vantomas-Galicja 1 Fotomontage Gw1990 Toyah Katarzyna Lukasz Warzecha Spitfire Antypolonizm nigdy więcej Koteusz ZeZeM Essencjusz Elig Slowik Krzysztof J. Kotowski Joanna Mieszko-Wiórkiewicz Anna Czarnowidz J.P.50 Marcinkk 1.1 Mialem szlaban u: Maryla U mnie szlaban maja:

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura